SSC Allmänt snack Allmänt småprat OT: Bärande vägg eller ej

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Vi skall ha ner väggen mellan kök och vardagsrum och står nu inför ett litet dilemma. Vi är inte så kunniga så vi vill hellre fråga en gång mer innan vi sätter igång och ”förstör”.

Så här ser det ut:
      http://www.shellkonto.nu/alien/temp/renovering_2.jpg
      http://www.shellkonto.nu/alien/temp/renovering_5.jpg

Som ni ser på bilderna så går gipsskivorna i taket från vardagsrummet vidare in i köket. Detta innebär att man lagt taket innan man byggt väggen vilket gör att jag tycker det känns som om den inte är bärande men vad vet jag…

Inga gissningar nu, bara svar från folk som har koll tack.

// Övningsrenovering AB

jraberg
      Deltagare

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
        En gissning säger mig att du får fler svar där 😉

Jag tycker inte att det ser ut som en bärande vägg men det är svårt att säga utan att se helheten lite mer. Vanligtvis brukar de bärande balkarna i ett hus vara betydligt tjockare än så.Det där ser mer ut som ”reglar” man sätter upp gipsskivor på.

Lycka Till!

-JR

SecretAgentMan
        Deltagare

Jag håller med Johan.

/J – mera blivande badrumsguru än just regelproffs

Niklas
          Deltagare

Har precis reggat mig där och lagt upp en tråd. 😉

Ännu ett forum att jaga posts på. 😀 :+

dragster
            Deltagare

Ser inte ut att vara en bärande vägg, är för klena reglar för att kunna vara det. Jobbar inom byggsvängen själv. Dock som elekriker, men man har lärt sig se skillnad på vad som är bärande och ej.:-)

MVH
              Roger

syke
              Blockerad

Ser ut som den väggen vi rev mellan vardagsrum och kök. Fast vi hade metallreglar. Och rev inte hela väggen. Och hade planritning där det stod att ingen innervägg var bärande. Och tog hjälp av en ingenjör som talade om det för oss.

Nu fick du ett riktigt proffs-svar 😉

Wallinen
                Deltagare

Ser verkligen inte bärande ut men om någon av dina grannar har en likadan lägenhet/hus som du så kan du väl fråga snällt om du kan få komma in o se om dom har en vägg där du har din… om inte så… ja, du förstår 🙂

/W

LegacyLarsa
                  Keymaster

..eller så letar på en ritning från de som byggde huset, så ser vad som går och inte går, men reglar för gipsskivor är det allt..

/Lars

Niklas
                    Deltagare

Vi har en ritning men på den ser alla väggar likadana ut, vilket kanske tyder på att inga innerväggar är bärande.

Vi har ringt kommunen men de skrattade och sa att de inte alls har ritningar på alla fastigheter, något som de hade i Ludvika där frugans familj bor. De där uppe har gjort samma operation i ett hus som vi nu skall göra.

Blocken
                      Deltagare

Sorry, men kan inte låta bli… Kan man inte photoshoppa bort väggen? :+

/Black

Min STi

STIred
                        Deltagare

Det där ser alldelles för klent ut för att det ska vara bärande, men det är la bara ta ner se vad som händer 😉 🙂
                          Tryanderror brukar ju funka annars… 🙂

SecretAgentMan
                          Deltagare

Det borde gå att rigga något med VVS-rör…staga upp innan man pillar bort reglarna? 😀

/J – ber om ursäkt på en gång 😉

LegacyLarsa
                            Keymaster

Det där ser alldelles för klent ut för att det ska vara bärande, men det är la bara ta ner se vad som händer 😉 :)Tryanderror brukar ju funka annars… 🙂

Börja med att ta bort varannan, då lär du se om det börjar svikta, se kan du ju mäta golv-tak innan du sätter igång och undertiden, efter arbete, så ser du om det rör sig, eller så ringer du någon byggnadssnickare som tar en peng för att titta på det, eller kanske finns nån i imprezaklubben vem vet?

/Lars

Niklas
                              Deltagare

Ja, fan att man slängt buren, den kunde man ju gömt sig i om taket plötsligt kommit nerrasande. 😮 😀

/N – sågar av en vertikal regel imorgon och ser om det finns någon bärkraft som pressar neråt

Danne-Lakan
                                Deltagare

Jag kan säga att den inte är bärande…… Men man kan ju aldrig vara ricktigt säckert av att set två kort… Ta och slå med en hammare på dom så hör du om det är spänn i dom… Och om du är osäker så har typ alla uthyrnings firmor stämp det är lite säkrare och lättare än vvs rör

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.