SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Plastskydd/hasplåt under motorn

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    bageera
    Deltagare

Hej,
      Ny i forumet!
      Var nere på Nürburgring(Jösses vilken bana!) i helgen och körde med en relativt nyinköpt PSE -04. På vägen hem vart tempot ganska uppskruvat men noterade att bilen bara ville göra ca 245 km/h, vilket inte kändes korrekt.
      Detta fick sin förklaring när jag saktade ner, då det visade det sig att främre delen av en plastkåpa som skall föreställa något slags hasskydd hade lossnat och därför släpade i marken.
      Körde in på en mack och klippte av det fanns kvar av hasskyddet. Min fråga är kort och gott:
      Någon som vet om denna kåpa någon väsentlig funktion, eller kan det vara ok att köra utan detta skydd tills det dyker upp något på en bilskrot el dylikt?

Tack på förhand
      /Johan

subban
      Deltagare

det är en stor fördel att ha den där.
        körde utan ett tag men när jag såg hur skitigt det blev där under
        åkte den dit direkt.

MDE
        Deltagare

Hej!

plastskyddet/hasplåt kan vara bra att ha i fall man kör i nåt så fastnar det inte lika enkelt. man hasar sej över hindret. o då klarar sej oljefilter o annat känsligt bättre.

alltså ingen dålig ide att ha det kvar.

/MDE(som körde sönder sin pga krock med Grävling)

SecretAgentMan
          Deltagare

Det handlar om oljetillförsel och relativt små vevlager egentligen – det är inte dimensionerat för den misshandel den höga lasten en längre autobahnkörning innebär.

Snabba, kortare stint är inget problem om motorn går som den skall, men att ligga och mala och plåga motorn längre stunder är som vi säger på ren svenska en Bad Idea ™. 😀

…och nej, det skyddet är mera smutsskydd än något annat, det ger sig direkt om man är vårdslös med bilen, så int’ skyddar det mot påkörning av varesig grävlingar eller stenbumlingar.

/J

Manor
            Deltagare

Hej och välkommen 🙂 !

Det finns en del som kör utan plastskyddet under motorn. Det ska främst skydda mot stänk och smuts, och är vad jag har förstått inte livsnödvändigt. Det finns (åtminstone til GT:n) snygga aluminiumskydd att ersätta plastskyddet med, och då lär de väl även fungera hyfsat som ”hasplåt”.

Det är ingen superhöjdare att ligga och pressa Imprezan i höga hastigheter på (typ) autoban, även om många har gjort och gör det. Imprezan är inte riktigt byggd för det, även om de Europeiska modellerna ska skilja sig en del från sina japanska bröder. Bara ett tips i all välmening.

mvh Mats N

Manor
              Deltagare

Hej och välkommen 🙂 !Det finns en del som kör utan plastskyddet under motorn. Det ska främst skydda mot stänk och smuts, och är vad jag har förstått inte livsnödvändigt. Det finns (åtminstone til GT:n) snygga aluminiumskydd att ersätta plastskyddet med, och då lär de väl även fungera hyfsat som ”hasplåt”.Det är ingen superhöjdare att ligga och pressa Imprezan i höga hastigheter på (typ) autoban, även om många har gjort och gör det. Imprezan är inte riktigt byggd för det, även om de Europeiska modellerna ska skilja sig en del från sina japanska bröder. Bara ett tips i all välmening.mvh Mats N

Tack för alla tips! Även dom som är i all välmening :-)Någon speciell anledning till att imprezan inte passar på autobahn som man bör känna till? Jag fattar också att imprezan inte är byggd för autobahn och att autobahn inte är platsen där imprezan glänser som mest(Men på ringen gick den förbannat bra:-) ), men är det så att det finns något känt område på bilen som tar onormalt mycket stryk, i förhållande till andra bilar, typ drivlina etc?MvhJohan

Det jag har hört och läst är att den går rätt varm och att det är vid högre farter (egentligen varvtal) som en del motorer gått för snålt med ett ras som följd. Vad som är skrönor och sanning vet jag inte, men jag skulle personligen inte ligga och maxa Imprezan någon längre tid.

