› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › plötsligt mera kraft i motorn ?
- Detta ämne har 6 svar, 1,285 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
Ruben77.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2013 kl. 19:06 #30573
Ruben77
DeltagareHej
underligt fenomen idag, var ute o nöjjeskörde med min wrx körde om lite bilar o gasade på rätt friskt men pressade inte bilen till max utan mindre vägar o snabba omkörningar låg alltså inte o presssade i över 200 km/h
helt plötdligt får bilen ett litet argare ljud från motorn o rätt mycket mera kraft så man tydligt märker skillnad vid omkörningar speciellt vid högre varv över 4500
har kollat de lilla jag kan alltså så alla slangar till o från turbo sitter fast.
vad kan ha hänt ?? fel före eller fel efter ??? den har precis paserat 2000 mil,
känns som den laddar mer o ger mer ladd på högre varvtal än tidigare.
11 juni, 2013 kl. 20:15 #257829Vince
KeymasterOm du säger att bilen låter mer, kan inte det vara så att nån skarv i avgassystem (typ efter dp) har släppt? Då har du mindre motstånd (bättre flöde) vilket leder till högre ladd.
11 juni, 2013 kl. 22:38 #257834Ruben77
DeltagareLåter inte riktigt som avgasljud men ska kolla upp det ändå.
13 juni, 2013 kl. 20:02 #257833Ruben77
Deltagarehittade inget läckage.
och idag gick bilen som vanligt igen.
13 juni, 2013 kl. 23:18 #257832Ruben77
DeltagareLaddtrycksspik?
Kan du förklara lite bätre för en nybörjare ???
Som bilen går nu slår den nästan av vid 4500 varv går inget större alls vid högre varv
Men helt plötsligt en dag gick den rikitgt bra o drog jämt hela vägen o de kändes helt klart som den laddade mer hela vägen.14 juni, 2013 kl. 00:03 #257830Ruben77
DeltagareMmm får kanske kolla upp det då
Bilen ska ändå in o få nya lager i växellådan o så ska dom kolla varför vänster tröskel blir full i vatten när de regnar.
Så då kan dom kanske kolla laddtryck o provköra lite med.14 juni, 2013 kl. 00:56 #257831Ruben77
DeltagareTrimmade bilar kan ibland få spikar med laddtrycket, till exempel om man sätter på större avgas + downpipe och inte mappar, så vid exempelvis vissa väderlekar kan laddtrycket gå bananas, därför man monterar en så kallad dawes device som stryper vid ett visst laddtryck. Känns dock väldigt märkligt att det skulle hända på en ny originalare. Fast slår av vid 4500 varv låter ju löjligt, min GT har väldigt många hästar kvar efter 4500 varv men det är väl nån datamumbojumbotjosan som går in och säger att du inte ska ha roligt, vad vet jag. Det borde väl vara garanti, ta den till subaru och få den checkad.
Den slår inte av vid 4500 varv men den planar ut något hejdlöst
Kör man på 2and växel o kommer över 4500 kan man växla för då drar den hejdlöst mycket mer på 3ans växel. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.