Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Rohlin94
    Deltagare

Hej! jag tänkte köpa en öppen dumpventil till bilen nu till våren. Tycker det är lite saken nu när man köpt en rå bil med turbo enligt mig. Har kollat på denna,http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2008-2010/dumpventil/hks-ssqv4-dumpventilkit

är det den som gäller? finns det något bättre eller någon som testat denna? Ska till Elmia på fredag så kanske någon som vet någon monter som har såna saker eller fler hemsidor med saker till Subaru?

Blev många frågor men hoppas jag kan få svar på allt i en smäll. Tack i förhand och trevlig kväll på er!!! 😀

Rohlin94
      Deltagare

Det är ingen bra ide, speciellt inte utan att mappa. En massa luft som försvinner ut som datorn förväntar sig få tillbaka. Satsa på en hybrid istället som bara släpper 50%, bör man också mappa med för bästa resultat. GFB gör fina.

Aha vet du något ställe som mappar nere i södra Skåne?

Rohlin94
        Deltagare

Nej, men det känns ju spontant lite onödigt att mappa enbart för en dumpventil, det är nog bättre att du samlar upp och byter fler delar innan en mappning. Eller så köper du en hybrid och kör den som återcirkulerande tills du ska byta fler grejer.

Ja precis känns lite overkill för bara en dumpventil. Men skulle den funka bra som jag länkade?

Tobben
          Deltagare

Rätt dyrt för en dump..tycker du ska lägga och spara dom pengarna på ett s k “steg ett trim” med grövre avgas hela vägen med kat, bättre bränslepump, sportfilter och en seriös mapp på det då får du nog en bil som låter och går gött plus att skaffar du ett öppet sportluftfilter så hörs “dumpljudet” mkt mer.

Rohlin94
            Deltagare

Rätt dyrt för en dump..tycker du ska lägga och spara dom pengarna på ett s k “steg ett trim” med grövre avgas hela vägen med kat, bättre bränslepump, sportfilter och en seriös mapp på det då får du nog en bil som låter och går gött plus att skaffar du ett öppet sportluftfilter så hörs “dumpljudet” mkt mer.

Ok. Men vad skulle du sätta för dump eller du skulle bara byta luftfilter? i dagsläget vill jag ha en dump så bilen låter lite goare. låter redan gött med borla avgassystemet 😀

Igge
              Deltagare

Anar att även de nyare har insugsljuddämpare, plockat bort den?

Ger lite mer insugs- & dumpljud och är gratis 🙂

Tobben
                Deltagare

Ok. Men vad skulle du sätta för dump eller du skulle bara byta luftfilter? i dagsläget vill jag ha en dump så bilen låter lite goare. låter redan gött med borla avgassystemet 😀

Ett öppet sportfilter hade jag på min impreza GT och den pöös gött mellan växlarna och körde med original återströmingsventil (dump) och det fungerade bra d—0.o—b

Rohlin94
                  Deltagare

Ett öppet sportfilter hade jag på min impreza GT och den pöös gött mellan växlarna och körde med original återströmingsventil (dump) och det fungerade bra d—0.o—b

Oki men vad jag läst så bytar man till öppet luftfilter som exempel detta,http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2008-2010/luftfilter/hks-rsk-reloaded
                    så ska man mappa bilen.. Planen i dagsläget är att inte lägga ner super mycket pengar på bilen nu utan kanske till nästa vinter köpa mer saker innan man mappar utan nu vill jag bara ha en dump hehe

Svullo
                    Deltagare

Oki men vad jag läst så bytar man till öppet luftfilter som exempel detta,http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2008-2010/luftfilter/hks-rsk-reloaded
                      så ska man mappa bilen.. Planen i dagsläget är att inte lägga ner super mycket pengar på bilen nu utan kanske till nästa vinter köpa mer saker innan man mappar utan nu vill jag bara ha en dump hehe

Jag litar inte på så kallade Mushrom filter typ hks, dom verkar ha väldigt liten filter area & är inte avskärmade från motorrummet.
                      Jag kan rekomendera den här typen.

https://www.rallysportdirect.com/part/cold-air-intakes/cos1-20019422-cosworth-high-flow-air-intake-system

https://www.rallysportdirect.com/part/cold-air-intakes/aem-21-478wr-aem-cold-air-intake. (Det här kör jag med)

wave&smile
                      Deltagare

Aldrig hört talats om att man mappar iomed att man byter till öppet filter? Varför detta?

Patrick P931
                        Deltagare

Aldrig hört talats om att man mappar iomed att man byter till öppet filter? Varför detta?

De flesta är (o)lyckligt omedvetna om detta.

Luft-bränsleblandningen blir fel.

Patrick P931
                          Deltagare

Jag har just detta på min bil och det tar tid att få det att lira bra, skulle gå så långt att säga att det är skadligt att montera utan mappning – men det gäller nästan alla filter som inte är i orginal låda. Man bör göra minst ett par loggar för att kontrollera hur allt står till.

De som säger annorlunda visar att de helt enkelt inte har vidare koll på våra bilar. 😉

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.