SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor orginal laddtryck???

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2852
    daniel83
    Deltagare

      En liten fråga bara.
      Hur mycket ska laddtrycket ligga på om bilen är helt orginal?

      Jag bara undrar.

      #55123
      SecretAgentMan
      Deltagare

        0,9 bar ungefär, det peakar alltid lite mer, men den skall hålla 0,9 – i mellanregistret (det dalar på högre varv).

        /J

        #55129
        daniel83
        Deltagare

          okej.

          #55128
          Kvarnis
          Deltagare

            den kan peaka något högre(0,9) under kortare stunder dock, särskilt vid kalla tempraturer

            #55130
            daniel83
            Deltagare

              När jag åkte till jobbet idag så la jag mig på trean och försökte ladda fult ut,men han laddade bara ca 0.7bar (13psi).:(

              Dessutom så har jag inte börjat ladda föräns motorn är varm och allt.
              Jag har låtit han gå sina 30sek minst efter varje körning även om jag har tagit det lugnt den bit som jag har kört.

              Får se hur han beter sig efter servicen på fredag. det blir 15000mila servicen. Hos Autotec i västerås så klart.:P 😛

              #55124
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Laddtrycket är kraftigt avhängigt av last och varvtal.
                Prova på 4:an, full gas vid 2500 varv, och gärna lite uppförsbacke. 😉

                Kör mer, oroa dig mindre.

                /J

                #55127
                jraberg
                Deltagare

                  jupp, det är inte ofta man peakar med laddtrycket på låga växlar då det är vääldigt beroende på väder vind och gasglädje.

                  ta’t lugnt därute och glöm inte att den accar fruktansvärt mkt bättre än den stannar;-)

                  -JR

                  #55122
                  syke
                  Blockerad

                    Följdfråga;

                    Laddtrycksspärr vid 1.2 bar, vad är det optimala med en Dawes? Har för mig att jag har läst runt 1.0 – 1.1 .. stämmer det?

                    #55125
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Förutsatt att bilen mår bra i övrigt, så är 1,1 rätt lagomt (märk att det peakar högre under vissa förutsättningar, även med dawesen, om än inte alls i samma storlek som standard).

                      /J

                      #55131
                      Adam K
                      Deltagare

                        For att fortsatta pa Dawes’en,
                        med datorstyrning av laddtrycket ar ’ju’ trycket lagre pa lagre vaxlar, har jag for mig jag last, och det stammer med mina observationer, tror jag far 0,8 pa 3an och 0,8/0,9 pa 4an o 5an.
                        Now… med en dawes sa far man vad man stallt in pa alla vaxlar, klarar vaxelladan det utan att knota? Har sett tidigare att 3an ligger lite illa till.
                        Nar ar det dags att bekymra sig, haller grejerna om man/jag byter avgas till nat som slapper igenom luften ordentligt?

                        /Adam

                        #55126
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Det är ingen större risk alls för växellådsproblem, skillnaden är marginell i vrid, ett problem kan vara aggressiva kopplingar tillsammans med det snabbare laddtrycket, men sinterlameller och annat liknande är ingen bra idé överhuvudtaget med standardlådan. 🙂

                          /J

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.