Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    nukem
    Deltagare

Min nyinköpta vinge av en medlem här på forumet har inte varit någon höjdare alls.

Vingens passform va kanon men skruvhålen gick inte alls att få 2 stycken av alla 4 skruvarna att matcha samtidigt. Helt åt helvete.

Finns det något sätt att lösa detta ? Det är bra kvalité på vingen, ABS plast tillverkningsår 2007. Förbereda “nersänkta” skruvmottagningshål med metallgängor osv. Dock helt felplacerade allihopa. Kan ju inte borra nya hål i vingen lär aldrig kunna skruva fast sakerna då. Kan ju inte börja borra nya hål i metallen på bagageluckan på bilen.

Det finns ingen lösning va ?

Köpte chassikitt.. grått för ja tänkte inte på de med färgen att de hade betydelse, så nu har ja skitfula märken runt min orginalvinge som ja lär få tvätta bort ordentligt sedan när jag har köpt en ny vinge som passar min bil. Min bil är mörkblå.

BVS-Robban
      Deltagare

Äh borra i luckan och se till att det som blir plåtrent täcks med rostskydd !
        OM vingen ligger fint mot luckan och verkar passa för övrigt DVS !
        Om du inte ska sälja bilen senare utan vinge dvs om du ändå har planerat att behålla vingen på så har det ju ingen betydelse om det blir några extra hål under !!!

Niklas
        Deltagare

Håller helt och hållet med Robban där.

Ta av kjolen och ta fram borren!

http://www.shellkonto.nu/alien/albums/040214/09.jpg

nukem
          Deltagare

hahaah

BVS-Robban
            Deltagare

Inget svar har varit ironiskt eller skämtsamt på något sätt. Självklart går det att borra nya hål i luckan.

Tips:
              Lägg någon form av klet eller liknande som du kletar där hålen med metallgängor i vingen sitter. Sänk sedan ner vingen mkt försiktigt EXAKT där du vill ha den. Kletet kommer nu förhoppningsvis kleta av sig på luckan och du kan då se var de nya hålen skall vara. Borra lämplig storlek och täck sedan med rostskydd. Låt torka ett tag och montera sedan vingen !

/ Robban

nukem
              Deltagare

smart, tack för tipset =) får väll se om ja kan få hålen at passa på ett ungefär där där redan är hål så är det inte så farligt att göra de.

och angåede att det var skämtsamt var för att han verkligen har vågat borra genom hela sin bagagelucka, men det är helt rätt =)

får väll ta fram borrmaskinen kanske 😉

nukem
                Deltagare

det ser ut att kunna lösa sig så att man kan gå tillbaka till orginalvingen om någån skulle få för sig det vid eventuell försäljning

Niklas
                  Deltagare

Snåla inte med hålen. Större vinge innebär större vindmotstånd. Du vill att vingen skall sitta kvar även när du kör i motorvägsfart.

/N – skämtade INTE med bilden, klart man borrar hål för ALLA infästningar

nukem
                    Deltagare

okay min lösning hade långt ifrån inräknat alla infästningshålen om ja ska vara ärlig. Måste nog tänka om helt då alltså.

Där är ju en hård undersida på bagageluckan på flera ställen, för konstruktionen, där vingen har infästningshål. Ska man kunna spänna muttrar så krävs det ganska stora hål i detta underrede, hur löser man det ? Jättemetallborr ?

Niklas
                      Deltagare

Vaddå “hård undersida”, har din bagagelucka mjuka detaljer?

/N – med riktigt hård bagagelucka. 😀

nukem
                        Deltagare

hehe nej men det yttersta lagret e ju mest för utsidan ska vara fint och slät osv. Det är inte särskillt tjockt, sen undertill är där ju verkligen konstruktion för att det ska hålla krockar osv. detta är säkerligen 2 mm råmetall som jag tror är ganska tuff att borra stora hål i. Speciellt om man ska få in hylsnyckelsatsen

Niklas
                          Deltagare

Jasså, du menar underplåten. Skriv det då för f-n. 🙂

Borra så stort hål där att du får in hylsnyckeln, i ytterplåten borrar du så stort att du får genom skruven som går i vingen. Bara att köra på. Ett tips är att ha en polare till hjälp som kan hålla i luckan när du tar i och borrar. Glöm inte grundfärg och lackstift för att hålla rosten borta.

b20mannen
                            Deltagare

Ett par små tips från mig då:

Tips 1)
                              Jag brukar spreja zinkprimer i ett lock eller en liten burk, och sen dutta på detta i borrade hål med bomulls-tops.

Sen vid behov bättringsfärg med “den lilla söta nagellackspenseln” i bättringsflaskan. 🙂

Tips 2)
                              Använd breda brickor när du monterar vingen. Annars viker sig gärna plåten lite runt hålen när du drar fast vingen.

En fundering också: Om man måste borra nya hål, och vill täcka de gamla, så måste det väl gå bra att dra igen de gamla hålen med TIG?

Kräver ju en omlack av luckan sen i och för sig, men då blir det ju nästan propert.

Niklas
                              Deltagare

Varför skulle man vilja täcka de gamla hålen?

Om något skall täckas igen så är det väl alla nya hål man borrar då vingen mot förmodan skulle monteras bort vid en framtida försäljning.

/N – kört med otäckta hål i 3-4 år nu utan problem

nukem
                                Deltagare

kan man beställa en sådan miniflaska med färg till sin bil av Subaru med en minipensel ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.