› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › positionsljus vs halvljus
- Detta ämne har 10 svar, 3,208 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av
tendency.
-
FörfattareInlägg
-
29 juni, 2005 kl. 14:32 #8753
jraberg
DeltagareHamnade bakom en civil-polis idag som när jag stannat för att tanka kom fram till mig(han skulle åt samma håll) och sa att man ska ha halvljus på annars är det 600 spänn i böter. Jag körde för tillfället med positionsljus och blev lite förvirrad då jag har för mig att det endast är vid mörker eller dålig sikt som det är obligatoriskt med halvljus om det var med EU inträdet som detta ändrades eller ej vet jag inte men jag har starkt för mig att så är falletr.
eller blandar jag ihop tyska/franska regler med svenska?Har han eller jag fel?
Och så en känga till denna civil-polisen för hans beteende, som jag upplevde som mkt stelt och militäriskt trist, synd då jag ju inte moppsade mig eller nåt utan var trevlig tillbaka. Nästan så jag får för mig att han redan innan han pratat med mig målat upp en bild med mig som en fartdåre som minsann skulle läxas upp.Han kanske hade en dålig dag, men iaf.
Bättring!! och tack för upplysningen 🙂
Mvh
JohanR29 juni, 2005 kl. 17:29 #98687strickz
DeltagareEnligt VVs hemsida:
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges ifrån varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Tolkar det som att det är ok med positionsljus.29 juni, 2005 kl. 18:59 #98681ExOrdis
DeltagareEnligt VVs hemsida:I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges ifrån varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.Tolkar det som att det är ok med positionsljus.
Var i texten från VV står det att positionslykta är samma sak som annan lykta eller halvljus? Jag tolkar texten som att det INTE är OK, men kan givetvis ha helt fel.
Förmodligen handlar det om att alternativen till halvljuset ska ha en viss ljusstyrka, positionslykta är väl enbart en markering med ganska svag ljusstyrka?
29 juni, 2005 kl. 19:17 #98685Grusdraparn
DeltagareEnligt VVs hemsida:I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges ifrån varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.Tolkar det som att det är ok med positionsljus.
Var i texten från VV står det att positionslykta är samma sak som annan lykta eller halvljus? Jag tolkar texten som att det INTE är OK, men kan givetvis ha helt fel.Förmodligen handlar det om att alternativen till halvljuset ska ha en viss ljusstyrka, positionslykta är väl enbart en markering med ganska svag ljusstyrka?
Håller med helt! Om positionsljuset skulle klassas som ”annat ljus” skulle det innebära att det och halvljuset skulle vara förbjudet att använda samtidigt, iaf på min bil kan man inte ha på halvljuset utan att samtidigt ha på positionsljuset. Kan vara pga att det är en import, men jag har fått för mig att så även är fallet för de svensksålda.
/K
29 juni, 2005 kl. 20:07 #98682jraberg
Var i texten från VV står det att positionslykta är samma sak som annan lykta eller halvljus? Jag tolkar texten som att det INTE är OK, men kan givetvis ha helt fel.Förmodligen handlar det om att alternativen till halvljuset ska ha en viss ljusstyrka, positionslykta är väl enbart en markering med ganska svag ljusstyrka?
Håller med helt! Om positionsljuset skulle klassas som ”annat ljus” skulle det innebära att det och halvljuset skulle vara förbjudet att använda samtidigt, iaf på min bil kan man inte ha på halvljuset utan att samtidigt ha på positionsljuset. Kan vara pga att det är en import, men jag har fått för mig att så även är fallet för de svensksålda./K
Kom på att med positionsljus så menar jag de ljusen som är första alternativet på imprezan(my-99) vet ej den riktiga benämningen på dem. Ville bara klargöra iaf.
Luddigt är det iaf. hade inte tid att kolla VV ska nog ta å göra det imorgon. om ingen här slår näven i bordet först förstås 🙂
Vore ju skönt om jag hade rätt 😀
-JR29 juni, 2005 kl. 20:49 #98686FeA
DeltagareDet är INTE positionsljus (21w) som sitter längst ut (bredvid strålkastarna). Det är parkeringsljus (5w).
