- Detta ämne har 11 svar, 1,758 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av .db..
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2014 kl. 20:18 #31985Jimmy STI 2012Deltagare
Hej!
Bromsbeläggen börjar bli slitna fram och känns som att de snabbt blir varma och tar ojämnt vid kreativ körning. Googlar man lite så ramlar man över green stuff, red stuff, blue stuff och yellow stuff.
Har någon erfarenhet av dessa på en STI? Vad är bra/dåligt och vad är skillnaden mellan de olika färgerna?
Är ute efter ganska prisvärda belägg men viktigast är att de tål värme bättre än original – några tips?
Mvh
Jimmy13 mars, 2014 kl. 20:39 #266056adrenalinDeltagareJag har yellowstuff på min STi och de funkar fint, inte kört bana men..
Här kan du se skillnaden:
http://www.k300performance.co.uk/ebc-brake-pads.php13 mars, 2014 kl. 20:50 #266053Jimmy STI 2012DeltagareJag har yellowstuff på min STi och de funkar fint, inte kört bana men..
Här kan du se skillnaden:
http://www.k300performance.co.uk/ebc-brake-pads.phpTack!
Vilken årsmodell STI kör du? Ungefär vad hamnade du i pris för belägg och montering?
Mvh
Jimmy13 mars, 2014 kl. 21:45 #266051ZlasherDeltagareHallå. Jag har bluestuff belägg fram på min sti 08. Och redstuff bak.
bluestuffen biter enbart bra på bana i princip. Tar långt tid att få dem varma vid vanlig körning och de dammar som fan!
Red stuffen är bättre och dammar inte alls lika mkt. Men sen bromsar man ju mer fram också…
jag måste också köpa nya belägg fram strax.
Jag monterade mina själv. Kommer inte ihåg vad jag gav för dem. Men runt 1 lappen paret.13 mars, 2014 kl. 21:55 #266057adrenalinDeltagareTack!
Vilken årsmodell STI kör du? Ungefär vad hamnade du i pris för belägg och montering?
Mvh
Jimmy-03. De satt på när jag köpte bilen men har för mig de ligger runt 2000kr i Sverige och ungefär halva priset om du beställer från UK. Har aldrig lämnat in för byte av belägg men skulle jag gissa(!) så låt säga runt tusenlappen..
13 mars, 2014 kl. 22:58 #266052Jimmy STI 2012DeltagareHallå. Jag har bluestuff belägg fram på min sti 08. Och redstuff bak.
bluestuffen biter enbart bra på bana i princip. Tar långt tid att få dem varma vid vanlig körning och de dammar som fan!
Red stuffen är bättre och dammar inte alls lika mkt. Men sen bromsar man ju mer fram också…
jag måste också köpa nya belägg fram strax.
Jag monterade mina själv. Kommer inte ihåg vad jag gav för dem. Men runt 1 lappen paret.Tack! FÖLJDFRÅGA:
Har just nu problem med att när jag kör kreativt och frambromsarna blir varma – börjar det skaka i ratten när jag bromsar i 100 + farter. Kommer ganska snabbt vid kreativ körning och har inte varit så innan. Märks inte när bromsarna är kalla – då det går bra att bromsa utan att det skakar i rattaen.
Kan detta vara på grund av att det är belägget som ej klarar värmen och blir deformerad eller är det mer sannolikt att det är någon av skivorna som inte klarar av värmen och ger detta beteendet när bromsarna blir varma?
Hur skulle du göra – prova att byta beläggen först eller bara ge dig på och byta skivorna först?
Visst måste det vara helt och hållet bromsarna fram som är boven då det skakar i ratten?mvh
Jimmy14 mars, 2014 kl. 06:15 #266058GloremirDeltagareTack! FÖLJDFRÅGA:
Har just nu problem med att när jag kör kreativt och frambromsarna blir varma – börjar det skaka i ratten när jag bromsar i 100 + farter. Kommer ganska snabbt vid kreativ körning och har inte varit så innan. Märks inte när bromsarna är kalla – då det går bra att bromsa utan att det skakar i rattaen.
