› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem efter mappning – Apexi Power FC
- Detta ämne har 7 svar, 1,591 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 9 månader sedan av
Twinturbo.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2008 kl. 08:35 #4275
Davve
DeltagareInstallerade Apexi Power FC precis före det senaste Superstage och har haft lite strul.
Det va Per på Autotech som installerade och mappade. Mappningen är nästan orginal och det ville jag ha till nästa år.
Men problemet är att varje gång jag trycker ner kopplingen när jag kör så går varvräknaren ner till 0 och dör till 95% och ibland så är det lite svårt att komma iväg efter motorstoppet.
När man kör vanligt utan att stanna så går den bra. Jag tror det är lite problem med tänningen, frågan är om det är enkelt att fixa själv via handdatorn eller om man måste lämna in den?
Är lite irreterande att köra den just nu..
10 november, 2008 kl. 09:09 #64481Adam K
DeltagareSläpper du gasen samtidigt eller händer det även om du håller gasen konstant?
Husomhelst är ju Per en bra karl, prata med honom!Jag kan inte minnas någon inställning/sensor för nedtryckt kopplingspedal i PFC, men kan titta lite ikväll.
10 november, 2008 kl. 10:07 #64478Davve
DeltagareSläpper du gasen samtidigt eller händer det även om du håller gasen konstant?Husomhelst är ju Per en bra karl, prata med honom!Jag kan inte minnas någon inställning/sensor för nedtryckt kopplingspedal i PFC, men kan titta lite ikväll.
det är utan gas med kopplingen nertryckt. Ska ringa Per och kolla. Tänkte om man kunde fixa det själv istället för att åka till Autotech.
Ibland när jag kopplar så går den ner till 0 för att sedan gå upp till ca 700varv igen.
Pratade med Per och självklart är det ju svårt att säga va problemet är men en sak kunde ju vara att den fick för lite bränsle.. va tror ni om det?
10 november, 2008 kl. 14:58 #64482Adam K
DeltagareÄr tomgången bra i överigt?
När jag tog en sväng för nån månad sen så var plötsligt tomgången helsvajig, men jag lät den stå en stund på tomgång så hämtade den sig igen.
Låt den stå på tomgång med AC och fläktar på en stund också.10 november, 2008 kl. 16:44 #64479Davve
DeltagareÄr tomgången bra i överigt?När jag tog en sväng för nån månad sen så var plötsligt tomgången helsvajig, men jag lät den stå en stund på tomgång så hämtade den sig igen.Låt den stå på tomgång med AC och fläktar på en stund också.
Tror inte det har med det att göra. Själva tomgången är bra.. Men så fort jag åker och trycker ner kopplingen så går varvräknaren ner till 0. Om jag motorbromsar så går det ofta bra, men trycker man bara ner kopplingen så dör den. Ska testa att köra med AC´n och se vad som händer.
Känns som att man måste in och rodda i commandern. Problemet är ju vart man ska leta och hur man ändrar och om man vågar?
11 november, 2008 kl. 07:31 #64477Mats
DeltagareHar du kollat LMM??
Min ville inte alls gå på tomgång med trasig LMM. Men annars verkade den ok när man åkte.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson12 november, 2008 kl. 07:50 #64480Davve
DeltagareTror inte det är LMM´en heller. När jag startar bilen går allt fint.. tomgången går som vanligt. Men när jag kör ca 2-3 min och trycker ner kopplingen så går varvrknaren till 0 & bilen dör. Sen har det ocå hänt att när jag startar bilen så är tomgången lite dålig.. lite ojämt gång på lågt varvtal.
Vill slippa åka 30mil för att åtgärda detta.. nån som är kunnig på Apexi FC som vet nån inställning eller om det är nån som råkat ut för samma sak?
26 november, 2008 kl. 20:42 #64483Twinturbo
DeltagareLåter ju som det har något med kallstartinställningarna att göra. Bilen får antagligen för lite soppa vid en viss värme i motorn, alternativt att lambdastyrningen går på för sent eller en kombination av de båda.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.