› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem med att bilen går magert + spikar?
- Detta ämne har 7 svar, 1,686 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av
Twinturbo.
-
FörfattareInlägg
-
30 augusti, 2012 kl. 19:30 #29104
CP-Productions
DeltagareTjenare grabbar
Monterade ju frontmonterad IC och öppet luftfilter för nån vecka sen, typ Japspeed grejer.
Har dock problem med att bilen nu går magert på cylinder 1, varför det? Felkod: P0171.
Vet att vissa byter bränslebryggan då den är typ felkonstruerad original så alla cylindrarna
får ojämt med soppa, någon som sitter med mer info och ev lösningar på detta? 🙂Sen har jag haft problemet att bilen spikar enda sen vi köpte den. Förut va det bara 4-5-6an
på höga varv, och inte under belastning som de brukar vara. Men nu är det så gott som hela
tiden tycker jag, riktigt oroväckande. Någon som kan ha svar på det?MVH Totte
30 augusti, 2012 kl. 19:38 #247441TomK
DeltagareFelet är att du monterat grejerna men inte mappat om bilen.
Tyvärr så är risken för ras väldigt stor då den går tok för snålt!Så montera tillbaka orginal eller mappa bilen.
30 augusti, 2012 kl. 19:43 #247442TomK
DeltagareTjenare grabbar
Monterade ju frontmonterad IC och öppet luftfilter för nån vecka sen, typ Japspeed grejer.
Har dock problem med att bilen nu går magert på cylinder 1, varför det? Felkod: P0171.
Vet att vissa byter bränslebryggan då den är typ felkonstruerad original så alla cylindrarna
får ojämt med soppa, någon som sitter med mer info och ev lösningar på detta? 🙂Sen har jag haft problemet att bilen spikar enda sen vi köpte den. Förut va det bara 4-5-6an
på höga varv, och inte under belastning som de brukar vara. Men nu är det så gott som hela
tiden tycker jag, riktigt oroväckande. Någon som kan ha svar på det?MVH Totte
Man brukar dra om det så det blir paralell matning till spridarna. Det är väl egentligen bara nödvändigt då man vässar och kör med mera flöde på bränslet så man säkerställer att man får exakt lika mycket till alla spridare.
Det brukar vara cyl 3 som blir mager då.30 augusti, 2012 kl. 19:44 #247444CP-Productions
DeltagareFelet är att du monterat grejerna men inte mappat om bilen.
Tyvärr så är risken för ras väldigt stor då den går tok för snålt!Så montera tillbaka orginal eller mappa bilen.
Ska montera lambdamätare imorgon och kolla! Bilen är ju redan mappad hos JRM en gång.
Borde väl räcka med att skruva upp soppatrycket egentligen? Vad tror du spikningarna beror på?MVH Totte
30 augusti, 2012 kl. 19:47 #247443TomK
DeltagareSka montera lambdamätare imorgon och kolla! Bilen är ju redan mappad hos JRM en gång.
Borde väl räcka med att skruva upp soppatrycket egentligen? Vad tror du spikningarna beror på?MVH Totte
Spikningarna beror på att bilen går för snålt.
Är den mappad med Ecutek?
Då är det bara att åka till JRM så kan dom justera mappen det är snabbt gjort för dem. Att bara öka soppa trycket är ingen höjdare tänk på att motorerna är dyyyra.Tänk på att bilen är mappad med dom förutsättningarna som var tidigare vad det gäller luftflöde och bränslemängd. Nu när du har monterat ett par meter rör så har det ändrats avsevärt så ingenting stämmer längre i den gamla mappen så därför så måste man justera och kompensera för dina modifikationer.
30 augusti, 2012 kl. 21:41 #247439Mumin
DeltagareOm bilen var mappad med orginal luft burk och sätter på öppet filter måste du justera mappen!! Folk tror att det gör då lite med ett öppet filter men sånt litet kan ledad till ras. Ring och hör med Jrm och se vad dom säger!
31 augusti, 2012 kl. 07:57 #247440Gilarski
DeltagareJag utgår ifrån att du har ett sprut med luftmängdsmätare. Så, om du kyler luften bättre med FMIC kommer du därmed få in mera luft, som mäts upp av LMM.
LMM kommer informera motorstyr om mängden luft och då kommer motorstyr gå in i sin mapp och pytsa in dito bränsle som den givna insugna mängden luft motsvarar. Om man kör under belastning kommer motorstyr att pytsa in extra mycket soppa för den givna luftmängden.
Så, sålänge du håller dig inom mappen skall du alltså inte ha problem med spikningar.
Eftersom du nu har bättre kylning kommer du få in fler syreatomer för ett givet laddtryck. Om du kör med samma laddtryck som tidigare innebär detta att du har fler syreatomer i förbränningsrummet än tidigare. motorstyr skall ju se till att matcha detta med motsvarande mängd soppa, men detta sker troligen inte nu då den mappats för en viss maxmängd syreatomer (baserat på det du mappade bilen för). Dvs. du ligger utanför mappen när kärran laddar max, du hamnar troligen utanför mappen redan vid ~80% laddtryck -> snålt -> risken för knack är överhängande.
1 september, 2012 kl. 17:40 #247438Twinturbo
DeltagareSkruva upp bränsletrycket direkt istället för att åka med knack, kan bli dyrt annars. Bättre att den går lite fett än att du knackar sönder ett par kolvar.
Sen direkt in och mappa in den så att du får rätt soppablandning/tändning -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.