• Detta ämne har 16 svar, 1,273 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av SecretAgentMan.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    OzO
    Deltagare

>PM
      >—–
      >Ibland när man klickar på Reply så laddas bara en del av sidan
      >in.

SBS-fel (dvs, webbis har klantat bort htmlkod… :)). Ännu ett kika på vid tillfälle (har legat på todo-listan sen länge). Är endast ett skönhetsfel.

>Inlägg
      >—–
      >Har varit med om flertalet tillfällen då jag skriver inlägg
      >och klickar på att lägga in dem.

Finns en “bugg” i forumet som gör att man inte kan posta om man har flera instanser av forumet uppe. Oftast så skriver man ett inlägg och så vill man samtidigt kika lite referenser och så öppnar man upp flera fönster med forumet. Då blir det skit med inlägget du postar… inte alltid med oftast. Vet ej om det fixas med nya versionen som jag & max ännu inte lagt in.

>2005 – Året då SSI som sista forum valde att byta till
      >vBulletin?!?!?! 😛

Så här är det alltid då man väljer teknik – det finns fördelar och det finns nackdelar. Olika tekniker är oftast inte kompatibla.

Jag är allergisk mot att ha byggt upp något för att sedan skicka allt till papperskorgen och bygga upp nytt… fast det är så datakonsulter överlever! ;):D

Håller med om att vBulletin verkar trevligare. Tveksamt om det enkelt går att föra över alla inlägg från detta forum till vBulletin, men det kan ju gå… kanske värt att surfa reda på.

Vad tycker folk? Byta forum och ha länk till ett låst gammalt forum?

_______________________________________________________________________________
      ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

Niklas
      Deltagare

Jag tycker vi låser det gamla och öppnar ett nytt vBulletin. Ser bara fördelar med ett byte. Efter ett halvår/år så har vi glömt det gamla forumet.

/N – som tycker att Ozo är lite gammelmodig med DCForum+ och metallbur. 😉

OzO
        Deltagare

Mailinglistorna kommer tas bort… nyss. 🙂

Ett gamalt låst forum kommer att gå att söka i så man får upp gamla trådar. Även länkar till bra trådar kan länkas från nya forumet. Men stänger man ett gammalt forum och öppnar ett nytt vet jag av erfarenhet att det gamla inte alls kommer att användas även fast det finns länk till det. Det bästa vore att föra över innehållet i gamla forumet till det nya… men hur lätt låter det?

::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

OzO
          Deltagare

Huvudfrågan var dock om vi skall byta forum över huvudtaget.

(Jag håller med om “read new”-funktionaliteten och har det i minnet…)

Grusdraparn
            Deltagare

Varför lägga ned massa arbete på att byta när nuvarande fungerar finnemang? Tror att även ozo-mannen har annat att spendera sin tid på, han har ju en hel bilpark att sköta och pekkarkakor att grädda. 🙂

/Klas

Mats
              Deltagare

Tycker att nuvarande forum funkar perfa. Varför ändra på nåt som enligt mig funkar bättre än dom flesta andra forum som klubbar i sverige har. Kanske för att vi har så otroligt bra killar som håller i detta? O som alltid fixar när nån klagar.

All heder till dig Ozo o alla andra som pular med detta.

Mats GBG
                Svart e snyggast

Niklas
                Deltagare

>Tycker att nuvarande forum funkar perfa. Varför ändra på nåt
                  >som enligt mig funkar bättre än dom flesta andra forum som
                  >klubbar i sverige har. Kanske för att vi har så otroligt bra
                  >killar som håller i detta? O som alltid fixar när nån klagar.

Visst, för vanliga användare är det inga problem med det nuvarande forumet men som moderator så känns det väldigt gammeldags och invecklat. Jag är väldigt glad att vi inte har några tusen användare som vissa andra forum har eller tjafstrådar som ibland blommar upp på EVO-klubbens forum då företag eller prylar lovordas eller smutskastas. Att hålla ordning och reda i detta forumet är aningens begränsat, ta bara exemplet med att man inte kan ta bort inlägg. Känns inte direkt som den mest advancerade funktionen om man sätter sig ner och designar ett forum.

Sen kan man tycka att det är ok att fortsätta köra på bensin med blytillsatser. Själv tycker jag att man kan vara lite modern och välja blyfritt istället.

/N – som gärna betalar mer i årsavgift för att ge webbis lön för mödan

OzO
                  Deltagare

>Visst, för vanliga användare är det inga problem med det
                    >nuvarande forumet men som moderator så känns det väldigt
                    >gammeldags och invecklat.

Du har inte fel. Dock har jag aldrig administrerat nåt annat forum.

