SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem lufta koppling

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26235
    DnL
    Deltagare

      Goddagens kära subaruprofessorer!

      Har som rubriken lyder problem med att lufta kopplingen på min bil. Har pumpat upp tryck och släppt på båda nipplarna men det enda resultat jag får fram är att pedalen går bara upp ca 30% av egen kraft, så min fråga till er är: Är det något annat galet som gör att pedalen inte orkar trampa ur helt? lager osv..

      Det hela började med att bilen stått still i 2 veckor pga jag var bortrest och sen efter får jag inte i någon växel när bilen är igång, är bilen avstängd får jag i alla växlar.

      Bilen är en STi-97.

      Tacksam för svar och funderingar!

      MVH

      Daniel

      #225897
      Fricke.w
      Deltagare

        Du säger att problemen kommit sen bilen ståt, har du otur kan någon packning eller liknande ha gåt på kopplings cylindern, sånt kan faktiskt hända när grejerna står konstigt nog, kan vara därför som du inte kan lufta den ordentligt?
        Annars om de varit så att du haft ur motorn eller låda, kan de även vara så att den inte ligger i läge kolven, då kan man pröva att trycka kolven och gaffeln framåt mens du pumpar, för att se om de hoppar i läge.

        #225900
        DnL
        Deltagare

          Du säger att problemen kommit sen bilen ståt, har du otur kan någon packning eller liknande ha gåt på kopplings cylindern, sånt kan faktiskt hända när grejerna står konstigt nog, kan vara därför som du inte kan lufta den ordentligt?
          Annars om de varit så att du haft ur motorn eller låda, kan de även vara så att den inte ligger i läge kolven, då kan man pröva att trycka kolven och gaffeln framåt mens du pumpar, för att se om de hoppar i läge.

          Det var som attan, hade inte tänkt på detta faktiskt 😮 Jag har inte haft ur motor eller låda utan bara förvarat den under tiden jag varit på semester. Så en gissning är med andra ord att skruva vid kopplingscylindern och titta om packningen är hel? Det där du skrev om trycka kolven och gaffeln framåt, är det något man kan testa även fast man inte har haft ur motor eller låda? Tackar vänligt för ditt svar 🙂

          #225898
          Fricke.w
          Deltagare

            Ja du kan ju alltid pröva att dra kolven lite försiktigt ut åt och inåt, så vart de för mig andra gången jag hade haft motorn ur, då fick jag ej upp något tryck som du skrev och trode faktist att de var dax att renover koplings cylindern, men de löste sig som sagt genom att lirka och dra lite i ekipaget då de verkade som de inte hade hamnat i läge bara, för sen funka de 🙂

            #225901
            DnL
            Deltagare

              Ja du kan ju alltid pröva att dra kolven lite försiktigt ut åt och inåt, så vart de för mig andra gången jag hade haft motorn ur, då fick jag ej upp något tryck som du skrev och trode faktist att de var dax att renover koplings cylindern, men de löste sig som sagt genom att lirka och dra lite i ekipaget då de verkade som de inte hade hamnat i läge bara, för sen funka de 🙂

              Får ta och göra det 🙂 men den kolven är väl nästan orubbningsbar eller ska man vålda lite? 😛 Talade med han som mappade bilen och hans förslag på vart problematiken kan sitta var tryckplattan eller slangen som går till slavcylindern. Kan det tänkas vara något sånt också utifall det inte hjälper att rucka på kolven?

              #225899
              Fricke.w
              Deltagare

                Får ta och göra det 🙂 men den kolven är väl nästan orubbningsbar eller ska man vålda lite? 😛 Talade med han som mappade bilen och hans förslag på vart problematiken kan sitta var tryckplattan eller slangen som går till slavcylindern. Kan det tänkas vara något sånt också utifall det inte hjälper att rucka på kolven?

                Klart de kan vara problem med de också, bara att kola i genom,
                rent spontant så tror jag inte att du har något problem med din kolv eller koplings gaffel/urtrampningslagret, men de kan ju alltid pröva att trycka gaffeln mot kolven och kolla så den inte har hoppat ur tryck plattan.
                Men vore konstigt då du inte särat på motor och låda 🙂
                Annars är de ju bara att kola över allt du skrev, samt kopling cylindern som sissta punkt.

                #225902
                DnL
                Deltagare

                  Klart de kan vara problem med de också, bara att kola i genom,
                  rent spontant så tror jag inte att du har något problem med din kolv eller koplings gaffel/urtrampningslagret, men de kan ju alltid pröva att trycka gaffeln mot kolven och kolla så den inte har hoppat ur tryck plattan.
                  Men vore konstigt då du inte särat på motor och låda 🙂
                  Annars är de ju bara att kola över allt du skrev, samt kopling cylindern som sissta punkt.

                  Jag håller med ditt spontana utlåtande 🙂 flera på jobbet säger att jag ska testa rucka på kolven och gaffeln och det ska göras idag och fungerar det inte bättre efter är det cylindern som ska renoveras. Tror jag kör på cylindern direkt efter dagens test 🙂 Återkommer om jag kör fast mer, tack för hjälpen hittills ! 🙂

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.