› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Problem efter montering av IC
- Detta ämne har 10 svar, 1,372 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
BalsaM.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2010 kl. 06:31 #1755
BalsaM
DeltagareHejsan! Igår bytte jag min vanliga IC till en fron monterad IC och så bytte jag dump från åter cirkulerande till en öppen dump.
Nu är problemet såhär. När jag vart klart med allt och skulle ut o köra så var de lungt ända tills bilen blev varm. När motorn var varm och jag stod still och gasade för att höra pyset från dumpen så när jag väl kom över 3000-3500 varv och släpte gasen så går varv talet till 0 direkt efter och motorn dör och sedan startar den upp igen utan att jag vrider på nyckeln.
När jag är ute och kör så är responsen av gasen lite si så där. När jag är över 120 Km/h så börjar det smälla till från avgasröret ”knall effekt” och när jag gasar till på 5ans växel och är uppe i 130 och släpper gasen så sjunker farten jätte fort, som om den motor bromsar och är död men att motorn är på.
När jag står helt still så känner man hur bilen kämpar på tom gången för att inte dö. Vad kan detta bero på? Jag har kollat till rören och ser ingen läcka någonstans.
16 januari, 2010 kl. 09:48 #46656Turbovin
DeltagareKan hända att mappningen behöver justeras. Eller så är inte din nya dump tät.
16 januari, 2010 kl. 10:02 #46654Mats
DeltagareJag hoppas verkligen du mappat bilen efter att du bytt till FMIC och sen är ute o kör i 120 km/h…
Om inte så GÖR DET! Annars ber du bara om ett ras och bilen kommer gå sämre än innan.
Problemet du beskriver tyder på en vacumläcka nånstans. Som ju blir en tryckläcka när du får laddtryck. Pröva med att spruta lite startgas eller ”one shot” på de kpllingar och slangar du pillat med. Kan också vara så att dumpen inte är rätt monterad.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson16 januari, 2010 kl. 10:02 #46659Sternborn
Deltagaretesta sätta tillbaka den återcirkulerande dumpen så kommer det nog funka bättre hade samma problem på min förra gt, att motorn kunde dö när man släppte gasen och även alla avgasknallar..
Detta är ett vanligt problem med ”öppna” dumpar pga att luften som är uppmätt av lmm försvinner, men det sprutas ju in soppa för den uppmätta luftmängden. dvs att motorn får för mkt bränlse i förhållande till luft direkt efter du släppt gasen.så testa byta dump igen och se om det blir någon skillnad
sen är det ju så att om du har fmic så är det ju ännu kännsligare med det där då laddluften har en längre väg att färdas
och självklart bör du som Turbovin säger justera mappningen vid fmic montering
16 januari, 2010 kl. 10:51 #46661Snofi
DeltagareBara en fråga vad är det som är så farligt med att montera fmic och inte mappa på dirren? bilen får mer luft dock längre väg att färdas vad är det farliga i det som kommer orsaka raset? eller är det så att bilen går fetare?
16 januari, 2010 kl. 11:02 #46657Turbovin
DeltagareJag måste bara påpeka det inte nödvändigtvis MÅSTE mappas efter FMIC. Men givetvis måste man kolla med bredbandslambda att blandningsförhållandet är rätt.
Min bil var tidigare mappad med 3″ system utan katt, öppet filter och Walbropump som enda mods. Till förra säsongen svetsade jag dit en racekatt, bytte till FMIC, byggde om fuelrailarna till parallellmatning, monterade Fuelab BTR och bytte till annat filter.
Åkte till Autotech med dessa grejjer för att justera mappningen men det fanns inget som behövde justeras, blandningsförhållandet låg helt perfekt trots ”alla” modifikationer.
Min poäng är att varenda liten grej man ändrar på inte nödvändigtvis kräver en ommappning men givetvis bör man kontrollera Lambda/AFR så det inte går snålt.
16 januari, 2010 kl. 11:10 #46662Snofi
DeltagareJa men jag tycker det är så jävla sjukt att frågar man här så byter man fan typ oljepluggen måste man ju typ mappa om om man frågar här det är ju nästan helt hysteriskt med den där mappningen. Så nu har jag fått skriva av mig.
On topic Kan de inte vara LMM så har givit upp? dock nu när jag ha monterat min fmic och startade bilen utan dump så betedde den sig på samma sett som du beskriver så jag tror det kan vara dumpen ditt problem är.
/Kristofer
16 januari, 2010 kl. 17:23 #46660Sternborn
DeltagareJa men jag tycker det är så jävla sjukt att frågar man här så byter man fan typ oljepluggen måste man ju typ mappa om om man frågar här det är ju nästan helt hysteriskt med den där mappningen. Så nu har jag fått skriva av mig.On topic Kan de inte vara LMM så har givit upp? dock nu när jag ha monterat min fmic och startade bilen utan dump så betedde den sig på samma sett som du beskriver så jag tror det kan vara dumpen ditt problem är./Kristofer
Som du säger så tror jag även att det är dumpen som orsakar problemet.. Mappningen har ju inget med problemet han beskriver att göra, och som många sagt så är det ju inte nödvändigt att mappa om bilen om alla värden är bra 🙂 men man bör ju få värdena kontrolerade för säkerhets skull.
16 januari, 2010 kl. 17:28 #46655Mats
DeltagareAlla har ju rätt till en egen åsikt vad det gäller hur och när det skall mappas. Tycker dock att det är dumt att spara på en sådan i sammanhanget liten utgift då det KAN bli kostsamt annars.
Det jag dock inte förstår är varför man monterar en FMIC och sen inte vill få ut effekten ur bytet? Det är ju som att montera en större turbo men inte ta ut mer effekt?Det farliga med att inte mappa är ju att du kan komma att köra på en mycket magrare blandning. Kallare luft=mer syre=magrare blandning=spikningar om det vill sig illa.
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson16 januari, 2010 kl. 17:33 #46658Turbovin
DeltagareJust i fallet med min bil så gav den dock 17 hk mer efter det jag bytt ut. Visserligen bromsat på rullar första gången och andra gången i rototesten.
Fanns ingen mer effekt att hämta genom att justera mappen enligt Per iaf.
Men det hänger ju på hur vass den tidigare mappen var med avseende på tändning mm.
19 januari, 2010 kl. 08:53 #46663BalsaM
DeltagareJag bytte dump till en GFB hybrid och bilen mår 1000 ggr bättre. Ska mappa bilen nu den 26/1 med unichip som suttit innan på min bil.
Det var dumpen som var problem. Hade tydligen köpt nån skit dump
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.