- Detta ämne har 4 svar, 1,005 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 2 månader sedan av TBS.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2006 kl. 15:51 #16180TBSDeltagare
Hej.
Jag har skaffat en oljetrycksmätare från autometer. Fick med en stor givare och allt sånt, fixade adaptrar och monterade den. Jag har bar ett problem. Mätaren fladdrar nåt grymt. När man ligger på tomgång eller kör lugnt upp till 2500rpm så ligger den jämnt och fint. Om jag drar på eller kör lugnt över 2500rpm så bara fladdrar mätaren. Jag har kollat alla kopplingar, kablar och sen dubbelkollat allt igen. Jag hittar inget fel.
Är det nån här som vet vad som kan vara fel?
Jag bli lite galen på den, den gör ju lixom ingen nytta om man inte kan se vad man har för tryck på den.Kan ju kanske nämna att jag kopplat in oljetemp oxå och dragit kablarna jämte varann. Tycker inte det borde påverka men man vet ju aldrig.
Sen tänkte jag om det kunde ha att göra med att kabeln till givaren ligger nära tändkablarna men då tycker jag att felet borde finnas där hela tiden och inte bara vid gaspådrag eller över 2500rpm.
Tack på förhand
//Mattias – Vit GT my00
TBS – Tuned By Svensson
tbs@tele2.se
http://www.pixbox.se/alb110721
http://www.garaget.org/?car=1122722 september, 2006 kl. 07:29 #163904NiklasDeltagareAntar att det är en elektronisk mätare och inte en mekanisk?
Kablarna är ju isolerade så det skall inte vara något problem, hur tror du annars det skulle fungera bakom instrumentpanelen där det är ett ormbo av kablar? 🙂
Har du någon bild på hur du har monterat?
Så här ser min lösning ut:
http://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/08.jpghttp://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/10.jpg
Den stålomspunna slangen försvinner ner vid generatorn.22 september, 2006 kl. 07:39 #163903Pasi_kDeltagareAntar att det är en elektronisk mätare och inte en mekanisk?Kablarna är ju isolerade så det skall inte vara något problem, hur tror du annars det skulle fungera bakom instrumentpanelen där det är ett ormbo av kablar? :)Har du någon bild på hur du har monterat?Så här ser min lösning ut:http://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/08.jpghttp://www.shellkonto.nu/alien/albums/050601/10.jpgDen stålomspunna slangen försvinner ner vid generatorn.
Sladdar ger varandra störningar fast dom är isolerade..
Hade du haft en skärmbeklädd kabel hade det varit annorlunda..
Dvs. SLadden hade varit typ stålomspunnen. 😛Sorry För OT..
22 september, 2006 kl. 07:46 #163901TBSDeltagareDet ser ut ungefär som din montering med skillnaden att jag har en högtrycksslang av nåt plastmaterial (har funkat hittils). Var inne och läste på Nasioc och har kommit fram till att det kan vara att jag inte har tillräcklig jord till givaren i.o.m. att jag har plastslang.
Nu har jag gjort en provisorisk lösning för att se om det var detta problemet, så jag har jordat givaren till motor för att se om det gör nån skillnad.
Hör av mig med resultatet när jag vet hur det funkar. 😉
m.v.h.
//Mattias – Vit GT my00
TBS – Tuned By Svensson
tbs@tele2.se
http://www.pixbox.se/alb110721
http://www.garaget.org/?car=11227Edit:
Det finns bilder på monteringen på min pixbox-sida.
http://www.pixbox.se/alb_show_id153755_page0.html22 september, 2006 kl. 11:44 #163902TBSDeltagareTestade att jorda huset på givaren till motorn och helt plötsligt så funkade mätaren som den skulle, så enkelt var det. Det borde jag ju till och med ha förstått, det är ju grundläggande elektronik… 😛
//Mattias – Vit GT my00
TBS – Tuned By Svensson
tbs@tele2.se
http://www.garaget.org/?car=11227
http://www.pixbox.se/usr_show_id19997_page0_order1.html -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.