SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Otroligt gungigt med v-däck

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Bosse-wrx
    Deltagare

Efter att ha satt på nya friktionsdäck känns det helt otroligt gungigt vid lite hårdare körning. Det känns nästan som om sladden ligger precis runt hörnet redan vid lite tryck i kurvan. När jag sedan rätar upp gungar det och känns allmänt ostadigt.

Känns detta igen?

Friktionsdäck: 205/55/16 Zaramec

jraberg
      Deltagare

japp.. bara att leva med. Det är ju en rallybil med kompromissad väghållning. Sök efter ”Whiteline” eller ”krängningshämmare” i forumet så hittar du botemedlet om du känner att det är jobbigt och har pengar över i plånboken..(glöm inte att du tummar på garantier o. dyl. om du moddar bilen)
        Sen är det ju allmänt sämre grepp med friktionsdäck på asfalt, åtminstonde sämre känsla då de är mjukare i stommen och inte gjorda för att rejsa med på asfalt(många tillverkare har ju ett mönster med ”lameller” och grejer som softar upp däcket en hel del) utan gör sig bäst i lätt snö eller sk. vintersthlmsåka..

-JR

Bosse-wrx
        Deltagare

Tack för svar!

Mja, efter ferrita o nya däck (o ny mc) är plånboken tooom. Får nog ta det lugnt med foten. Åtminstone tills snön kommer..

specialized
          Deltagare

Ja, friktionsdäck är ju rent generellt mycket mjukare, det är därför jag kör dubbat;-)

Märkte detta på min 323 GT-R tid, då jag hade 2 uppsättningar v-däck, en med friktion och en med dubb.Ganska stor skillnad faktiskt.

/ M

jraberg
            Deltagare

sjösjukepiller finns väl att köpa på apoteket för en 50-lapp ge dessa till snorisarna därbak så behöver du inte släppa på gasen 😉
              nä, sry kunde inte låta bli..
              🙂
              -JR

Mr Walle
              Deltagare

ja sjösjukepiller är nog ett måste i början
                själv åkte jag till första bästa mack och fyllde på ordentligt med luft
                men den här vintern är bilen avställd man vill ju inte bli pillertrillare 😀

jeppe
                Deltagare

Köp 15 tumare med 185:er på så ska du se på skilnad ! 😮
                  extrem skilnad !
                  se till att däcken också är minst T klassade = 190 Km/t
                  Märkesdäck e ju inte heller fel !

jraberg
                  Deltagare

kör själv med gislaved softfrost 16″ 205’or och de gungar en del. Och är hyfsat enkla att ställa upp bilen med, och då kör jag legacy 😮
                    Så man kanske skulle gått på smalare dimensioner 🙁

-JR

Blocken
                    Deltagare

Att prata om att vinterdäck är gungiga på sommarväglag är som att gnälla för att det är halt med r-däck på isen. Sunt förnuft.

Själv åker jag fortfarande sommardäck då vi hade +11 grader idag.

🙂

/Blocken

Min STi

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.