› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › platinium eller iridium?
- Detta ämne har 13 svar, 2,598 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
Jimmya85.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2006 kl. 20:11 #3483
Desen
DeltagareTänkte byta stiften på min GT.
Men när jag satt o fönstershoppade blev jag lite tveksam?
Det var tänkt att jag skulle byta ut till NGK PFR7B istället för PFR6B som sitter orginal.Men är det det sämre eller bättre att ta Iridium stift NGK BKR7EIX istället för platinium?
Iridiumstiften är ju billigare än platinium?
Någon som kan något om detta ?
/Andreas, Skåne, Kristianstad
5 oktober, 2006 kl. 07:42 #59125FlyingFin
DeltagareDetta står i en verkstadshandbok för en amerikansk STI MY04.
och enligt NGK så ska det sitta original monterat Iridium stift här i Europa.STi model NGK: ILFR6B
Tittar man på http://www.ngk.se och vidare i typbeteckningarna över stift
så sitter det Iridium stift som standard, i alla fall på STI.Pratade också med NGK om att ha Iridium eller Platinum stift.
Enligt NGK så är ju båda stiften mycket bra och har en högre
standard än ”vanliga” stift.Det som tydligen ska skilja mellan Iridium eller Platinum stift är
service intervallet, alltså hur länge det håller innan det är dags
att byta till nya. Iridium ska hålla längre än Platinum, men också
vara dyrare.Jag kommer själv att byta till PFR7B då dessa var lätta att få tag på för min del, 4st på mekonomen kostar 952kr
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT”-Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :75 oktober, 2006 kl. 09:18 #59121SecretAgentMan
DeltagareKrångla inte till det, PFR7B rockar och fungerar.
/J
5 oktober, 2006 kl. 16:17 #59126Desen
DeltagareKnepigt att Iridium stiften e 4$ billigare/st än Platinum, i amerika.
Tror jag tar en uppsättning av båda sorterna, så får vi se vilka jag slänger på.
Vore intressant och ha en avgastempmätare och någon lambda dispalay för att kunna se hur värdena ändras med olika stift.
Något tips på en sådan lambdadisplay som inte kostar en IT-månadslön?
5 oktober, 2006 kl. 17:53 #59122SecretAgentMan
DeltagareDu kommer ev. bara märka det senare på misständningar, tvivlar på att du kommer kunna se någon skillnad alls via mätare, återigen pfr7b är beprövat, strular aldrig och inte är det några enorma besparingar heller på en så viktig detalj.
Stift är viktig skit ™.
/J
5 oktober, 2006 kl. 18:19 #59127Desen
DeltagareStift är viktig skit ™./J
Exakt, det är just därför jag lagt ut en tråd.
Alltid bra att höra med föregångare, det kan spara mycket huvudbry.Blir väl PFR7B då. 11,71$ /st. Iridiumstiften verkar vara lite väl billiga för att det verkligen ska vara ordentligt med iridium i dem. (7.60$ /st)
5 oktober, 2006 kl. 18:43 #59123SecretAgentMan
DeltagareFör att lägga till lite konkret fakta, så hade jag riktiga problem med misständning vid lite varv och laddtryck med tvåhalvan på just NGK Iridium-8’or…som åkte i för att jag knäckte mina 7’or vid montering (lite lagomt klåpigt) – trots råd från polarna på pajätar-ön att skippa dem.
Massor med felsökning senare åkte en uppsättning vanliga 7or i, och problemen var som bortblåsta…det byttes tändmodul, kablar och givare… 😀 :+
/J
5 oktober, 2006 kl. 18:49 #59128Desen
DeltagareHur lyckades du knäcka stiften vid montering? *nyfiken*
Bara så man inte gör samma misstag själv.
5 oktober, 2006 kl. 19:22 #59124SecretAgentMan
DeltagareMan drar lite slarvigt snett med vanliga hylsor…stifthylsor har en gummihylsa som skyddar porslinsdelen på stiftet från just det där.
Dra med moment med…20 Nm skall stiften dras med, eller tills det börjar ta stopp och liiite till, krossbrickan på stiften gör att känslan är lite luddig när man drar dem (känns som det är gängpaj på G..), men det känns rätt tydligt när det börjar stumna till på riktigt. 🙂
/J
5 oktober, 2006 kl. 19:41 #59129Desen
DeltagareStift har man ju bytt en del i sina dagar, men aldrig på en Impreza. Är ju lite bökigare att komma till, vilket gör att det e lite svårare med ”kännslan” när man spänner.
Men med lite tålamod och ett extra stift i reserv så går det nog bra.
6 oktober, 2006 kl. 06:41 #59132Jimmya85
DeltagareSka med skaffa de stiften. På vilken sida hittade du bäst pris att inhandla dessa stift? Bör vara bättre att handla från England så man slipper tullavgiften från tex. USA?
6 oktober, 2006 kl. 14:05 #59130Desen
DeltagareJag hittade stiften på http://www.sparkplugs.com/
Men en jobbarkompis känner en som ska från USA till Sverige i höst, så han tar dem med sig.Så den enda frakt jag behöver betala är hälften av frakten till honom i USA.
8 oktober, 2006 kl. 19:33 #59131Edin
DeltagarePFR7B finns att beställa på Micro för ca 200 :- st annars… 🙂
Är det några st som vill ha sånna stift så kan ja nog fixa lite bättre pris åt er…
Beställs det minst 12 stift MAO 3 uppsättningar kan ja nog få ner dom till 700 kr för 4 st..
Skulle det va intressant?
9 oktober, 2006 kl. 06:41 #59133Jimmya85
DeltagareDet är ett bra alternativ Edin.
Annars finns det på ebay.uk för runt 550 kr/4 st med frakt
Mvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.