› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Överföra ljud och bild trådlöst…
- Detta ämne har 5 svar, 1,358 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Toxicator.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2007 kl. 12:44 #10390
modulated
DeltagareHörrni IT-muppar och annat löst folk som kan något med IT 😛
Jag skulle behöva ha hjälp med följande. Jag skulle behöva via WLAN
överföra ljud och bild. Det vill säga, mp3/ogg/xvid (med subtitlefunktion
som fungerar) och liknande format. Vad bör man skaffa? Gärna så billigt
som möjligt :). TV’n är än så länge en gammal CRT-häck, men en sån
platt-tv kommer väl att komma inom nått år.// Patrick P – nyflyttad och äntligen med bredband.
4 augusti, 2007 kl. 17:47 #114948Manor
DeltagareJag måste bara få göra lite reklam för en Squeezebox från SlimDevice (numera helägt av Logitech). Den löser problemet med streamad musik på ett ypperligt och perfekt sätt och är så snygg och läcker så man storknar. Den har alltså ingen med bild att göra, och kräver ingen TV för att fungera.
Det som behövs är en dator som kör SlimServern (Windows, Linux) och Squeezeboxen kopplad till en förstärkare (med högtalare). Squeezebox:en kan kopplas analogt (har en rejält bra DAC i sig) eller digitalt till förstärkaren. WLAN-stöd ingår i enheten, eller så kan man kopplar en nätverkskabel till den om man inte vill köra trådlöst.
Enheten hanteras från en fjärrkontroll och supportar förutom ens egna musik i MP2, Flac eller annat format…internetradio, Pandora och liknande tjänster.
Squeezeboxen har inte förändrat hela mitt liv, men däremot det sätt som jag lyssnar på musik hemma.
Edit: Kolla gärna på Prisjakts forum (http://www.prisjakt.nu) som heter MinHemBio och har massor skrivet om det mesta rörande prylar för bild och musik mm.
4 augusti, 2007 kl. 17:57 #114947syke
BlockeradJag är inte helt hundra, men kolla på en gammal hederlig xbox (blocks ligger till salu) och xbmc ( http://www.xboxmediacenter.com/ ) jag har hört mycket gott om denna setup.
4 augusti, 2007 kl. 18:19 #114950modulated
DeltagareJädrans vad snygg den var! Squeezebox kanske hamnar hos mig ändå,
även om den inte löser alla mina problem, men den ser nog snygg ut
med den kommande H/K-stärkaren. :7Xboxmediacenter löser inte problemen alls, den har ju inte WLAN 🙁
// Patrick P.
6 augusti, 2007 kl. 07:21 #114949Manor
DeltagareJädrans vad snygg den var! Squeezebox kanske hamnar hos mig ändå, även om den inte löser alla mina problem, men den ser nog snygg utmed den kommande H/K-stärkaren.// Patrick P.
Ja, den är både snygg och fungerar förträffligt…vilket inte alltid är fallet med snygga prylar. De flesta Squeezebox-ägarna är lyriska, även de som är rena ljudfreaks. Det finns även en värsting som heter Transporter, men de ligger i en helt annan prisklass och är för mitt vidkommande overkill.
7 augusti, 2007 kl. 15:42 #114951Toxicator
DeltagareJädrans vad snygg den var! Squeezebox kanske hamnar hos mig ändå, även om den inte löser alla mina problem, men den ser nog snygg utmed den kommande H/K-stärkaren. :7Xboxmediacenter löser inte problemen alls, den har ju inte WLAN :(// Patrick P.
Nä den har ju inte de 🙁
Men det fungerar utomordentligt och överförträffligt bra 😀 😀 😀
Sedan går de ju kirra om du fixar trådlösa accesspukter :p
Finns lösningar på allt serru =) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.