Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    MickDundee
    Deltagare

Hej.
      Jag har nyss övergett Volvo till förmån för Subaru. Jag har kört mestadels Volvo tidigare, allt från 240 till 850R och S8T6, men jag har tröttnat! Varenda service så var det alltid något styrstag eller skrammelstag (krängningshämmarstag) som skulle bytas (Jag bor på landet med grusvägar runt omkring!)
      Hittils är jag väldigt nöjd med Subben och har väl inga direkta frågon just nu, men det kommer kanske. En sak jag funderat över är bensinförbrukning. Jag har kört upp några tankar nu och den snittar ca 0.90-0.95 liter/mil. Är dett normalt för en Outback? Det är en 2001:a som gått ca 13000 mil. Är det någon som provat Slick50 behandling på Subaru och som kan dela med sig av erfarenheter kring detta, hör gärna av dig!

Nu väntar jag på lite snö…

//Mick

Desen
      Deltagare

Välkommen till forumet :+

Får gratulera till ett bra val av bilmärke, du kommer säkert att bli nöjd.
        Bensinförbrukningen låter normal för din bil, jag själv hade varit glad om jag lyckats hålla mig under liter men oftast så ligger min GT på närmare 1,5 liter.

Angående slick50 så tror jag att rigorösa oljebyten och en kvalitetsolja är bättre och säkrare än oljetillsatser. Man vill ju inte skapa eller lösa upp beläggningar som kan åka runt och täppa till oljekanaler.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://hildinggren.se/Bilder/hshlm.JPG

MickDundee
        Deltagare

Nej, du kan ha en poäng med det! Däremot har ju just Slick50 ett bra rykte om sig, och en nära vän sänkte sin bensinförbrukning med nästan två dl per mil på en amerikansk v6:a (Ford). Läser man om Slick50 på nätet så kan man ju hitta en hel del positiva erfarenheter…

Men om man har en välservad bil som fått täta oljebyten, bör ju beläggningar osv inte vara av den dingniteten att det borde utgöra något hot, dessutom är väl Slick50 mer till för att sänka friktionen i motorn än att lösa avlagringar och sot?

stingray
          Deltagare

Hej.

Hade Slick 50 varit bra, hade de ingående ämnena redan funnits i oljan. Oljebolagen är nog de som har mest resurser att forska i friktionshämmande tillsatser. Dessutom 2dl mindre är helt orealistiskt, och beror på något annat.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Andersson
            Deltagare

Oj snacka om trådlyft, 5 år inte illa 😉
              Men du är välkommen iaf stingray 🙂

stingray
              Deltagare

Hehe, 5 år.

Stod bara 23 okt i min mobil, känns som en liten bugg i appen att inte årtalet är med. Pinsamt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.