SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem 3" catback system

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Alekum81
    Deltagare

Har ett problem med min Impreza wrx 06a
      Monterade nyligen ett 3″ catback från turbon i övrigt är bilen orginal . När jag varvar upp för mkt ca 5000 varv så hackar bilen till och motorlampan tänds men bilen går bra efter lampan tänds , och lampan släcks efter jag startat om den :/
      Vet inte om någon annan av er Impreza ägare haft samma problem ??
      Och hur fixar man till problemet ??
      Kollade med bolaget jag köpte det av badass parts men han visste dock inte
      Är väldigt tacksam för svar

Grovsnus
      Deltagare

Nu är jag verkligen inte expert på ämnet så rätta mig gärna om jag har fel.
        Har du köpt catback eller turboback?
        Om det verkligen är från turbon så är det ett turboback du köpt och då ska man väl se över en mappning

Tobben
        Deltagare

Nu vet jag inte exakt hur det funkar på subaru, men är det inte knacksensorn som går in och backar tändningen pga för högt/tidigare ladd? För nu får du ju laddtryck tidigare med 3″ och även lite högre ladd med va? Hade jag vart dig så hade jag försökt få den mappad innan den rasar för dig.

Alekum81
          Deltagare

Väldigt tacksam för era svar då jag själv inte har en susning :/
            Det stämmer nog bra som ni säger , visste inte att den var så känslig :/
            Har haft 2 Impreza gt innan och det har inte varit några problem.
            Menar du att man ska mappa om den hos en Subaru verkstad då ??
            Lr måste man bytta styrbox??

Tobben
            Deltagare

JRM, Autotech, Trollspeed,Pbz är bl a firmor som mappar, så ring och hör med dom och gärna googla och kolla upp lite kring ämnet mappning så du får lite kött på benen. Byts ingen styrbox om du ska mappa (visst om du ska ha värstinggrejjer så brukar folk byta ut till andra styrboxar men det är en helt annan sak. Dom kopplar upp sig till din styrbox via en laptop och ett program som kan läsa själva styrboxen såsom ecutech och romraider (rätta mig nån om jag har fel)

edbe
              Deltagare

Om det är laddtrycket som strular kanske det går att lösa med en dawes?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Adam K
                Deltagare

Turbobacks på wrx’er brukar innebära laddtrycksspikar som gör att fuel-cut’en går i.
                  Dawes device är en billig bot (fast du förlorar limp-come mode och kan få för högt ladd när det är kallt)
                  Lambdan kan också trigga check engine lampan. Det kan ibland lösas med en adapter till lambdan i downpipen som flyttar ut den lite (goggla check engine fix).

Alekum81
                  Deltagare

Tack för all hjälp och svar 🙂
                    Ska köpa en strypventil och se om det går bättre .
                    Har dock idag inte haft några som helst problem med laddtryck mm
                    Vill ju dock inte få några problem framöver .
                    Har läst lite angående chip trim men verkar inte vara något att rekommendera enligt olika källor men ni kanske vet ??
                    Pratade med pbz och dom har aldrig haft problem med imprezor , har ni trim från dom eller känner någon som har ??
                    Tack för all hjälp 🙂

Alekum81
                    Deltagare

Tack för all hjälp och svar
                      Ska köpa en strypventil och se om det går bättre .
                      Har dock idag inte haft några som helst problem med laddtryck mm
                      Vill ju dock inte få några problem framöver .
                      Har läst lite angående chip trim men verkar inte vara något att rekommendera enligt olika källor men ni kanske vet ??
                      Pratade med pbz och dom har aldrig haft problem med imprezor , har ni trim från dom eller känner någon som har ??
                      Tack för all hjälp

clasen
                      Deltagare

chip trim är ju fultrim egentligen. Ska det göras rätt ska bilen mappas, alltså justeras in efter motorns individuella behov.

chip är i princip att man kastar i en färdig programvara, så får man hoppas på att det lirar med bilen. Kan funka på original bilar utan modifieringar kanske och låga effekter med höga marginaler, men när man börjar byta grejer och ska ha mer effekt kommer trollen snabbt och käkar upp motorn 😉

Patrick P931
                        Deltagare

Om avgassystemet är bytt hela vägen från turbon, dvs. man har bytt downpipe med, så ska inga ventiler eller devices monteras utan det måste mappas – omgående. Det är inte laddtrycket eller maxlast som är det farliga utan det finns ett delay (där i soppabesparingssyfte) som måste tas bort eller minskas rejält.

Mao, lugn på gasen och inget laddtryck innan du har fixat en mappning.

Sen borde det vara förbjudet att sälja downpipes utan krav på köparna, men det är min personliga åsikt. 😉

Alekum81
                          Deltagare

Okej kör väldigt lugnt nu men kommer att byta till orginal turbobacken och ha kvar resten från katten :/
                            Riktigt surt att jag inte tog reda på fakta innan jag började mecka med bilen , vill ju inte stå med en rasad bil 🙁
                            När man ska mappa om bilen kan man mappa om en orginal Box då ??
                            Bor strax utan för Växjö och vet inte vart om det finns något företag som kan mappa den
                            Väldigt stor tack till er alla 🙂

Patrick P931
                            Deltagare

Den kommer antagligen inte att rasa på 2 minuter, men dessa bilar kan ha haft många ägare, körts hårt, och kan ha spikat tidigare i sitt liv. Oflyt om något händer mao… men det är dumt att utmana ödet. 😉

Som jag svarade på ditt pm: kommer jag att tipsa dig om de som kan mappa så fort du har fått Tactrix, RomRaider och EcuFlash att fungera. 🙂

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.