› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Pedalkraft på STi -07
- Detta ämne har 4 svar, 887 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
Garagekungen.
-
FörfattareInlägg
-
5 oktober, 2010 kl. 18:49 #24294
Garagekungen
DeltagareHej !
Är relativt ny här och även med STi. Har en liten fundering kring bromspedalkraften på bilen.
Först lite bakgrund.
Jag har även en Italiensk älskarinna (på två hjul) som är utrustad med Brembo av värre sort. Jag använder, efter byte av bromspumpen, bara ett finger på bromsen även när jag efter mina mått mätt åker fort (på bana).
Såg utrustningen på Impreza´n och tänkte:
– Här får man vara försiktig så man inte slänger ut ev. passagerare genom framrutan (om man nuddar pedalen lite för hårt)… :pDöm om min förvåning när jag kände försiktigt på bromsen första gången och upptäckte att den är mer hårdbromsad än Legacy kombi´n som vi även har i familjen… :confused:
(med den HÄR diametern borde det räcka med att en myra promenerar på pedalen…)Fick emellertid vildsvin framför bilen i går kväll – och DÅ var det tur att kompisen bredvid hade säkerhetsbälte…
…för annars hade han gjort grisarna sällskap via framrutan 😀STi´n verkade magiskt stanna på en bil-längd !!! (accompanierat av lätt däcksgnissel)
Grymma bromsar !!! – Men då trampade jag hårt på pedalen åsså.Fråga:
Är denna relativt stora pedalkraft som krävs något som Subaru avsiktiligt valt på denna modell (kanske praktiskt i skogen då man hoppar och far) eller kan det bero på att min bil någongång utrustats med lite vassare belägg som behöver komma upp i temp innan de blir lite mer bett-villiga…?
För ban-åkning känns det som lite onödigt stor pedalkraft för att vara optimalt under ett längre lopp.Känner nån annan igen sig…?
Är det något som man kan justera eller krävs mer omfattande utbyte till ”värre grejor” för att få en mer lätt-trampad broms ?
– En älskarinna skall man inte behöva ”bryta omkull” – henne skall man få dit man vill med fingertoppskänsla, som en smekning…
😉PS.
Klarade såväl grisar som bil – tack vare att jag tog det lungt (ca 75 km/h) i mörkret.5 oktober, 2010 kl. 19:02 #211646Thomas-
DeltagareUpplever samma sak i min GT 00’a
5 oktober, 2010 kl. 19:40 #211644Fricke.w
DeltagareSamma lika här, fick för mig att mina bromsar var glasade när jag köpte bilen, så byte till lite väre grejer, men får fortfarande värkligen stå på bromsen för att de ska hända nå 😀
5 oktober, 2010 kl. 21:14 #211643Echelon
DeltagareSamma här, dock har jag värre skivor, klossar samt stålomspunnet med blå bromsvätska… men mina bettar ganska snabbt och bra när de är varma och goa, men innan dess får man stå på ganska rejält =P
7 oktober, 2010 kl. 05:37 #211645Garagekungen
DeltagareSamma här, dock har jag värre skivor, klossar samt stålomspunnet med blå bromsvätska… men mina bettar ganska snabbt och bra när de är varma och goa, men innan dess får man stå på ganska rejält =P
Jag kanske kan komma tillbaka till dig när det är dags att uppgradera 😀 – så man kan få lite erfarenheter om för- och nackdelar.
På hojen har val av belägg rätt stor betydelse. Funderade mest på om det till viss del kunde avhjälpas med beläggbyte… (Ferodo kombinerat med Brembobromsarna på hojen fungerar bra om man vill kombinera gata med bana)
…finns det något bra ställe på nätet där man gjort nån form av sammanställning över olika belägg och deras styrka/svaghet ?Eller skall man börja titta på alternativ bromspump/utväxling ? (bromsvåg ligger nära till hands om man ändå måste lufta systemet 😉 )
😎 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.