SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Original 5×114,3 – olika tillverkare ???

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Garagekungen
    Deltagare

Med anledning av en säljesannons här på forumet…
      …där man trodde sig sälja BBS…
      …blev jag nyfiken och kollade mina egna original -07 STi fälgar som jag har liggande här hemma.
      De verkar f.ö. vara exakt samma som på bilden i annonsen då jag jämför mönster ekrar och profil på fälgbanan mm.
      Den märkning (gjutet) som finns på dem är ”STi” och hopskrivet ”JUL” på utsidan.
      På baksidan (insidan mot bromskivan) av ekrarna står det: ”ENKEI”, ”B48”, ”17×8 JJ”, ”53” + lite till…
      …förstår därav att dessa fälgar är ENKEI fälgar.

Har dessutom en uppsättning ”original-fälgar” från en PSE -06 med dubbdäck (17-tum de med) som sitter på bilen (fick för mig att dessa är OZ – men jag kan komma ihåg fel… 😮 )
      Bilen är för tillfället på service, 4500 mil, så jag kan inte kolla dessa just nu.

Pedersen (du verkar ju ha koll på läget i säljes tråden) eller nån annan:
      – Hur många olika typer av ”original” fälgar finns det till nyare 5×114,3, 17 och 18 tum ???
      (jag fattar att det finns oändligt med eftermarknads fälgar…)

Tycker det skulle vara kul med en liten sammanställning – gärna med bilder så man kan jämföra utseende 😉
      (gjorde en sökning utan framgång)

Fricke.w
      Deltagare

Har för mig att jag frågat om detta tidigare, och fick då ett svar av Kvarnis har jag för mig, att de kan skilja mellan årsmodelerna vilka tillverkare de är, men svensk sålda sti 2006-2007 har ju då Enki lättvikts fälgar, medans jänkarnas BBS fälgar ser exakt likadana ut, men väger något mer 🙂

andreaswrx
        Deltagare

08 dom svensksålda hade BBS 8,5×18
          sen såldes ju även speedline turin 2120 av subaru i både bultcirklarna, är det en av subarus sålda fälgar så har den inte ”flowformed” logon på sig

Garagekungen
          Deltagare

Skall vi komplettera med lite bilder…?
            Jag kan iaf lägga upp bilder på STi ”ENKEI” original fälgarna fram och bak sida.

Har någon annan ytterligare bilder på de andra olika fälgarna så skulle det säkert underlätta för de som funderar på olika alternativ. 🙂

Sternborn
            Deltagare

Ursäkta om jag lånar tråden lite för en GT fråga angående fälgar.
              Till min förra GT så fick jag med ett par 16″ Speedline 2108 fälgar som vinterhjul istället för dom vanliga 16″ originalfälgarna som vanligtvis sitter på GT’n.
              Satt dessa på nån speciell modell eller var det bara ett tillval från Subaru vid nybilsköp. Satt även en Prodrive RB5 vinge på denna bil.

Cruise
              Deltagare

Antar du syftar på min säljes tråd 😉

Men hann inte fota fälgarna och lägga upp bilder igår så får bli efter jobbet idag!

Men jag kan slänga upp precis vilka fälgar det är och bilder på dem ikv! då jag givetvis inte vill sälja något som inte stämmer!

Mvh/
                Erik

ronnyh
                Deltagare

STi 02-03 hade väl 17×7″ BBS original. Ser ut lite som på nyare årgångar men dom är lite ”svängda” mot centrum. Hade en uppsättning såna på min Forester som Jesper köpte.

Cruise
                  Deltagare

Nu ligger det nya bilder uppe på fälgarna jag hade till salu. Och det saknades BBS stämplar! måste sett det någonannanstans och blandat ihop allt men tur det finns folk som rättar en när man säger fel saker 😉

Mvh/
                    Erik

Garagekungen
                    Deltagare

Antar du syftar på min säljes tråd 😉

Men hann inte fota fälgarna och lägga upp bilder igår så får bli efter jobbet idag!

Men jag kan slänga upp precis vilka fälgar det är och bilder på dem ikv! då jag givetvis inte vill sälja något som inte stämmer!

Mvh/
                      Erik

Hej !

Det var absolut ingen kritik mot dig eller din annons (trodde ju själv att jag hade OZ på min (vore ju fräckt med fälgar från samma fabrik på både MC och bil), till jag tog på mig glasögonen och ficklampan 😮 och upptäckte att jag hade mask-ätar-hjul…) – Ville inte belasta din tråd med OT så jag startade denna.
                      😉

Cruise
                      Deltagare

Tjena!

Lugnt! Men håller med dig om att det är en djungel med fälgar till dessa bilarna! Men nu fick man utrett vad man sålde med så 😉

Mvh/
                        Erik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.