› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Postväxel vid bilförsäljning, vad ska man tänka på?
- Detta ämne har 6 svar, 5,850 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 13:17 #23322
Niklas
DeltagareEn potentiell köpare kommer och tittar på min Impreza till helgen och han tar med sig en postväxel. Antar att det är ganska vanligt att man göra så (detta är min första bil jag säljer privat så jag kan inget om sånt här) men är det något speciellt man skall tänka på?
Kommer ju inte vara lugn förrän pengarna verkligen finns på mitt konto men det får man väl vänta med tills nästa bankdag och gå till ett kontor och lösa in postväxeln? Kan jag gå till min bank eller måste jag till ett kontor där köparen är kund (på den bank där postväxeln är uttagen)?
Annat att tänka på som säljare?
12 maj, 2010 kl. 13:53 #202282.zip
DeltagareGrattis till det ev. säljandet 🙂
Blir det något nytt nu eller? Själv använde jag en postväxel när jag va och köpte min Impreza.Saxat från wikipedia
En postväxel är en av en bank utställd egen växel.
Den är alltid utställd på viss person, ofta den som beställt och betalt för den. En postväxel får inte vara utställd på innehavaren.[1]
Vill innehavaren betala med den ska innehavaren på baksidan av växeln skriva överlåtes på samt namnet på betalningsmottagaren och skriva under den.
Postväxeln är den vanligaste sortens växel och används ofta för köp där det vore opraktiskt att ta med sig betalningen i kontanter och säljaren inte accepterar kontokort.Som säljare behöver man inte oroa sig så mkt då det kan bli mer fel som köpare.
12 maj, 2010 kl. 14:08 #202279syke
BlockeradFör att vara på säkra sidan kan du be om postväxelns nummer och sedan ringa till banken för att verifiera att den är äkta.
12 maj, 2010 kl. 14:48 #202283Mäki
DeltagareKöpt 2 av mina bilar med postväxel, har gått smidigt för mig i alla fall.
Som sagt, han ska skriva under på baksidan, sen kan du eller han skriva, överlåtes till och ditt namn, som det står ovanför.
Lycka till med affären!
Mvh Marcus
12 maj, 2010 kl. 15:25 #202280Manor
DeltagareVi av erfarenhet så gör jag numera helst upp affären på ett bankkontor.
Inte ens en postväxel är 100%, men givetvis betydligt bättre än en check.Kontrollring som någon tipsade om, men gör helst upp affären på bankkontoret.
12 maj, 2010 kl. 15:29 #202284Niklas
DeltagareManor: Mmm, det hade varit bäst. Föreslog internetbank hemma hos mig men han sa postväxel då han gjort så tidigare. Eftersom vi skall deala till helgen, varken han eller jag kan på vardagar så blir det svårt att göra det på ett bankkontor.
Men skall be om postväxelns nummer. Vem ringer jag till, hans eller min bank för att kontrollera?
12 maj, 2010 kl. 19:17 #202281Kvarnis
DeltagareDu måste ringa till hans bank för att kontrollera postväxeln, din bank kan säkert göradet ått dig om dom ids 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.