› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › överhettning
- Detta ämne har 12 svar, 1,133 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 5 månader sedan av
Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
1 februari, 2008 kl. 13:07 #4017
Building Micke
DeltagareIdag så gick kylartempen upp på bilen, hade ingen värme där på slutet heller.
Orsaken var trasig kylarslang, jag stängde så klart av motorn när tempen var 3/4 från full temp, så den hann ju inte in i de röda fältet. Var de rätt å bara stänga av motorn?
Nått som kan ha skadas av en sån grej eller är de när de går uppåt röda stecket?
Blev lite orolig där eftersom jag bytt toppackning nyss.1 februari, 2008 kl. 17:35 #63072Palm
DeltagareVilken slang var det och hur mycket kylarvätska hade försvunnit tror du?
Min temp gjorde så med när det blir för lite vatten i systemet då jag fick en liten läcka på kylet så kanske hälften var borta, tempen gick inte upp förrän jag stängde av motorn alltså fanns det en del kvar som pumpen körde runt men precis som du märkte jag att något var fel när det aldrig blev varmt i kupen. Min tog ingen skada vad jag märkt i alla fall.
1 februari, 2008 kl. 18:40 #63077Building Micke
DeltagareJa du ingen aning men de borde väl ha försvunnit en bra del där. för jag hade åkt me den en svnäg förut också, kolla nu innan jag körde andra svänen å då tyckte jag de fanns en del kvar för att åka den korta biten jag tänkte. men jag hann ¨precis hem så börja tempen dra iväg.
när man stänger av motorn så där, klarar sig allt då eller? hur blir de om all kylarvätska är borta?
De var den övre kylarslang som går från själv kylaren in till motorn
1 februari, 2008 kl. 19:01 #63073Palm
DeltagareDet är ju iofs svårt att gissa om, det säkraste är väll att låta en verkstad ta lite prover på motorn, det går tex se om du får avgaser i vatten osv med ett enkelt prov, ryker bilen vitt så kan du va säker på att det går in vatten i någon cylinder tex.
1 februari, 2008 kl. 21:33 #63078Building Micke
DeltagareMen de är u nyrenoverad. Kan en sån sak gjort att toppackning tagit skada?
De är ju vissa bilar som kommer på rött jämt och deras grjer hr ju¨hållt.
Ja man vart ju inte mindre orolig direkt:)
2 februari, 2008 kl. 09:01 #63074b20mannen
DeltagareByt slangen. fyll i ny kylvätska och byt olja.
Starta bilen och varmkör den ordentligt stillastående på tomgång.
Sen till att ha full värme på i kupén. Du behöver inte ha fläkten igång, men du ska ha värmen på för att cirkulera ut eventuell luft från värmepaketet.Motorn är tillräckligt varm när kylfläkten går igång.
Eller om tempmätaren sticker iväg mot rött. Gör den det så är det renoveringsdags.Stäng av sen när motorn är genomvarm, och låt den stå och kallna helt.
Medan motorn är varm så känner du på kylslangarna att det är tryck i systemet.
Öppna inte kylarlocket när motorn är varm.Direkt när du stängt av så kollar du oljestickan. Vitt eller grått skum på stickan = renoveringsdags.
Sen när motorn kallnat så kontrollerar du mängden kylvätska och olja och efterfyller vid behov.
Starta motorn och varmkör. Är den svårstartad, eller går på tre cylindrar = renoveringsdags.Sen tar du en provtur. Ladda lite med turbon. Går den på tre cylindrar nån enda gång så är det… renoveringsdags!
Sen stannar du och kollar om du har vitt eller grått skum på oljestickan, vilket betyder att det går in vatten i oljan.
Har du klarat dig så här långt så är det troligen inget problem med överhettning.
Sen ett tips till de som är ute och kör och ser att tempmätaren går mot rött: Slå på full värme och full fläkt i kupén. Detta är ett mycket effektivt komplement till kylaren framme i grillen. 😉
Och så länge det finns kylvätska i motorn så går den kallast på lite varv, runt 2000 rpm, och utan last. Och bilen kyls alltid bäst med lite fartvind. Är det kylfläkten som gått, så överhettar motorn när man står still på tomgång. Men inte om man kör runt på ettans växel på 2000 rpm. 😉
Edit: Denna procedur fungerar bra på fyrcylindriga motorer. På en åttacylindrig motor är det direkt olämpligt, eftersom en cylinder går i komp samtidigt som en annan cylinder är i förbränningsfasen. Det är alltså stor risk med en V8 som har vatten i en cylinder att man ”hydrar” en cylinder redan på startmotorn.
”hydrar” är slanguttryck för att man komprimerar vatten och spränger kolv, topp knäcker stakar toppackning m.m.
En fyrcylindrig motor kan inte göra detta på tomgång.2 februari, 2008 kl. 10:02 #63083PPP
DeltagareByt slangen. fyll i ny kylvätska och byt olja.Starta bilen och varmkör den ordentligt stillastående på tomgång.Sen till att ha full värme på i kupén. Du …
…
…
Det var en imponerande steg-för-steg beskrivning! Man ser när folk verkligen kan sina saker. Snyggt! 🙂
// Per
2 februari, 2008 kl. 14:04 #63079Building Micke
DeltagareStarta upp bilen och fyllde på glykol. när de nstod på tomgång tog de en väldig tid att nå temp. Har aldrig varit så förut.
Sen till de värsta, den vit rökte när jag gasade till stilla stående.
Är de bara å riva skiten igen då:(
2 februari, 2008 kl. 15:13 #63075b20mannen
DeltagareAjdå. Vitrökte den när den var varm så är det nog ett par topplockspackningar som behövs bytas m.m.
Behöll den nåt tryck i kylsystemet när den var varm? (Stenhårda kylarslangar).
2 februari, 2008 kl. 15:42 #63080Building Micke
DeltagareDen vart ju aldrig genomvarm för jag antog redan då. lät den ju stå på tomgång bara men nu när jag körde farsans så vitrök den ju också mycket, är ju rätt kallt ute nu också. Kolla oljan var fin.
Ska den ha tryck i slangarna eller inte.
2 februari, 2008 kl. 20:57 #63081Building Micke
DeltagareOkej, TÄNKTE ATT de kanske var därför de var kallt ute och motorn ej var varm som jag reagera så där när jag kolla först idag. Så jag starta upp bilen igen ikväll och körde den till den var varm. temp mätaren står där den ska och jag såg ej nån vitrök. var ute å körde ett bra tag och inget hände.
inge vtten i oljan.
Så jag får hoppas de var jag som inbilla mig bara:)
Tack för hjälpen alla fall.
2 februari, 2008 kl. 23:59 #63076b20mannen
DeltagareVitrök med kall motor när det är kallt och fuktigt är fullständigt normalt.
Däremot vitrök precis efter att man varit på laddtryck med varm motor brukar betyda att man har en vattenläcka på topplockspackningen.
Med varm motor så ska du ha nånstans 0,7-1,1 Bar övertryck i kylsystemet.
Har du inte det så har du en läcka nånstans.Så det verkar som om din motor klarat sig.
3 februari, 2008 kl. 15:44 #63082Building Micke
DeltagareDe där tänkte jag på när motorn är genom varm och de är typ 10minus ute. Då kan de ju ryka ändå. Fast inte alls nå mycket?för om man ligger bakom bilar som är varma å de är kallt ute så ryker de ju ändå av dessa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.