Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16180
    TBS
    Deltagare

      Hej.

      Jag har skaffat en oljetrycksmätare från autometer. Fick med en stor givare och allt sånt, fixade adaptrar och monterade den. Jag har bar ett problem. Mätaren fladdrar nåt grymt. När man ligger på tomgång eller kör lugnt upp till 2500rpm så ligger den jämnt och fint. Om jag drar på eller kör lugnt över 2500rpm så bara fladdrar mätaren. Jag har kollat alla kopplingar, kablar och sen dubbelkollat allt igen. Jag hittar inget fel.

      Är det nån här som vet vad som kan vara fel?
      Jag bli lite galen på den, den gör ju lixom ingen nytta om man inte kan se vad man har för tryck på den.

      Kan ju kanske nämna att jag kopplat in oljetemp oxå och dragit kablarna jämte varann. Tycker inte det borde påverka men man vet ju aldrig.

      Sen tänkte jag om det kunde ha att göra med att kabeln till givaren ligger nära tändkablarna men då tycker jag att felet borde finnas där hela tiden och inte bara vid gaspådrag eller över 2500rpm.

      Tack på förhand

      //Mattias – Vit GT my00
      TBS – Tuned By Svensson
      tbs@tele2.se
      http://www.pixbox.se/alb110721
      http://www.garaget.org/?car=11227

      #163904
      Niklas
      Deltagare

        Antar att det är en elektronisk mätare och inte en mekanisk?

        Kablarna är ju isolerade så det skall inte vara något problem, hur tror du annars det skulle fungera bakom instrumentpanelen där det är ett ormbo av kablar? 🙂

        Har du någon bild på hur du har monterat?

        Så här ser min lösning ut:
        http://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/08.jpg

        http://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/10.jpg
        Den stålomspunna slangen försvinner ner vid generatorn.

        #163903
        Pasi_k
        Deltagare

          Antar att det är en elektronisk mätare och inte en mekanisk?Kablarna är ju isolerade så det skall inte vara något problem, hur tror du annars det skulle fungera bakom instrumentpanelen där det är ett ormbo av kablar? :)Har du någon bild på hur du har monterat?Så här ser min lösning ut:http://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/08.jpghttp://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/10.jpgDen stålomspunna slangen försvinner ner vid generatorn.

          Sladdar ger varandra störningar fast dom är isolerade..
          Hade du haft en skärmbeklädd kabel hade det varit annorlunda..
          Dvs. SLadden hade varit typ stålomspunnen. 😛

          Sorry För OT..

          #163901
          TBS
          Deltagare

            Det ser ut ungefär som din montering med skillnaden att jag har en högtrycksslang av nåt plastmaterial (har funkat hittils). Var inne och läste på Nasioc och har kommit fram till att det kan vara att jag inte har tillräcklig jord till givaren i.o.m. att jag har plastslang.

            Nu har jag gjort en provisorisk lösning för att se om det var detta problemet, så jag har jordat givaren till motor för att se om det gör nån skillnad.

            Hör av mig med resultatet när jag vet hur det funkar. 😉

            m.v.h.

            //Mattias – Vit GT my00
            TBS – Tuned By Svensson
            tbs@tele2.se
            http://www.pixbox.se/alb110721
            http://www.garaget.org/?car=11227

            Edit:
            Det finns bilder på monteringen på min pixbox-sida.
            http://www.pixbox.se/alb_show_id153755_page0.html

            #163902
            TBS
            Deltagare

              Testade att jorda huset på givaren till motorn och helt plötsligt så funkade mätaren som den skulle, så enkelt var det. Det borde jag ju till och med ha förstått, det är ju grundläggande elektronik… 😛

              //Mattias – Vit GT my00
              TBS – Tuned By Svensson
              tbs@tele2.se
              http://www.garaget.org/?car=11227
              http://www.pixbox.se/usr_show_id19997_page0_order1.html

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.