› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Prisvärd uppgraderingsturbo? Hur högt törs man sikta?
- Detta ämne har 26 svar, 3,059 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2015 kl. 14:08 #34232
Igge
DeltagareHej!
Eftersom jag ska byta styrsystem och gå över till sprit så funderar jag även på att passa på att byta turbo innan bänkning.
Jag gillar snabb spool men det är kul med knuff på toppen ocksåFinns det någon prisvärd bolt on turbo?
Eller är det först de dyra garret-aggen och SC som är något att ha?Snål som man är vill man hitta billigt och kan redan nu säga att jag inte behöver värre turbo än för de delare jag har.
Följande delar ska räcka
1000cc spridare på etanol (har en BTR men tveksamt om jag orkar bygga om bränslesystemet/vill lägga pengar på det, slangar och kopplingar är inte gratis)
Original koppling (STi ’04)
Original motorHur högt törs man sikta och vad är rimliga aggregat?
Finns det inget som är värt att offra pengar på så blir det antagligen ordentlig turbo senare i livet (när pengar börjar rulla in igen)
10 november, 2015 kl. 14:47 #279685adrenalin
DeltagareKinugawa aggen verkar ha fått ganska bra omdöme i förhållande till prislappen.. Annars är det ju Blouch, Tomei osv som gäller.. Men med dina effektmål och E85 skulle jag nöja mig med ca 380hk på originalturbon =) Varför byta styrsystem? Låter overkill. Finns bra lösningar på kallstartsproblemen det kan medföra.
10 november, 2015 kl. 14:49 #279674Igge
DeltagareKinugawa aggen verkar ha fått ganska bra omdöme i förhållande till prislappen.. Annars är det ju Blouch, Tomei osv som gäller.. Men med dina effektmål och E85 skulle jag nöja mig med ca 380hk på originalturbon =) Varför byta styrsystem? Låter overkill. Finns bra lösningar på kallstartsproblemen det kan medföra.
För att jag har ett link g4 ligger, jag vill ha flex fuel, live tuning och flat foot shifting 🙂
Kan man verkligen pressa ur så mycket mer med original aggregat bara för e85?
98 oktan ger väl 330-340 kusar?Var hittar man kinugawa till vettiga pengar?
Eller de andra aggregaten för den delen också 😛10 november, 2015 kl. 15:11 #279668Turbovin
DeltagarePrecisions nya boltonsnurror har mappats till bra resultat hos bl.a Enginetuner i UK.
10 november, 2015 kl. 15:18 #279686adrenalin
DeltagareFör att jag har ett link g4 ligger, jag vill ha flex fuel, live tuning och flat foot shifting 🙂
Kan man verkligen pressa ur så mycket mer med original aggregat bara för e85?
98 oktan ger väl 330-340 kusar?Var hittar man kinugawa till vettiga pengar?
Eller de andra aggregaten för den delen också 😛Kinugawa finns på ebay, annars har du importimageracing.
Flex fuel och flat foot shifting kan man dock få med originalecun och carberry rom med senaste versionen, så som anti lag, launch control med mera 🙂 Men har du en ecu som bara ligger så skadar det ju inte.. Ja 370-380hk borde gå att klämma ur originalturbon med E85, du kan ju alltid dubbelkolla med din mappare innan också.10 november, 2015 kl. 15:37 #279669Turbovin
DeltagareJag har mappat 370 hk på E85 med en VF28.
10 november, 2015 kl. 15:48 #279675Igge
DeltagareJag har mappat 370 hk på E85 med en VF28.
Vad är mer gjort på den?
Hur skiljer sig VF28 mot VF35? (ska googla själv, men om du sitter på ett bra svar är det välkommet 🙂 )Kinugawa finns på ebay, annars har du importimageracing.
Flex fuel och flat foot shifting kan man dock få med originalecun och carberry rom med senaste versionen, så som anti lag, launch control med mera 🙂 Men har du en ecu som bara ligger så skadar det ju inte.. Ja 370-380hk borde gå att klämma ur originalturbon med E85, du kan ju alltid dubbelkolla med din mappare innan också.Får kika på det 🙂
Men kommer man upp i den effekten med original kanske det inte är så lönt att skaffa ny turbo än.Var finns det mer att läsa om carberry?