mvh Mats N

bageera
                Deltagare

Hej och välkommen 🙂 !Det finns en del som kör utan plastskyddet under motorn. Det ska främst skydda mot stänk och smuts, och är vad jag har förstått inte livsnödvändigt. Det finns (åtminstone til GT:n) snygga aluminiumskydd att ersätta plastskyddet med, och då lär de väl även fungera hyfsat som ”hasplåt”.Det är ingen superhöjdare att ligga och pressa Imprezan i höga hastigheter på (typ) autoban, även om många har gjort och gör det. Imprezan är inte riktigt byggd för det, även om de Europeiska modellerna ska skilja sig en del från sina japanska bröder. Bara ett tips i all välmening.mvh Mats N

Tack för alla tips! Även dom som är i all välmening 🙂
                  Någon speciell anledning till att imprezan inte passar på autobahn som man bör känna till? Jag fattar också att imprezan inte är byggd för autobahn och att autobahn inte är platsen där imprezan glänser som mest(Men på ringen gick den förbannat bra:-) ), men är det så att det finns något känt område på bilen som tar onormalt mycket stryk, i förhållande till andra bilar, typ drivlina etc?

Mvh
                  Johan

t1hero
                  Deltagare

plastskyddet/hasplåt kan vara bra att ha i fall man kör i nåt så fastnar det inte lika enkelt. man hasar sej över hindret. o då klarar sej oljefilter o annat känsligt bättre.

alltså ingen dålig ide att ha det kvar.

Är det samma till alla newage eller måste måste jag hitta en identisk årsmodell? Jag tror att jag vill ha hasplåt i vinter och min saknas. Är det en kylningsfördel att köra utan?

Det enda jag hittar på skroten är för icketurbo 2005, ser ut såhär http://bilder.lagabasen.se/delar/1060/1060555660vy1.jpg någon som kan gissa utifall den passar.

Det jag har hört och läst är att den går rätt varm och att det är vid högre farter (egentligen varvtal) som en del motorer gått för snålt med ett ras som följd. Vad som är skrönor och sanning vet jag inte, men jag skulle personligen inte ligga och maxa Imprezan någon längre tid.
                    mvh Mats N

Vad menar du med högre varv? på motorväg ligger jag vid 4000 (på femman) för att stå ut med avgasmullret, på lägre varv låter det som i maskinrummet på en finlandsfärja (men man får ingen taxfree) och så börjar turbon ladda. (men i 110 (+moms) på femman går motorn lätt så jag är inte orolig)

/Mattias – STI 2003 med 3″ avgas (okänd modell)

Fricke.w
                    Deltagare

Utan den så kallade has plåten i plast, kan de vara så att kylningen blir lite sämre, luft tenderar ju att ta den enklaste vägen, har man då ett stort hål mellan fronten och under bilen, vill gärna vissa luft strömar gå direkt där, och ner under bilen.
                      Är då som så att folk med fmic har upp levt effekt bort fall, utan att ha något som förhindrar att luften slinker förbi och ner under, dock har jag inte hört de konkret på just subaru, men borde ju inte vara nå undantag på dom kan man tycka.
                      Så förstår inte riktigt folk som kör bilar med ofantliga effekt ut tag, som har en jätte intercooler utan någon som helst front eller liknande runt den, som vill tvinga in luft genom den, då dom skulle vinna mer på att ha de, har vell inget att göra med dina frågor men var tvungen att få de ur mig bara 🙂

Garagekungen
                      Deltagare

Efter att kört ifrån en sån där ”fart spärrad” bil på motorvägen – det tog ju några minuter innan han kom utom synhåll så jag kunde svänga av utan att han såg mig (han fortsatte förhoppningsvis hela natten norrut i 250 blås… LOL 😀 )

När jag strax efter åkte genom ett samhälle började bilen efterkoka – mycket pinsamt 🙁

Så min erfarenhet är att kylningen inte riktigt är ”up to the task” ens för att ligga på maxeffekt (280 hp original) ett längre tag.
                        – När man legat på effekt, bör man troligen ligga kvar på motorvägsfart (110-130) i ca 10 minuter så utsatta delar hinner kylas av och återgå till normala temperaturer.
                        50 km/h blev lite för dålig kyleffekt trots de dubbla kylfläktarna…

PS.
                        Ang oljeflödet så åker jag 12mm oljepump för att säkerställa gott om så väl smörjning som extra kylning. Tänker dock justera ner trycket lite den dag jag tar ner maskinen…d—0.o—b
                        …kanske skulle lagt denna under ”Bilar man kört ifrån” 😀 😀 😀

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.