SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Öppet luftfilter eller inte?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    jaybe9
    Deltagare

Vad tycker ni? Ska man ha öppet filter eller ska man låta orginalburken sitta kvar? Jag har hört att LMM är känslig på Imprezan då man har öppet filter..!? Jag har en WRX -05

Tacksam för lite råd.

MVH

MariaimprezaGT
      Deltagare

det finns en jävligt bra kompremiss 🙂 insatsfilter i bomull 🙂 Såvida du inte trimmar massa men vill ha mer luft å fränare ljud så är detta en bra investering!

Maria

Skylifting is teh #### 😉

rickey
        Deltagare

Jag fick öppet luftfilter av Maria igår som jag monterade igår och på denna modellen så hade man kvar orginalröret där luftmassemätaren sitter i så enda skillnaden blir egentligen att flödet blir bättre till skillnad från andra modeller där det kan se olika ut i infästningen av luftmassemätaren.

Det enda jag funderar över är hur bilen reagerar en varm sommardag på 30 grader då luften sugs innifrån motorrummet, visserligen gjorde ju orginal snorklen det också.

Jag märkte iaf en grym förbättring på luftfödet, bilen varvar upp dubbelt så snabbt! *mums*

izual
          Deltagare

rickey vad var det för märke på filtret och vad fick du betala?
            Var det bara att skruva dit det direkt på slangen eller var det adaptrar osv med?

ÄR på jakt själv efter ett nämlish

rickey
            Deltagare

Det var ett KN 57i tror jag bestämt att det hette.

Fick fel filter först av Maria men fick bytt nu så jag skulle få några kronor tillbaka så jag vet inte något exakt pris på det.

Jag tippar på lite under 1500 men är inte säker, hör med Maria.

EDIT: Har varit ute och kört en liten runda nu och jädrans vilket gött sug det blev i motorn av minsta lilla man tryckte på gasen!

blue-angel
              Deltagare

Jag kör med KN 57i Kitet på min GT. Har inte haft några som helst problem med LMM. Men man skall nog tänka sig för vilket filter man går och köper. du skall nog inte köpa filtret på biltema om man säger så…
                har för mig att jag betalade 1450:- på MICRO för mitt.

rickey
                Deltagare

Jag läste någonstans att detta 57i KN filtret var väl det som folk tyckte fungerade bäst på Imprezan.

jaybe9
                  Deltagare

Okej jag tackar så mycket för råden! Jag tror nämligen att jag far upp på vårat eget lilla styling ställe här i Östersund (h2mracing) och skaffar mig ett öppet KN filter =)

MVH

rickey
                    Deltagare

Gott mos!

dragster
                      Deltagare

Har kört med APS model av öppet filter på bilen i över 3000 mil nu utan problem. http://www.airpowersystems.com/wrx/my01/hfa.htm

Mats
                        Deltagare

Sök lite på forumet om öppet filter så får du se att många haft problem men att många också kört med öppet filter länge utan problem.

Gör som du själv vill men var medveten om att det kan döda LMM snabbare än vanligt…

Mats
                          Type R ’99

jaybe9
                          Deltagare

De fick faktiskt bli en dumpventil istället (både öppen och återcirkulerande)Hehe =)
                            Men jag va ärligt talat ute efter lite skönt ljud och va kluven på om jag skulle välja ett öppet filter eller en dump. Dom rådde mig till en dump istället.

Vet någon nånting om de kan vara skadligt för någonting på motorn? Jag kör helt orginal, förutom 3″ system från katt.

MVH

jaybe9
                            Deltagare

Det va denna jag köpte:

http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=12&products_id=3321

Kommentera gärna ni som kan lite.

MVH

izual
                              Deltagare

Den funkar nog säkert bra enda problemet är väll att montera den?
                                Vad jag set så passar den inte på intercoolern och ingen adaptersats fanns.

Ang om dump är skadligt så.. ja lite kan det vara eftersom det försvinner massa luft som motorn tror återcirkulerar.
                                Men det är ju som med sportluftfilter vissa funkar det bra för andra har haft lite problem.

jaybe9
                                Deltagare

Nä men han ringde till återförsäljaren och beställde en adapter till denna dump. Så den skulle passa.

Tack för svaret!

MVH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.