>ta bara exemplet med att man inte kan ta bort inlägg. Känns inte
                    >direkt som den mest advancerade funktionen om man sätter sig
                    >ner och designar ett forum.

Fungerar i nästa version av detta forum som vi har på disk men inte sjösatt. Miffla ihop/isär trådar tror jag inte finns.

Personligen föredrar jag t.ex. vBulletin framför detta forum. Men som jag skrivit tidigare fanns det vissa anledningar till varför vi valde denna teknik (dvs, detta forum) och att det innebär rätt mycket jobb att sätta upp nytt forum (ännu mer om man skall forsla över gamla användare + trådar).

Aldrig skall man säga aldrig, så skriker folk tillräckligt högt så… eller om man hittar en lätt o smidig lösning så…

🙂

::::: ssiwebmaster | “I’m not impossible…” | ssibluepile :::::

Manor
                    Deltagare

>Read new finns men markeringsfunktionen är tyvärr automatisk.
                      >Efter att du besökt en tråd blir den markerad som läst.
                      >Fungerar som webmail, du ser vilka mail du inte läst och vilka
                      >du har läst. När du klickar på ett mail så byts automatiskt
                      >statusen på det mailet från oläst till läst.

En automatisk markeringsfunktion är ju i princip helt värdelös…men ändå verkar de flesta “forum-motorer” använda just det :-(. Man vänjer sig nog, men visst är det sunkigare.

mvh Mats N

Niklas
                      Deltagare

Read new finns men markeringsfunktionen är tyvärr automatisk. Efter att du besökt en tråd blir den markerad som läst.
                        Fungerar som webmail, du ser vilka mail du inte läst och vilka du har läst. När du klickar på ett mail så byts automatiskt statusen på det mailet från oläst till läst.

Niklas
                        Deltagare

Om vi hade kört vBulletin kunde vi göra avdelningar som bara syns för vissa användare, tex betalande medlemmar. Vi kan ha kontroll av nyskapade användare och sånt godis.

I vBulletin kan du ta bort, döpa om, låsa, slå ihop, dela, flytta trådar på ett väldigt smidigt sätt.

Det största problemet med att byta är att man sällan kan dra med alla gamla trådar och inlägg. Något som innebär att nya forumet blir helt tomt…till en början. Att sätta någon på att flytta över allt gammalt känns väldigt jobbigt, speciellt då man vill att den användare som skrev det i gamla forumet skall ha gjort det i det nya. Har man tur hittar man ett gratisprogram som gör detta åt en , kanske finns fler som haft samma problem. Men sån tur kan man väl inte ha?
                          Jag ställer gärna upp med att skapa alla användare i ett nytt forum. Det tar kanske en dag att fixa, något jag definivt tycker det är värt.

Sen vill jag poängtera att jag inte tycker att Ozo gör ett dåligt jobb då jag skriver dessa inlägg. Det vet han redan själv (puss på dig) men det finns kanske andra som inte har lika stor insikt i skytteltrafiken av diskussioner som pågår mellan herr Båge och herr Bur. 😀 😉

EDIT: Ett nytt forum kunde vara en facelift lagom till att klubben firar fem år. Sen byter vi tillbaka till DCForum lagom till 2010 om vi inte är nöjda. 😉

Niklas
                          Deltagare

PM
                            —–
                            Ibland när man klickar på Reply så laddas bara en del av sidan in. Man ser typ 20-30pixlar av loggan där uppe och man ser copyright texten (vanligtvis längst ner) uppe till höger. Om jag högerklickar på Reply så funkar det men inte om jag vänsterklickar.

Har varit med om flertalet tillfällen då jag skriver inlägg och klickar på att lägga in dem. När jag tittar i tråden lite senare (har även hänt någon gång att jag tittat direkt efteråt) så finns inte inlägget med. Då jag tittade direkt backade jag tillbaka och skickade om (texten låg kvar i rutan) och då kom det med.

Vad säger du webbis?

2005 – Året då SSI som sista forum valde att byta till vBulletin?!?!?! 😛

ADDE.H
                            Deltagare

Om ni ska förnya så behåll READ NEW och MARK TACK!!!

/ADDE

Manor
                              Deltagare

Bra synpunkter Alien. Att kunna ha en del låsta delar för betalande medlemmar låter som väldigt bra grej.

Ett lyft på forumet för vårt 5 års jubileum låter som en bra idé :).

Går det att använda “read new och Mark” (eller liknande) i vBulletin?

mvh Mats N

Manor
                                Deltagare

>Om ni ska förnya så behåll READ NEW och MARK TACK!!!
                                  >
                                  >/ADDE

Ja, det var precis den funktionen jag menade. Denna funktion tycker jag är guld värd, och överlägsen automatiska varianter.

mvh Mats N

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.