SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Öppet filter…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    C.Barrow
    Deltagare

Jag var förbi speedworks idag och kollade lite på avgassystem, fälgar, luftfilter, dumpventiler och diverse mätare.

Enligt han som var där idag så kunde man köra med hks atmosfäriska dump och ett öppet luftfilter från AEM utan att lmm pajar ur. Han sade att prodrive och sti kör med dem filtren…

Är det värt att köpa ett sånt filter (kostade lite över 3 lax) och en hks atmosfärisk dump? Har iofs inte bilen ännu, men det kommer riktigt snart nu : )

Vill ha expertråden nu! Från dem som INTE tjänar pengar på mig…

Kollade även på ett buddyclub system som var rätt fräsch. Gick på 10 ungefär (inklusive dp) plus racekatt då. Kan det vara något tro? Någon som vet hur ljudet blir med ett sådant?

Det var nog alla frågor för denna gången…

MVH
      Jimmy

SecretAgentMan
      Deltagare

Skippa filtret, det ger precis ingenting mer än en betydligt ökad risk för strul, dumpen är relativt harmlös att köra med i alla fall.
        Avgassystemet ger lite kul ljud och liiiite mer ork/respons – det som ger mest är ett välladdat soppakort, och lite tid att lägga på våra diverse aktiviteter! 🙂

/J

ExOrdis
        Deltagare

Nja, skulle väl prioritera däcken högre än alla andra pryttlar.
          Greppet sätter alltid gränsen för hur fort det går att köra.
          Soppakortet kan ju aldrig vara stort nog. 😉

Strat
          Deltagare

Atmosfärisk dump på en bil med lmm och kattar är inte bra. Sök lite på det 😉

stockis
            Deltagare

Det satt ett öppet luftfilter i min som jag köpte igår. Står nånting med green på den. Ska jag byta ut den el kan den sitta kvar? Gutt insugsljud =)

strickz
              Deltagare

>Det satt ett öppet luftfilter i min som jag köpte igår. Står
                >nånting med green på den. Ska jag byta ut den el kan den
                >sitta kvar? Gutt insugsljud =)

Sätt tillbaka orginalfiltret och ta bort snorkeln under höger framskärm istället. Ger ungefär samma ljud men är enligt envisa rykten mycket driftsäkrare.

SecretAgentMan
                Deltagare

>Atmosfärisk dump på en bil med lmm och kattar är inte bra.
                  >Sök lite på det 😉

Nja…oförbränd soppa får kattarna sin beskärda del av i alla fall. 🙂

/J

stockis
                  Deltagare

jag fick itne med något x( x(

nån som säljer sitt?

STI_driver
                    Deltagare

Jag köpte ett AEM filter av speedworks till min STi. Körde ett tag sen paja LMM:en! Mitt tips är att skippa öppet filter i huvudtaget då det bara verkar va problem….

pannan
                      Deltagare

rekommenderar hellre Turbosmart dumpen de säljer dvs hybriden istället för en öppen HKS.

Buddy Club systemen är bland de bästa på marknaden helt klart. Vikten är riktigt låg på dem och byggkvalitén är riktigt bra. Buddy club är stora inom Honda och jag misstänker att nästan varenda Civic Type-R ägare har ett Spec III avgassystem ifrån dem.

Manu här på forumet kör med Buddy Club Spec III och jag kan intyga att det låter utan &%#%#¤# men är man medveten om det så är det ett mycket bra system. Vill du vara lite mer diskret skulle jag köra på Spec IV.

Jag har själv köpt AEM induction kit men inte monterat det på min ännu. Vet inte om jag kommer att göra det heller. Det jag tycker är sjukt är att det säljs så pass mycket sådana här kit inte bara AEM utan bl a Perrin, HKS, Greddy, Apexi, APS m.m Skulle varje kit paja en LMM så skulle väl tillverkningen upphöra. Det man dock skall se till är att inte filtret är för inoljat. Men som sagt det finns nog 100 trådar angående detta. Absolut säkrast är man om man kör MAP sensor.

C.Barrow
                        Deltagare

>rekommenderar hellre Turbosmart dumpen de säljer dvs hybriden
                          >istället för en öppen HKS.

