› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Prisvärd uppgraderingsturbo? Hur högt törs man sikta?
- Detta ämne har 26 svar, 3,059 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2015 kl. 20:43 #279678
Igge
DeltagareKräver dock nytt grenrör och allt, ska man ha bolt on är det ofta annan downpipe också
Då sticker priset iväg ordentligt 😛
11 november, 2015 kl. 21:01 #279682Forren
DeltagareBlouch Dominator 3.0R XT-R BB 10cm² coatat avgashus ( typ gt30r ) körde jag på min sti med EJ257 fick ut 380 whp på 1.8 bar och 98 oktan, satt på orginal posostion med orginal grenrör och en annan uppipe med utgång för extern WG
förövrigt till salu 😉
11 november, 2015 kl. 21:03 #279672TomK
DeltagareBlouch Dominator 3.0R XT-R BB 10cm² coatat avgashus ( typ gt30r ) körde jag på min sti med EJ257 fick ut 380 whp på 1.8 bar och 98 oktan, satt på orginal posostion med orginal grenrör och en annan uppipe med utgång för extern WG
förövrigt till salu 😉
Blir dock ganska segt på en 2l.
11 november, 2015 kl. 21:07 #279679Igge
DeltagareMer gambling att ta sig genom besiktning med extern wg också :/
Sedan lär inte kopplingen bli långlivad så.Men vad hade du tänkt för pris?
11 november, 2015 kl. 21:09 #279683Forren
Deltagaretillägga att jag hade dåligt komp på alla 4 cylindrar vid bänkningen 😀
4 bar 😉
det är lite glapp på den så måste renova den lite med bladet har inte slagit i eller så, den kostar runt 15k ny men typ 3.5k med uppipe å turbo, finns även andra grejer om du är sugen typ spridare , röret till turbon
även koppling lätt körd å klarade effetklen, och DP 🙂11 november, 2015 kl. 21:15 #279684Forren
Deltagareär inbyggd WG på turbon också!
12 november, 2015 kl. 12:52 #279689adrenalin
DeltagareBlouch Dominator 3.0R XT-R BB 10cm² coatat avgashus ( typ gt30r ) körde jag på min sti med EJ257 fick ut 380 whp på 1.8 bar och 98 oktan, satt på orginal posostion med orginal grenrör och en annan uppipe med utgång för extern WG
förövrigt till salu 😉
Blouch turbos är bra, funderar själv på att köpa en. Dock är 3.0 XT-R en för stor turbo för trådskaparen då det är en 550hk turbo. (Den lämnar nog mer hk än en gt30r)
23 november, 2015 kl. 14:07 #279665Kvarnis
DeltagareKör på orginal om du inte tänker byta koppling
Alt så gå på en SC40 alt en billet 20G från Kinugawa, Billet 20G från Blouch
MD321H billet är oxå ett alternativ.VF35 har mindre avgashus än en VF28 men en modernare kompressor, slutresultatet blir ~likvärdigt.
23 november, 2015 kl. 15:56 #279680Igge
DeltagareKör på orginal om du inte tänker byta koppling
Alt så gå på en SC40 alt en billet 20G från Kinugawa, Billet 20G från Blouch
MD321H billet är oxå ett alternativ.VF35 har mindre avgashus än en VF28 men en modernare kompressor, slutresultatet blir ~likvärdigt.
Börjar luta åt det hållet ja, Christians SC38 lockar lite men vet inte om det är värt den extra pengen.
Kanske lika bra att köra original och återkomma när man har råd med ett riktigt roligt aggregat och kan byta koppling och inte dö av ev. motorhaveri 😛
24 november, 2015 kl. 14:42 #279666Kvarnis
DeltagareOm han har en billet SC38 är det ett fint aggregat.
Hur långt har bilen gått, det jag tänket åp är att på E85 kommer ev kopplingen bli lessen vilket fall som helt…
Du lär väl hamna på ca 450>500Nm på E85, det är inte effekten som är problemet. Och det sklijer igentligen inte jätte mycket på ett strörre aggregat om man inte går på med ex mycket mitten vrid, som ex 16/18/20G gillar
24 november, 2015 kl. 15:06 #279681Igge
DeltagareOm han har en billet SC38 är det ett fint aggregat.
Hur långt har bilen gått, det jag tänket åp är att på E85 kommer ev kopplingen bli lessen vilket fall som helt…
Du lär väl hamna på ca 450>500Nm på E85, det är inte effekten som är problemet. Och det sklijer igentligen inte jätte mycket på ett strörre aggregat om man inte går på med ex mycket mitten vrid, som ex 16/18/20G gillar
Billet som jag förstått det. Bilen har gått ca 13k, så det är väl dags att börja budgetera för ny koppling också.
Vridet är ju det roliga så att säga. Tidig och hög vridpeak är drömmen 😛
Får man drömma så är Borg Warner EFR 6758 aktuell. Men den är ju inte gratis och kräver några speciallösningar, rördragning etc.
Kommer nog fort upp i 20k exklusive koppling och ev. Andra motoruppgraderingar25 november, 2015 kl. 11:59 #279667Kvarnis
DeltagareOm priset är rätt på snurran, köp den och mappa med den,
det kommer märkas vid mappningen om du behöver kopplingsbyte och det märks oavsett ny snurra eller ej.
Har du bytt snurra blir det ju mindre ändringar av mappen som behöver utföras efter ev kopplingsbyte 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.