SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor problem med 5an växel

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    adam.b.w
    Deltagare

Hej jag har ett enligt mig underligt fel på min vlåda.

jag ska försöka förklar så tydligt jag kan.

det är en sti 5petad låda jdm variant.
      allt lirar fint och fungerar inom konstens alla regler förutom när jag har kört ett tag med bilen så skrapar det när jag lägger i 5an växel oavsett varvtal.

ibland när jag dubbeltrampar på koplingen skrapar de inte och ibland gör den det ändå.

jag ska byta minkoppling som är sliten nu i vinter. men tror ni att felet bara beror på sliten kopling?

tacksam för alla svar om ni behöver få bättre förklaring så få ni självklart de bara ni ställer frågot så svarar jag.

MVH förvirrad och förbannad Adamd—0.o—b

fiskman
      Deltagare

kan vara synkringarna i lådan . Googla på det . Finns massa info om det

adam.b.w
        Deltagare

okej ja tycke de känns skumt att 5an skulle vara kass. särskilt nör den fungerar när koplingen är”kall”

adam.b.w
          Deltagare

har även ringt runt till olika firmor nu som inte kan ge mig ett svar på om det är kopling eller synkring som är boven. någon här som har vsrigt med om något liknande? mvh

matte555
            Deltagare

vad kör du för olja i lådan?

adam.b.w
              Deltagare

någon redline historia minns ej just nu. men de va rekomenderad olja. så den bör felet inte kigga i. jag hoppas och tror det är koplingen:-\

Jimmy STI 2012
                Deltagare

Hej!

Vet inte om det kan vara relaterat men jag fick problem med att det skrapade när jag skulle lägga in tvåans växel när jag kört kreativt. I mitt fall var det efter byte av växellådsolja. Den pallade inte med den höga temperaturen efter att ha kört kreativt. Denna byttes igen till annan växellådsolja och sedan försvan problemet. Vet inte om det kan vara växellådsoljan behövs bytas?

Mvh
                  Jimmy

adam.b.w
                  Deltagare

tack för tippset. jag får byta den när jag fått byta min kopling

K_1_M
                    Deltagare

Om du kör med redline shockproof i lådan så bör det skrapa när den e kall, inte varm. Men kan ändå vara läge att byta. Hade lite strul med just kall körning med min skyline på redline shockproof, men jävlar va grym den e när lådan fått upp temp! Kan vara fel viskotal för subarulådorna kanske?

FiddeFuling
                      Keymaster

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89805

Har samma problem med min GT låda…

pettsun
                        Deltagare

låter som syncringarna. hade det varit kopplingen så skulle du få samma fenomen på alla växlar.
                          kolla efter spån på plugg samt olja. Annars är det nå bara att riva lådan eller köra tills det rasar 🙂

adam.b.w
                          Deltagare

okej oljan är förövrigt ny kanskr 700 mils körning med den. sen fattar inte jag varför just 5ans synk skulle paja. de ärbpå dom högre växlarna den går snällast 😛

Mumin
                            Deltagare

Hade så på min med.. Dock när jag bytte från 2.0 till 2.5 motor sen nu har jag en 2.0 och ny koppling samt nya oljor nu skrapar det inget. Innan vad det vid 100 km/h och uppåt från 4an till femman

adam.b.w
                              Deltagare

okej jag kanske ska utgå ifrån att byta olja när jag ändå byter koplinc och hoppas på de bästa:-) har ju trots allt hela vintern på mig

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.