SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Original låda och koppling?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Kniven
    Deltagare

Tjaba allihopa!

Har en kort fråga som ni nog kan svara på. Är det någon som vet för hur mycket häst original lådan och kopplingen pallar för? Självklart vet jag också att det beror mycket på hur man använder bilen. Min har aldrig gått på bana, men kommer nog att göra det till sommaren. I övrigt används den dagligen, dock med något tyngre högerfot.

Är det någon idé att kliva över 300-strecket med original drivlinan?

//Jocke SSI # 997.

simo
      Deltagare

Har kört min 15’mil med orginal låda o koppling, de senaste 7′ med en VF23 på 1.3 bar, ~290 kusar
        Kör ca 5 banträffar o ett par isträffar om året, inga problem.

/U – undviker dock rattlås

Kniven
        Deltagare

Kom på en sak! Innan någon frågar så har jag en wrx -01. Anledningen till att jag frågar är att jag är sugen på en värre turbo.

Tack för ditt svar, vill gärna ha fler personer erfarenheter.

//Jocke – http://www.garaget.org/?car=18420

SecretAgentMan
          Deltagare

Så länge laddtryck (vridet) hålls sansat i mellanregistret, och man kan köra bil, så klarar sig grejerna med en lite värre turbo.
            Lite som Simo här, håll laddet runt 1,2-1,3 som mest i mitten så går det bra, och med det laddtrycket kommer effekten i alla fall längre upp. 🙂

/J – rasade 3:an med en MD304 på 1,5 bar och sinterlamell (bad väl om det mer eller mindre :D).

SecretAgentMan
            Deltagare

Är det någon som vet för hur mycket häst original lådan och kopplingen pallar för?

Det har inget med toppeffekt att göra, det är vridet i mellanregistret som är problemet, ramlar man upp runt 400 Nm är det bara en tidsfråga om kopplingen orkar hålla i.

/J

pannan
              Deltagare

Pratade med Harri när jag var på Gotland Ring för några veckor sedan. Harri har en strokad STI modell värre med APS SR55 turbo m.m. De som byggt bilen åt honom har valt att använda sig utav original STI lamell p g a att man drar ner risken för transmissionsskador. Om något ryker först så är det kopplingen, vilket jag tycker låter som sunt förnuft.

Så alla som uppgraderar till twin plate kopplingar, sinter m.m skall vara medvetna om att mycket mer än bara kopplingen kan ryka vid ett haveri.

mvh
                J

jenza
                Deltagare

Hojj !

Innan någon uttalar sig för vad lådan håller för så kan man ju ta mig som exempel, 3″, 1.12 i ladd, och hyffsad inspirerad körning pang rasa 2 lådor inom 6 månader =) men jag har ju aldrig haft turen med mig heller så, men jag tycker inte man kan säga exakt vad org låda skall hålla för.. visst 300 gränsen finns vell men endå 🙂

//jenza

frippe
                  Deltagare

tja jocke!

jag har pratat med Api i england och av dom får du ett kit med det du behöver inkl 6-växlad låda hemskickad för ynka 2000£ typ 27000kr ink frakt.

mvh fredrik

SecretAgentMan
                    Deltagare

Jensa, du har nog det inofficiella rekordet. 😉 Man kan inte annat än fråga sig hur du kör egentligen? 😀

/J

jenza
                      Deltagare

haha jo man måste ju va bäst på va sämst 😉
                        jadu säg de 😛
                        men jag tycker inte jag körde så jeffla hårt endå.
                        pappa gnällde på att man ryckte ngn växel men vafan han har en bmw 320d och jag hade en impreza det säger vell allt, för han går ju allt i slowmo ! Aja fokuserar mig på min golf III:a nu då peggan min sattes i ett träd dagen före julafton 😛
                        Impreza det kommer framöver de vill jag lova 🙂 Goa gubbar kör goa bilar 😉 dock så har jag planer på plocka i en boxer motor i min golf och köra bakhjulsdrift 😉 spekulationer är påbörjade 😉
                        over and out !

Addson
                        Deltagare

haha jo man måste ju va bäst på va sämst ;)jadu säg de :Pmen jag tycker inte jag körde så jeffla hårt endå.pappa gnällde på att man ryckte ngn växel men vafan han har en bmw 320d och jag hade en impreza det säger vell allt, för han går ju allt i slowmo ! Aja fokuserar mig på min golf III:a nu då peggan min sattes i ett träd dagen före julafton 😛 Impreza det kommer framöver de vill jag lova 🙂 Goa gubbar kör goa bilar 😉 dock så har jag planer på plocka i en boxer motor i min golf och köra bakhjulsdrift 😉 spekulationer är påbörjade 😉 over and out !

Det är bara gas som gäller, släppere så bara gaas mer” citat: Jall80
                          Säger väl allt!!ha ha LOL

jenza
                          Deltagare

😛 fniss 😉

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.