› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Precision Turbo
- Detta ämne har 20 svar, 3,869 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
18 augusti, 2011 kl. 09:07 #26519
Gilarski
DeltagareHar kollat runt lite då jag under nästa år tänkte byta ut min VF34-snurra mot nåt mer potent. Jag vill inte ha nån herrejössuskurva med fullt ladd vid 5k (nuvarande agg ger en bred fin karaktär) så jag har kikat lite på Twinscroll men så snackade jag med en polare som nyligen fick bänkat sin BMW till 706 hjulhästar!!!
Visst, han har en ordentlig kick men menade ändå på att turbon var som dag och natt mot en lastbilsrutbo typ Holset (som han tidigare kört på sin BMW). Hans är på 2,5liter förvisso men orginal med turbo (US import). Det agget han har är från Precision Turbo, inköpt för 7 lakan från staterna.
Om nån nu vill kolla på hans kärra:
http://www.youtube.com/user/Turbovulc#p/a/u/0/m1VLwgpTm2A
Verkar vara en del aktivitet på PPF’s forum och den nyare aggregatetn tycks vara mindre så det blir fin spool men sjukt med mos på toppen.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=28226&hilit=sc62
Nån som vet om detta är ett bra alternativ, och jo, våra flänsar suger så hela grenröret får la göras om för att matcha dessa turbos 😮
http://www.treadstoneperformance.com/product.phtml?p=353&prodname=Subaru+WRX+STi+Turbo+Kit
18 augusti, 2011 kl. 09:44 #227964TomK
DeltagareHar bara hört bra om dom aggen!
Finns väl några som åker med 6262 på nasioc.18 augusti, 2011 kl. 11:15 #227948Kvarnis
DeltagareDet är på tok för stora snurrer för din 2l maskin, om du vill att den ska ha bra respons.
Din motor hade v9 vev,stakar och smidda kolva eller hur?
Skulle inte rekommendera att greja med en mass cutom bygge för så lite effekt. Du komemr bara bli ståendes på tok för länge för en så liten effekt ökning
Gissar du är ute efter runt 400?
Jag skulle nog gå på en 16/18/20G billet på E85, snabb spool och klara effekter runt 400-450.
Finns även i twínscroll MEN, det är frågan om det är värt pengarna.
Nytt grenrör,DP,och dyrare snurra +10k dyrareÖver det så skulle jag titta på avacs toppar och annan botten.
TMIC, är inte rätt väg för mer effekt tyvärr heller då måste du köpa en bättre än orginal newage sti.
Jag har sagt det förut, man ska inte krångla till det, det kostar alltid mer än det smakar.
På en smidd 2l botten med avacs är ex en GT30R riktigt bra, men nu pratar vi effekter på +450>
Som du ser som kommer bara rör etc utan turbo landa på ca 18k hemma i Svergie, på tok för dyrt för effekt under 500.
Då jag följt utvecklingen av bille snurrorna hyfsat väl så spoolar dom väl inte så mycket snabbare än vanliga hjul, dom flödar dock mer ~10%.
Kolla denna tråden för läsning om de olika aggen.
http://bbs.scoobynet.com/trader-announcements-363/799025-scoobyclinics-turbos-just-got-billet-i-mean-better.html18 augusti, 2011 kl. 11:43 #227956Turbovin
DeltagareLite skevt att jämföra med en BMW-sexa som kommer ha väldigt mycket lättare för att spoola upp en sån snurra, dels för att det är en större motor men även för att Subaru har en värdelöst lång grenrörskonstruktion när det gäller att spoola upp en turbo snabbt.
Min förra 900 Turbo med en GT2871RS spoolade upp snabbare än min original VF28 gör liksom 🙂
SC38, 40 eller 42 låter nog lagom utan att sabba spoolup för mycket.
18 augusti, 2011 kl. 11:58 #227949Kvarnis
DeltagareFör att se en snabb subaru kolla in denna video 🙂
Sen är det väldigt fel att jämföra 4 vs 6cylindrar, det gäller även subaru motorer. som ett ex så vet jag at Andy byggt en ”budgett” bil med en boxer 6. Den hade samma accelration som en F1 bil mellan 150-250 dvs 3.1 sekudner
18 augusti, 2011 kl. 12:14 #227957Turbovin
DeltagareJa Bananan är imponerande, kör han AVCS-toppar på den?
18 augusti, 2011 kl. 13:04 #227950Kvarnis
DeltagareJeep,avcs,vassare kammar, 2.35l cdb, front mount. skevensiell låda 🙂
Den där repan är på Vpower tom !!!, inte ens E8518 augusti, 2011 kl. 20:37 #227960Gilarski
DeltagareOkej, bra info, tack alla.
Jepp Kvarnis, har smidda saker, V9 vev, flödesoptimerade toppar och lite andra mods på rovan. Siktar helt riktigt på strax över 400 på veven så dessa aggen är i princip lite för potenta för mig, jag vet, men då jag inte är så inne i turbosvängen tänkte jag slänga ut frågan. 🙂
Jo jag vet, TD05 etc. skall vara bra skit det också så det lutar väl trots allt åt nån sån i ’värsta fall’.
