Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Igge
    Deltagare

Hej alla glada, fel märke på bilen men tjejens saab strular lite.
      Det är en 9-3 från 2003, 1,8 på 90kW

Motorlampan lyser och OBD säger P0170 ( = “Fuel Trim Malfunction (Bank 1)” )
      Bilen går ryckigt i vissa farter och riktigt taskigt på tomgång när den är kall.

Någon som har varit med om liknande, en snabb googling gav lite olika svar. Bl.a. LMM, känns rimligt men tänkte höra mig för innan man lägger ut pengar på en sån 🙂

JuinorSvensken
      Deltagare

Kan kolla imorgon(måndag).
        Jobbar nämligen på saab-verkstad:D

/Jonte

Igge
        Deltagare

Toppen! 😀

JuinorSvensken
          Deltagare

Grabbarna på verkstan som har jobbat där betydligt längre än mig(2 veckor:p) verkar också tro att det är lmm, framför allt med tanke på hur du beskrev bilens gång.

Om du har nån saab-verkstad nära så skulle jag sladda förbi och se ifall dem kan kolla koden lite snabbt(tar max 5 min) och få den på svenska + eventuellt andra felkoder med sin diagnosdator.

/Jonte

Igge
            Deltagare

Tackar för forskningen! 🙂

Finns det alltså möjlighet att plocka ur mer info än vad jag når med obd och torque?

Misstänker det. Har en polare som jobbar på bosch service, kan han tänkas ha eller är det något Saab specifikt?

JuinorSvensken
              Deltagare

Mer information går definitivt att få ut, apparna har bara “generic codes” för det mesta, alltså saknar de info om märkesspecifika felkoder. Boschen kan nog få ut sådana koder och borde duga för detta ändamål, det är ändå ett väldigt dyrt och avancerat system.

Ska man däremot börja fippla med styrdonens inställningar, programmera nycklar osv. så behöver man datorn vi använder(Kallas Tech2 och är för Opel och Saab)

Hoppas det löser sig hur som hur, men mitt råd är att se med en ordentlig diagnosdator först för att vara säker d—0.o—b

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.