Ok. Man får ”troligtvis” inga problem med den då? Vill ju inte ha en massa bekymmer. Som sagt så är det över 2 år sedan jag satt i en subba och lyssnade ordentligt på en.
                          >
                          >Buddy Club systemen är bland de bästa på marknaden helt klart.
                          >Vikten är riktigt låg på dem och byggkvalitén är riktigt bra.
                          >Buddy club är stora inom Honda och jag misstänker att nästan
                          >varenda Civic Type-R ägare har ett Spec III avgassystem ifrån
                          >dem.

Jo, jag har förstått att sågott som varje CTRägare har ett sådant.
                          >
                          >Manu här på forumet kör med Buddy Club Spec III och jag kan
                          >intyga att det låter utan &%#%#¤# men är man medveten om det
                          >så är det ett mycket bra system. Vill du vara lite mer diskret
                          >skulle jag köra på Spec IV.

Jag vill ha ett system som framhäver det där ”genuina” imprezaljudet, men samtidigt INTE ställa till med problem vid besiktningen. Kan det vara något då tro?

Allt beror ju på vad som sitter på bilen man köper också…
                          >
                          >Jag har själv köpt AEM induction kit men inte monterat det på
                          >min ännu. Vet inte om jag kommer att göra det heller. Det jag
                          >tycker är sjukt är att det säljs så pass mycket sådana här kit
                          >inte bara AEM utan bl a Perrin, HKS, Greddy, Apexi, APS m.m
                          >Skulle varje kit paja en LMM så skulle väl tillverkningen
                          >upphöra. Det man dock skall se till är att inte filtret är för
                          >inoljat. Men som sagt det finns nog 100 trådar angående detta.
                          >Absolut säkrast är man om man kör MAP sensor.

Jag har sökt, och det finns verkligen många trådar angående filter och dumpar…. Därför man blir lite fundersam när man helt plötsligt hör att det ska gå bra helt plötsligt…

Skippar till 99,9% ett öppet filter då. Eventuellt kanske man köper en hybriddump sen då.

SecretAgentMan
                          Deltagare

Ferrita är det som gäller om det skall gå att besikta med, och ta fram ljudet du är ute efter, rätt bra pris är det med som betalande medlem i SSI. 🙂

/J

pannan
                            Deltagare

>Ferrita är det som gäller om det skall gå att besikta med,
                              >och ta fram ljudet du är ute efter, rätt bra pris är det med
                              >som betalande medlem i SSI. 🙂
                              >
                              >/J

Du kan besiktiga med ett byddy club också. Skall inte vara några problem alls med Spec IV dock måste insatsen sitta inne på Spec III.

Turbosmarten blir det inte problem med alls då den ventilerar endast vid gaspådrag. Dock är den återcirculerande på låga varvtal.

C.Barrow
                              Deltagare

Då får det bli ett ferrita, om det inte sitter på bilen jag köper.

Vad går ett komplett på, inklusive dp och racekatt ungefär? Inklusive klubbrabatt då såklart.
                                Blir ju medlem så fort man fått tag i bilen!

Tack för era snabba och bra svar. Jag hann ju inte mer än leta runt och läsa lite gamla trådar innan ni hade svarat ju 🙂

pannan
                                Deltagare

>Då får det bli ett ferrita, om det inte sitter på bilen jag
                                  >köper.
                                  >
                                  >Vad går ett komplett på, inklusive dp och racekatt ungefär?
                                  >Inklusive klubbrabatt då såklart.
                                  >Blir ju medlem så fort man fått tag i bilen!
                                  >
                                  >Tack för era snabba och bra svar. Jag hann ju inte mer än leta
                                  >runt och läsa lite gamla trådar innan ni hade svarat ju 🙂

Det bästa är att du ringer dem. Skiljer nog i pris mellan WRX och GT. Sedan om du vill ha dp blir det nog ett specialbeställningsjobb. Ferritta ÄR inte BILLIGA. Fast kvalitén är bra och det är alltid ett plus att de finns i Sverige om det skulle bli något krångel.

Kompisens system på hans 3000 GT kostade 25.000 kr…..Så du får nog räkna med minst 15.000 kr för ett fullsystem med downpipe om inte lite mer.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.