Sett folk nämna att det går att få livetuning men aldrig hittat något ”officiellt” om det.
Sedan undrar jag hur man kopplat in brytare för FFSen till ECUn 🙂
och så lider original ecu av lite taskig bandbredd
32-bit hade varit trevligt dock 🙂10 november, 2015 kl. 15:54 #279670Turbovin
DeltagareGrenrör och FMIC är det väl som påverkar effekten på den. Vet inte vad som skiljer turbona emellan men toppeffekten verkar va ganska lika mellan alla varianter.
10 november, 2015 kl. 16:04 #279687adrenalin
DeltagareVad är mer gjort på den?
Hur skiljer sig VF28 mot VF35? (ska googla själv, men om du sitter på ett bra svar är det välkommet 🙂 )Får kika på det 🙂
Men kommer man upp i den effekten med original kanske det inte är så lönt att skaffa ny turbo än.Var finns det mer att läsa om carberry?
Sett folk nämna att det går att få livetuning men aldrig hittat något ”officiellt” om det.
Sedan undrar jag hur man kopplat in brytare för FFSen till ECUn 🙂
och så lider original ecu av lite taskig bandbredd
32-bit hade varit trevligt dock 🙂Ja jag hade kört originalturbo om jag var du, dessutom lär inte originalkopplingen hålla för så mycket mer..
Här har du en länk om Carberry. http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=759410 november, 2015 kl. 16:13 #279676Igge
DeltagareJa jag hade kört originalturbo om jag var du, dessutom lär inte originalkopplingen hålla för så mycket mer..
Här har du en länk om Carberry. http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=7594Blir nog originalaggregat tills jag har råd med ny koppling etc 🙂
Även om folk kört med en bit över 400 hästar på original tydligen så lär den ju inte hålla hur bra som helst 😛Angående FFS och carberry verkar man behöva klippa cruise control brytaren för att få kopplingsswitch (har våra ECUer såna? :P) och flex fuel såg jag inget om hur det kopplas in
Grenrör och FMIC är det väl som påverkar effekten på den. Vet inte vad som skiljer turbona emellan men toppeffekten verkar va ganska lika mellan alla varianter.
Verkar så, jag behåller TMIC vilket kan påverka en del iofs
10 november, 2015 kl. 16:22 #279688adrenalin
DeltagareBlir nog originalaggregat tills jag har råd med ny koppling etc 🙂
Även om folk kört med en bit över 400 hästar på original tydligen så lär den ju inte hålla hur bra som helst 😛Angående FFS och carberry verkar man behöva klippa cruise control brytaren för att få kopplingsswitch (har våra ECUer såna? :P) och flex fuel såg jag inget om hur det kopplas in
Verkar så, jag behåller TMIC vilket kan påverka en del iofs
Du har ca 2000inlägg i den där tråden finns nog med någonstans, annars kan du säkert söka dig till det. Rätt säker på att jag läst att det ska gå att fixa 🙂
10 november, 2015 kl. 18:29 #279690ThomasG
DeltagareJag har en beggad VF35 liggande om du vill gå den vägen? mvh Thomas
10 november, 2015 kl. 19:01 #279671Christian S
DeltagareVF35 och 550cc spridare på en WRX/GT brukar väll ge ca 330Hk?
jag kommer snart att sälja min SC38 , kommer väll begär ca hälften av vad den kostade ny http://shop.scoobyclinic.com/index.php?route=product/product&path=59_93&product_id=129
10 november, 2015 kl. 19:54 #279677Igge
DeltagareSitter redan en vf35 i bilen så det är inte så intressant
Sc38 kanske vore något. Även om det är kanske är lite väl lite om man ändå ska uppgradera
Tidig spool dock kan jag tänka mig10 november, 2015 kl. 20:27 #279673t1hero
DeltagareTwinscroll är suveränt, men billigt är det inte. Är själv osäker på om det är prisvärt, det blir lite dieselturbokänsla på bilen, men fort går det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.