SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Perrin Turbo Inlet Hose

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2841
    p_ilis
    Deltagare

      Någon som har testat denna (Perrin Turbo Inlet Hose)?
      http://www.ravspec.com/files/KsxpRESFID43RES02.jpg
      http://www.ravspec.com/pdetails.asp?itemID=4696

      Den ska visst sitta mellan luftbox och turbo. Någon skillnad i ljud eller prestanda?

      Ni som inte testat den, vad tror ni om den?

      /Peter

      Edit:
      Jämförelse mellan orginal och denna:
      http://www.ravspec.com/files/ksxpresfid43res04.jpg

      #55067
      pannan
      Deltagare

        Samco har en i sitt sortiment också. Om den gör någon skillnad vet jag inte däremot bra mycket snyggare och hållbarare.

        Dock är den ett hel%¤&¤%# att montera. Var med när de monterade en Samco på Jons svarta STI 05.

        Mvh
        J

        #55060
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Skillnaden är marginell, och mera hållbar tvivlar jag på med.
          Bygg något riktigt istället (få till kröken in under insuget t.ex…men det innefattar flytt av servopryttlar).

          /J – har provat, och ångrar bytet en smula.

          #55068
          pannan
          Deltagare

            >Skillnaden är marginell, och mera hållbar tvivlar jag på
            >med.
            >Bygg något riktigt istället (få till kröken in under insuget
            >t.ex…men det innefattar flytt av servopryttlar).
            >
            >/J – har provat, och ångrar bytet en smula.

            Mera hållbar är den garanterat då man jämför original jämte t ex Samcon i byggkvalitet. Lär tåla en hel del mer påfrestningar då original bara är plast och denna är förstärkt med stålringar. Men om det är värt ca 3000 kr som de kostar i inköp är nog upp till köparen att bestämma..

            Men om det blir skillnad vet du nog bättre.

            P gör en sökning på http://www.scoobynet.co.uk och se om du hittar något nyttigt där. Är en hel del fler där som kör med bl a Perrin och Samco slangarna.

            mvh
            J

            #55061
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Original är bra gediget byggd, den lär tåla det mesta man utsätter den för, så byta av den anledningen är helt fel..

              /J

              #55066
              jraberg
              Deltagare

                Fick en helt suverän ide..
                Jag köper din gamla orginalare:) så kan du köpa en ny sån där ”värsting”
                😀 Behöver en ny sån..(eller?) visst var det en sån jag behövde JerCCa?

                -JR

                #55073
                p_ilis
                Deltagare

                  Grejjen är att den redan är beställd. 🙁 Kommer nån gång i veckan. Vet inte om jag ska sälja den vidare eller montera den.. Pratade med JRM och de trodde inte att det skulle göra någon skillnad på en moderat trimmad motor men däremot på en mer uppskrämd sådan. Hmm..

                  #55062
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Problemet med hela konstruktionen ligger inte i diametrar och materialval – det är kröken vid servopumpen som är problemet. 🙂
                    Med andra ord, även om det är lite större diameter så har man fortfarande grundproblemet kvar – vilket endast löses om man tar tag i problemet på riktigt.

                    Folk har åkt med bra med ork (400 hk) och standardslangen, skall man över det är det lika bra att vrida på hela paketet (SBP lär i alla fall se att turbon svällt ;)).

                    Att få bort originalröret helt innebär att man får lossa på hela insuget…men gör det och kräng den till Råberg här. 😀

                    /J

                    #55074
                    p_ilis
                    Deltagare

                      >Problemet med hela konstruktionen ligger inte i diametrar och
                      >materialval – det är kröken vid servopumpen som är problemet.
                      >:)
                      >Med andra ord, även om det är lite större diameter så har man
                      >fortfarande grundproblemet kvar – vilket endast löses om man
                      >tar tag i problemet på riktigt.
                      >
                      >Folk har åkt med bra med ork (400 hk) och standardslangen,
                      >skall man över det är det lika bra att vrida på hela paketet
                      >(SBP lär i alla fall se att turbon svällt ;)).
                      >
                      >Att få bort originalröret helt innebär att man får lossa på
                      >hela insuget…men gör det och kräng den till Råberg här. 😀
                      >
                      >/J

                      Ok, sådana modifieringar blir nog inte av på ett tag.. 😉
                      På prylens infosida står följande:

                      By simply shifting auxiliary vacuum fittings forward we have literally cut hours off of the typical installation time. In most cases the entire top half of the motor has to be removed for installation. For even the experienced mechanic this tedious task can take more the three hours. Perrin inlet pipe can be installed without removing the intake plenum, which will cut the installation time to less than one hour.

                      Enligt detta ska det alltså inte vara så jobbigt men man kanske måste lossa insuget ändå..

                      Ledsen Råberg, men jag spar alla orginaldelar.. 🙂

                      /Peter

                      #55063
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Nu är monteringen inte problemet, det är att få bort originalröret utan att kapa av anslutningarna på det. 🙂

                        /J

                        #55075
                        p_ilis
                        Deltagare

                          >Nu är monteringen inte problemet, det är att få bort
                          >originalröret utan att kapa av anslutningarna på det. 🙂
                          >
                          >/J

                          Aha! 🙂

                          Men om jag får bort det och dit de andra så lär det varken göra till eller från (förutom utseende). Rätt uppfattat?

                          /Peter

                          #55064
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Något åt det hållet – ja. 🙂

                            /J

                            #55069
                            pannan
                            Deltagare

                              Lättast är om du lyfter bort IC:n och en del av slangarna men man behöver inte lyfta insuget, gick att dra loss den och dra den igenom under. Det omöjliga behöver inte vara omöjligt ibland.

                              mvh
                              J

                              #55065
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Jag måste fått ett måndagsex, för både inloppet från PCV:n, och den för topparnas ventilation omöjliggjorde att man fick loss den utan att lyfta insuget – sågen fick komma fram till slut. 😀

                                Så det går alltså att byta utan att sabotera något?

                                /J

                                #55070
                                pannan
                                Deltagare

                                  P åk ut till Micke på Speedworks så kan han visa exakt hur det gick till väga. Insuget behövdes inte lyftas den. Jag stod också och grubblade ett tag på om man var tvungen att göra det men det gick till slut.

                                  Det ser ríktigt snyggt ut med Samco eller Perrin slangar istället för original. Kostar att ligga på topp 🙂

                                  Fast P du har ju lovat dig själv att inte lägga ner några pengar på bilen hahahahaha det gick åt helsike eller? 😀

                                  mvh
                                  J

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.