Jag tänkte som så att i en 2,5 liters motor så spelar det inte nån roll om det är 4 eller 6 cylindrar så länge motorvolymen är densamma, helt enkelt eftersom mängden luft man kan tvinga in beror på volymen och inte hur många ställen (cylindrar) denna volymen ryms inom. :rolleyes:
Så, mängden avgaser som därmed passerar turbon bör vara konstant så länge motorn är på samma volym. Däremot håller jag med om att en 2 liters motor (som min) är mindre och då kommer mindre gaser flöda förbi turbon och jag får då större problem med spoolup. 😮
Vissa Cossie & Evo körde de mindre aggen och anledningen till att jag gick igång på snurrorna var för att de verkade ha lite ’ny teknik’ (inte för jag förstod riktigt allt) och därmed levererade mycket kräm trots sin ringa storlek, och därtill erbjöd riktigt bra spoolup 🙂
Jag skall erkänna att jag sneglat på AVCS. Tror det var Mumin som gick lite bet på detta men jag är beredd att testa framöver. Kanske måste byta motorstyr dock (har nu Autronic SM4).
Gällande TMIC Newage så är jag medveten om att denna inte är optimal på sikt, utan bara en temporär lösning tills pengar för en bättre TMIC finnes. Jag vet att FMIC kyler bättre vid höga effekter men jag kommer inte upp i dessa. Perrins jämförelse mellan deras FMIC och Newage TMIC visade att deras var bättre när man började ladda på ~1,5 bar vilket jag förvisso gör men om jag istället hittar en bättre TMIC så tror jag den orkar hänga med en FMIC till säg 450hk på veven (vilket räcker för mig) men jag kan självklart ha fel 😉
18 augusti, 2011 kl. 20:43 #227961Gilarski
DeltagareFör att se en snabb subaru kolla in denna video 🙂
Sen är det väldigt fel att jämföra 4 vs 6cylindrar, det gäller även subaru motorer. som ett ex så vet jag at Andy byggt en ”budgett” bil med en boxer 6. Den hade samma accelration som en F1 bil mellan 150-250 dvs 3.1 sekudner
Jössus, den bilen gick bra! 😀
18 augusti, 2011 kl. 20:43 #227958Turbovin
DeltagareClassicen har kass aerodynamik över huven in till scoopet så tror du kommer ha mycket svårt med 450 hk oavsett storlek på TMIC. Newage har bättre aerodynamik och det klarar sig längre.
18 augusti, 2011 kl. 22:02 #227962Gilarski
DeltagareClassicen har kass aerodynamik över huven in till scoopet så tror du kommer ha mycket svårt med 450 hk oavsett storlek på TMIC. Newage har bättre aerodynamik och det klarar sig längre.
Så kan det faktiskt vara, så i värsta fall får jag ta en FMIC men så långt det är möjligt vill jag undvika detta främst för att behålla snabb respons på låga varv 🙂
Verkar i vart fall som det blir billigast att håll sig till nån TD snurra/eller VF37 men sockra med AVCS, E85 och nåt annat kul 🙂
18 augusti, 2011 kl. 22:07 #227965TomK
DeltagareKolla in Blouch aggregaten finns väldigt många olika till bra priser.
18 augusti, 2011 kl. 22:09 #227966TomK
DeltagareDu ska definitivt köra på E85! 🙂
18 augusti, 2011 kl. 23:03 #227959Turbovin
DeltagareDet är bara en myt att det skulle bli så mycket sämre boost threshold (när laddtrycket kommer) med FMIC, möjligen att det skulle bli aningen sämre gasrespons efter växling men med Type R utväxling märkte jag absolut noll skillnad.
FMIC är enligt mig det enda rätta på GC8.
19 augusti, 2011 kl. 06:56 #227951Kvarnis
DeltagareFör 400 på E85 så behöver du inte en särskillt stor turbo.
En vanlig 18G klarar det :), om du skulle prata med Kev gissar jag på att han skulle rekommendera en SC36 alt SC38 billet MED fmic.Då redan en SC36 flödar nog för att maxa ut en newage tmic.
Vill inte strö salt i såren då jag vet att du sålde din fmic dock.
det finns ett företag i uk som tillverkar bra tmic som används i time attack. Kan ta reda på vad dom hette om du vill kommer tyvärr inte i håg det.Man kan uppnå olika säker på många olika sätt, billigaste för att uppnå en viss effekt är att större turbo, har man begränsningar kan man prova en ännu större och hoppas att man kan pressa igenom luft, funkar inte det så blir det til att titta på var strypningen sitter.
Billet agg funkar bra, men att titta på en SC6262 är lite fel, spool låg ju runt närmare 5k rpm och en bra bit över 4k rpm för BMW 6.
Förstod dock att du var ute efetr de mindre aggen, men det är inte lönt att gå roterat för den effekten.
Över 500 så är det en fördel att rotera om man kan ta kostanden 🙂Sen har en 6 mycket vrid innan spool vilket är en stor fördel,vilket bla Andy kom fram till när han körde med sina dubbla GT30, så off boost var inte ett stort problem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.