› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Prispolitik?
- Detta ämne har 14 svar, 881 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 3 månader sedan av
Lt Dan.
-
FörfattareInlägg
-
22 oktober, 2004 kl. 15:08 #8099
skytiskapilen
DeltagareEfter att ha surfat runt lite på http://www.subaru.com så kan jag inte låta bli att fundera lite på hur prissättning sker hos biltillverkarna, Subaru i detta fall. I Bush-land får du en ny STI 05 för motsvarande 230 tsek. I sverige ligger kommande 05or på 389 tsek. Bygg och materialkostnad gissar jag ligger ganska nära oavsett US- eller Europamodell. Fraktkostnader kan väl inte skilja massor heller och skatter är väl något till US fördel men kan inte förklara huvuddelen av mellanskillnaden. Och marginalerna för återförsäljarna bör väl överenstämma hyffsat?
Så frågan är, betalar vi ett överdjäkligt überpris som delvis finansierar Subarus låga priser i tex USA eller är det faktiska kostnader i distributionen/leveransen som är så mycket högre för att få en bil till Svedala/Europa?
Bilar är ju generellt billigare i USA, är det pga att det är världens största marknad(och troligen också den mest konkurensutsatta) eller har jag missat något? I Europa kan det ju skilja något land till land men om man räknar bort eventuella skatter så är det inte särskilt mycket.
Andreas som är förbannad över att inte kunna köpa en ny STI för 230 loppor….x( …och undanber sig ifrån smart kommentarer som att flytta över sjön:*
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –22 oktober, 2004 kl. 15:33 #91640design4cars
DeltagareJa har oxå lurat lite på detta, kikade faktist på en Volvo V70R i Usa, nypris på autobytel.com ca 38000$ = under 300.000 sek, på bilia går en likadan lös på närmare 500.000 sek, helt sjukt är det allt, om man importerade den till svergie och tullade och momsade så skulle den ju ändå ”bara” kosta ca 400.000 sek, 100.000kr är för mkt skillnad tycker jag. Något fel är det nog någonstans.
ps. går det att regga en Usa Sti i sverige? :9
22 oktober, 2004 kl. 17:11 #91636wesly 2
Deltagarede som säljs i usa tillverkas i usa så de har ingen fraktkostnad på samma sätt.. sedan så vet jag inte om de har samma standardutrustning, i sverige så tas ju bara den fullutrustade varianten in sen så ska de vara stor skillnad i kvalité på de japan /usa byggda bilarna
MVH
22 oktober, 2004 kl. 17:48 #91641design4cars
Deltagaredet kan nog stämma när det gäller de japanska bilarna, men om man tittar på de bilarna som tillverkas i europa så är trenden nästan likadan. Har inte tittat på nybilspriser i europa/asien, någon som vet hur de ligger?
micke & åsa
23 oktober, 2004 kl. 07:31 #91637wesly 2
Deltagaresen så är garanti paketen olika oxå de sätts indeviduellt för varje marknad inte så många länder som har friservice vagnskada m.m.
23 oktober, 2004 kl. 07:56 #91628SecretAgentMan
DeltagareOavsett om det saknas rostskydd, vagnsgaranti och fria servicar så är det onekligen ett skapligt gap i alla fall. 🙂
Även om man lägger på tull, skrotningspremier etc.
/J
23 oktober, 2004 kl. 08:01 #91629SecretAgentMan
Deltagare..missade dock att den svaga dollareskursen gör ju naturligtvis sitt till.
Priset i England är inte extremt mycket bättre i alla fall – 25,307.00 ~334812 sekiner – hur mycket kan man rimligtvis pruta på en ny sti mr West? 😀
/J
23 oktober, 2004 kl. 08:04 #91634skytiskapilen
DeltagareUtrustningen är likadan i USA som hos oss. Garantier är samma som här. Kvalitétspratet tror jag faktiskt inte så mycket på men om så är fallet så kan det endast handla om slarvigt arbete, inte sämre material. Inte tusan byggs bilarna i USA från grunden, mycket av delarna skeppas ifrån Japan så vi pratar nog mest om ihopsättning i USA. Visst kan det vara lite billigare att inte behöva frakta en hel bil istället för delar men återigen, vi kan inte prata om några större belopp.
Nä, jag håller kvar vid min konspirationsteori, i varje fall tills någon har en hållbarare förklaring!
/Andreas
– Original Gangster –23 oktober, 2004 kl. 08:09 #91630SecretAgentMan
DeltagareHä…i USA får de det goa’ 2,5-litersblocket. 😀
/J
23 oktober, 2004 kl. 09:06 #91632ExOrdis
DeltagareDet är ofta stora kvalitetsskillnader på bilar som sätts ihop i USA
i jämförelse med Japan, tyvärr inte till fördel för USA.Någon med exempel på motsatsen?
Vad är priset på en europaspec STi-05 i Estland, Portugal eller Grekland?
Jag har för mig att priserna sätts i förhållande till marknadens köpkraft.>Utrustningen är likadan i USA som hos oss. Garantier är samma
>som här. Kvalitétspratet tror jag faktiskt inte så mycket på
>men om så är fallet så kan det endast handla om slarvigt
>arbete, inte sämre material. Inte tusan byggs bilarna i USA
>från grunden, mycket av delarna skeppas ifrån Japan så vi
>pratar nog mest om ihopsättning i USA. Visst kan det vara lite
>billigare att inte behöva frakta en hel bil istället för delar
>men återigen, vi kan inte prata om några större belopp.
>
>Nä, jag håller kvar vid min konspirationsteori, i varje fall
>tills någon har en hållbarare förklaring!
>
>/Andreas
–
>Original Gangster –23 oktober, 2004 kl. 09:21 #91633Blocken
Deltagare>fullutrustade varianten in sen så ska de vara stor skillnad i
>kvalité på de japan /usa byggda bilarnaSåååå dåliga kan dom väl knappast vara… Man kan ju alltid köpa TVÅ (så har man en i reserv – bara att rulla den trasiga till skroten)
/AB – med lösningar på ALLT
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
23 oktober, 2004 kl. 09:53 #91638wesly 2
DeltagareSAM
skulle du vara seriöst intresserad så ring..23 oktober, 2004 kl. 10:50 #91631SecretAgentMan
DeltagareWest – Hä! Di ä’ fö’ slöe’ di’ där stiera’! 😉
…och jag har inte råd att byta bort silverpilen. 😀/J
23 oktober, 2004 kl. 17:34 #91639wesly 2
DeltagareVarför byta bort, tösen din ville ju ha en dragbil 😉
23 oktober, 2004 kl. 17:49 #91635Lt Dan
Deltagare>Varför byta bort, tösen din ville ju ha en dragbil 😉
*skratt* Vet hur det är…forester e bra för hästsläp 🙂
Har faktiskt övertalat tanten att köpa Subba nästa gång…vilket iof inte var så svårt när hon försökte argumentera mot mig med VOLVO…HAHAHAHA/Lt Dan – som sugit i sig två whisky kvällen till ära…var ska detta sluta?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.