SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Pinnbultar till up-pipe?

• Detta ämne har 6 svar, 890 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av Chewie.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Chewie
    Deltagare

Som ärendet låter, vad för storlek ska det vara på pinnbultarna till up-pipen? Har fått fram att det ska vara M10 1,25 gänga. Frågan är vad det ska vara för längd?

Något annat att tänka på? Pratade med GIK om detta och ev. värmefaktor men dom hade inga speciella till sina turbos?

Behövs det vara värsta sorten?
      Orginal kostar isf 110 kr styck på Bekö bil och det var beställningsvara. Kostar dom så mycket så måste det vara något speciellt!

Ni som mekar turbos, bra informativa svar efterlyses!!!

/Tuggarn

Kvarnis
      Deltagare

räcker med härdade bultar, kolla med järnaffärn

Chewie
        Deltagare

Någon som vet vad det behöver vara för längd?

/Tuggarn

Chewie
          Deltagare

Up-pipen inhandlad och isärmontering har börjat ske!

Är lite fundersam….

Hur ska jag göra här? Går det att separera där jag markerat eller måste jag ta bort hela turbopaketet inkl. kylningen och lufttillförsel osv…?

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi955/Turbo.sized.jpg

Det hade varit så mycket lättare att dela på det (om det nu räcker för att få upp up-pipen) 🙁 🙁

/ Tuggarn

Grusdraparn
            Deltagare

Nej-nej-nej, inte dela turbon. Insugsslangen sitter väl bara med en klämma inga större svårigheter. Du får nog räkna med att söla lite olja och kylvätska. Olja har jag för mig att det inte kom så mycket, däremot kan det vara bra att ha något lämpligt att plugga kylvätskeslangen med när du lossat den. Sen är det väl inte värre än att du får toppa upp vätskorna lite när du är klar.

/Klas

Chewie
              Deltagare

OK! inte lätt för en som inte mekat så mycket!

Gör enligt din anvisning då.

To be continued…

/Tuggarn

Chewie
                Deltagare

Allt på plats igen. Ibland undrar man hur biltillverkarna fått allt på plats. Men efter tre korta kvällar i garaget med bilen på uppkörningsramp så var det klart. Retar mig på att jag inte tog bort downpipen direkt bara. Den var ivägen en hel del. Hade nog sparat lite tid. Tack till Grusdräparn och Simo som bistod med hjälp och tips via telefon. PetterSolberg, snacka om att jag hade tur när jag ringde dig. Hur stora e oddsen att du skulle vara i stan just när jag ringer en sen kväll? Dök upp som gubben i lådan efter tio min.

Så nu vet jag vad man ska göra till nästa gång maskinen ska vässas.
                  Jag som skulle ha en sleeper. Det sket ju sig……

/Tuggarn

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.