Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34946
    Zenon
    Deltagare

      Har nu ägt min bil 1 år, den börjar nära sig 12000mil, är bara 300 mil kvar.
      Det ska ju vara en service då.
      Bilen gick bra från början men har nu börjat rycka till vid turbo ladd på 2an och ibland 3an.
      Typ som en automat som växlar upp långsamt, lär väl ha något med luft lr bränsle att göra? Bilen verkar inte dra någon olja eller ryker.
      Subaru outback 09 disel.

      #283795
      abacus
      Deltagare

        Partikel filtret?

        skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge

        #283797
        Gystompa
        Deltagare

          Har nu ägt min bil 1 år, den börjar nära sig 12000mil, är bara 300 mil kvar.
          Det ska ju vara en service då.
          Bilen gick bra från början men har nu börjat rycka till vid turbo ladd på 2an och ibland 3an.
          Typ som en automat som växlar upp långsamt, lär väl ha något med luft lr bränsle att göra? Bilen verkar inte dra någon olja eller ryker.
          Subaru outback 09 disel.

          Vad kör du på för diesel?

          #283801
          Zenon
          Deltagare

            Känns troligt med filtret då jag googlade och fick upp annan subaru tråd angående samma symptom, hur löser jag det?
            Kör vanlig disel men enbart korta sträckor till jobbet. Ingen lampa som lyser vid rening? Ingen motorlampa har lyst heller.

            #283798
            Gystompa
            Deltagare

              Jag skulle tippa på filter med. Har för mig filter byts var 6000:e mil.

              Men säg gärna vart du tankar nånstans. Eller har du ingen speciell mack?

              Har läst lite om dieseln som finns i pumparna i sverige och vi har ganska kass diesel. Vissa pumpar är sämre än andra.

              Viktigt att du tankar på ställen där det är åtgång på dieseln

              #283800
              Zenon
              Deltagare

                Tankar på jet, och massa folk tankar där.
                Men har hört om rengörings grej man häller i tanken?
                Samt att man kan göra rent filtret själv med lacknaffta och varmt vatten?
                Vart exakt sitter det?
                Lätt åtkomligt?
                Har subaru ingen lampa som lyser när det renar??

                #283799
                Gystompa
                Deltagare

                  Tror vi pratar olika saker. Jag pratar om diesel filtret och du pratar om partikelfiltret.

                  Om du tankar på Jet / St1 och det är bra åtgång av diesel vid den pumpen så gör du helt rätt där. Preems ACP diesel är däremot nåt man ska undvika har jag läst mig fram till.
                  Den är gul och brukar lämna duktigt med rester i systemet efter sig.

                  Det finns redline additiv för diesel. Prova med en sån.

                  Kör du bara kortsvängar till jobbet så kanske det är värt en tanke på att fundera om det går att ta sig till jobbet på nåt annat vis? Alternativt dra ut på en längre sträcka nån gång då och då.

                  Att “fisköra” är inte heller nåt man ska göra. Men det är ingen vits att varva onödigt mycke då det här är inge högvarviga maskiner. Och absolut inte om du inte fått upp arbetstemp på motorn

                  Själv så brukar jag göra en mellanservice på ca 700 mil och bara slå ur o in ny olja. Men då ska man va säker på att man slår i rätt

                  #283796
                  Christian S
                  Deltagare

                    Har subaru ingen lampa som lyser när det renar??

                    du menar när partikelfiltret renar sig själv? vad jag vet har inget bilmärke det, volvo där jag jobbar har inte det iallafall.

                    #283802
                    Zenon
                    Deltagare

                      Okey okey! Har prövat partikelfilter renings vätska från biltema samt någon annan rengörningsgrej för disel, utan resultat.
                      Har kollat luftfiltret och gjort rent det lite, var dock inte så smutsigt.
                      Felet är nästan alltid på 2an och mellan 2500-3500 varv, fick tips om att det kanske kunde vara något med wastgate lr något där vid turbon som kunde kärva och rosta som kunde behövas smörjas.
                      Någon som vet exakt lr gjort det????
                      Skulle självklart kunna vara disel filtret också, sitter det under bilen på slangen från tanken? lätt åtkomligt samt lätt att byta? ska ifs in på 12000 mila service om 1 månad.

                      #283794
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Vet inte hur solenoiderna är på nyare bilar men , på gammal gt etc kunnde man få in rätt mycket skitt i laddtrycksstyrning, man rengorde enklast med brakeclean.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.