Kan detta vara på grund av att det är belägget som ej klarar värmen och blir deformerad eller är det mer sannolikt att det är någon av skivorna som inte klarar av värmen och ger detta beteendet när bromsarna blir varma?
Hur skulle du göra – prova att byta beläggen först eller bara ge dig på och byta skivorna först?
Visst måste det vara helt och hållet bromsarna fram som är boven då det skakar i ratten?mvh
JimmyDetta upplevde jag på min. Bytte först belägg och det vart lite bättre.
Bytte dock skivor runt om bara några dagar efter.
Köpte orginal skivor bak och slitsade skivor fram.
Var inte alls dyrt när jag köpte från England.
Och nu slipper jag skakningar 🙂Angående att lämna in för o byta: mitt svar är varför?
Imprezan är så jäkla lätt att byta belägg på.
det som behövs är en skruvmejsel och en polegrip.
Ska du dock byta skivor behöver du även en ringnyckel eller hylsa/spärrskaft. Minns dock inte storleken.14 mars, 2014 kl. 07:02 #266055zanoiiDeltagareAngående att lämna in för o byta: mitt svar är varför?
Imprezan är så jäkla lätt att byta belägg på.
det som behövs är en skruvmejsel och en polygrip.Bekräftas. Byta bromsbelägg var det första “mekjobbet” jag gjorde själv (någonsin), men det var inte svårare än att byta däck.
14 mars, 2014 kl. 19:11 #266048t1heroDeltagareTack! FÖLJDFRÅGA:
Har just nu problem med att när jag kör kreativt och frambromsarna blir varma – börjar det skaka i ratten när jag bromsar i 100 + farter. Kommer ganska snabbt vid kreativ körning och har inte varit så innan. Märks inte när bromsarna är kalla – då det går bra att bromsa utan att det skakar i rattaen.
Det här låter som ett tråkigt fenomen som dabbar många (alla bilmärken) som gillar att bromsa. Det som händer är att man får härdade fläckar i bromsskivan som då slits aningen långsammare vilket gör att dessa små fläckar sticker ut någon atom längre vilket gör att de blir varmare och sväller av värmen och då sticker ut några micrometer vilket blir tråkigt.
1. Svarva skivorna eller byt dem.
2. Byt absolut till andra klossar samtidigt. De är billigare än skivorna och mycket lättare att byta (slipper ta bort oken). Dessutom minskar risken för att det skall uppkomma igen även om den inte försvinner.Som belägg älskar jag mina Carbotec XP8 men de dammar väldigt mycket och gnisslar extremt mycket men bara vid en ganska specifik temperatur, varmare (om man bromsat lite) eller kallare är de tysta.
14 mars, 2014 kl. 20:14 #266054Jimmy STI 2012DeltagareTack alla för era tips!
Summa sumarum verkar vara att skivorna fram ska bytas.
Förstår jag er rätt bör jag även passa på att byta beläggen i samband med byte av skivorna eller ok att behålla nuvarande belägg som det finns lite kvar på – eller de kanske förstör de nya skivorna?
Vad bör en typisk verkstad ta för jobbet att byta skivor fram ej skivorna inkluderat utan bara jobbet?
Nån som har tips på något svensk site där man kan beställa bra skivor som kan rekommenderas?
Mvh
JImmy14 mars, 2014 kl. 20:38 #266049t1heroDeltagareByt absolut beläggen!
Spara dem med lite kvar på så kan du slänga på den om det krisar i framtiden eller sälja lite billigt.Max 1 timme borde det ta att byta på verkstad, jag bytte på parkeringsplatsen på 2x45minuter.
16 mars, 2014 kl. 08:38 #266050.db.DeltagareTack alla för era tips!
Summa sumarum verkar vara att skivorna fram ska bytas.
Förstår jag er rätt bör jag även passa på att byta beläggen i samband med byte av skivorna eller ok att behålla nuvarande belägg som det finns lite kvar på – eller de kanske förstör de nya skivorna?
Vad bör en typisk verkstad ta för jobbet att byta skivor fram ej skivorna inkluderat utan bara jobbet?
Nån som har tips på något svensk site där man kan beställa bra skivor som kan rekommenderas?
Mvh
JImmy -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.