› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Placering av catalysator på GT
- Detta ämne har 6 svar, 1,128 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
8 mars, 2011 kl. 21:23 #25332
J.Nilsson
DeltagareHar fått för mig att meka på en catalysator på mitt 3″ system men det är ju så väldigt trångt överallt så var har ni placerat eran eller alla åker utan?Det är en 3″ 100cell metallisk cat.
Sen en undran till, hela systemet är utan delning med varken fleximuff eller som på originalet mellan förata och andra röret en fjäderbelastad skarv där det kan röra sig, frästar det inte huset på turbon väldigt då motorn rör sig? Hur ser era system ut?
Kanske kan klämma in den i downpipen som jag sett att den sitter på vissa sytem?

Annars vill man ju ha den här men blir så trångt.Den har suttit här en stund innan men har slagit i lite var stans.

Måste detta fångöra till lådan va kvar eller kan man fimpa det eller i varje fall en liten hörna på det?

Sen kom tanken kan man fimpa den först ljuddämparen av de två som finns och placera den där ? Fick höra att det är lag på två dämparen men att caten räknas som en av de två.

Så vad har ni för förslg mina vänner.
9 mars, 2011 kl. 17:30 #220100challe
DeltagarePå dom flesta system som jag sett så sitter catten som du visar i bild 1, så det alternativet skulle jag satsa på om jag var i dina kläder.
Ang bild 3 så är det en bit av växellådsfästet som du pekar på och det är väl lite onödigt att nypa av 😉9 mars, 2011 kl. 19:00 #220104CeDEe
DeltagareLag på två dämpare?! När jag besiktade pontiacen som jag hade förut så var det utan ljuddämpare, den hade bara två kattar. No probs för mig iaf.
Såvitt jag vet så är det inte lag på ljuddämpare, men på att ljudnivån inte får vara för hög.
9 mars, 2011 kl. 19:26 #220105J.Nilsson
DeltagarePå dom flesta system som jag sett så sitter catten som du visar i bild 1, så det alternativet skulle jag satsa på om jag var i dina kläder.
Ang bild 3 så är det en bit av växellådsfästet som du pekar på och det är väl lite onödigt att nypa av 😉Jo precis det är en del av växelådsfästet men ingen del som bär upp något utan som ser ut att va en fångmun så lådan inte kan vrida sig för mycket så det va därför min tanke på att skära bort lite på ena sidan men inte hela men det är kanske en dum tanke, ja ja vi får se men tack.
9 mars, 2011 kl. 21:30 #220101Christian S
DeltagareI vårat garage så används alla 3 alternativen 😀
på stefans bil så sitter den som på bild 1, på magnus bil så sitter den som på bild 2 och på min så sitter den som på bild 4 och anledningan att den sitter där på min är att på min bil så satt det ingen katt när jag köpte bilen och där jag satte den satt det en lite ljuddämpare som va typ lika stor som den 100cells racekatten jag skulle ha så jag kapade bara bort den och satte den där istället.10 mars, 2011 kl. 07:48 #220103Gilarski
DeltagareAng. catten skulle även jag satsa på att få den så nära motorn som möjligt. Dock vet jag att endel i UK gärna sätter sin enda cat där orginal cat#2 sitter (dvs. på mitten under bilen). Detta göra att avgasflödet blir marginellt bättre, dock riskerar man att cattens effektivitet minskar, då värmen avgör dess verkningsgrad -> ju längre bort från motorn, desto kallare avgaser.
En cat börjar jobba runt 550 celsius & levererar full verkningsgrad ~775 celsius.
BTW, jag har bara en dämpare och detta funkar fint, det får låta rätt duktigt för att Bilprovningen skall grina.
10 mars, 2011 kl. 15:08 #220102Christian S
Deltagare, rallybilar har katten allra längst bak där sista ljuddämparen sitter på normala bilar, det är ju såklart ballast. 😉
japp och det är så jävla fränt när man ser hur jävla varm den är iom att den är helt ill röd:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.