Du får bara ha 2 ljuspungter framåt på en bil (halvlyse, dimljus eller positionslyse*).
Det enda ljus som du får ha på samtigigt är parkeringljus (5w).
(Parkeringsljus är alltså ingen ljuspungt).Ohh… jobbigt att förklara, men hoppas ni förstår vad jag menar – Polisen hade alltså rätt.
*Vilket inte finns på GT:n
29 juni, 2005 kl. 21:23 #98689soemp
DeltagareDå är det alltså helt ok att åka med parkeringsljus + dimljus i dagsljus? Så åker jag ibland men trodde inte det var lagligt 😛
//Calle
30 juni, 2005 kl. 06:27 #98683jraberg
DeltagareDet är INTE positionsljus (21w) som sitter längst ut (bredvid strålkastarna). Det är parkeringsljus (5w).Du får bara ha 2 ljuspungter framåt på en bil (halvlyse, dimljus eller positionslyse*).Det enda ljus som du får ha på samtigigt är parkeringljus (5w).(Parkeringsljus är alltså ingen ljuspungt).Ohh… jobbigt att förklara, men hoppas ni förstår vad jag menar – Polisen hade alltså rätt.*Vilket inte finns på GT:n
Tack!
Man tackar..(även om det gör att jag hade fel)
Läste även ovan från vv. om och om igen och Nu ser jag 🙁 det står ju faktiskt SKA användas vid dagsljus dvs obligatoriskt och sen får man ha annat om man vill, läslampa eller vad de nu menar 😀
Tack för de snabba svaren! 🙂Hehe, dimljus har väl ingen direkt punkt. Men den kombinationen som du kör, har jag åxå gjort förut innan jag tröttnade på att många wannabe-volvos och andra s**bilar kör just så och faktiskt bländar..så jag slutade och använder de endast vid typ snöstorm och riktigt taskigt upplyst väg.
Så ja, det är olagligt med dimljus om det inte är dimma som du kan skära i med kniv 😉 de är alltså mer eller mindre överflödiga 🙁Jahapp, blir till att tända halvlyset på dan nu då alltså 🙁
-JR
30 juni, 2005 kl. 06:46 #98684migu
DeltagareBeträffande dimljus:
I trafikförordningens 3:e kapitel står att läsa:§71 Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.Det här ger ju utrymme för lite olika tolkningar.
Helt klart är att halvljus får ersättas (men inte kombineras!) med annat ljus.
Dimljus borde ju rimligen kunna tolkas som ”annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet”.
Det faktum att det uttryckligen står att dimljus får användas istället
för halvljus vid dimma innebär ju inte automatiskt att det INTE får användas i övriga fall.Den tolkning som använts ”förut” är väl att det är ok att köra med kombinationen dimljus + parkeringsljus mellan gryning och skymning, och så borde ju lagtexten kunna tolkas oxå?
/Micke (IT-nisse, inte jurist, så vad vet jag :+ )
30 juni, 2005 kl. 12:21 #98690soemp
Jag tycker det står helt klart att man får använda antingen halvljus, dimljus, varsellykta.. men aldrig tillsammans ;>
30 juni, 2005 kl. 13:01 #98688tendency
DeltagarePrecis som FeA säger, så är det parkeringsljus och inte positionsljus i hörnen på GTn. Och parkeringsljus räknas inte som ”Annat ljus”. Det betyder att man Får anv parkeringsljusen kombinerat med halvljus eller dimljus osv.
Grusdraparn – funktionen är densamma på import & svensksålda.
soemp – fullt lagligt så länge det är dagsljus.KORT OCH GOTT (GTn vid dagsljus); antingen kör ni med kombinationen
– parkeringsljus & Halvljus
eller
– parkeringsljus & Dimljus–
Impreza GT kombi -99 TILL SALU! http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=GT-kombi-99
Impreza GT sedan -99 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.