SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med avgasvärden GT -97

  • Detta ämne har 10 svar, 1,371 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av lunkan.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30408
    Sjoberg_w
    Deltagare

      Jaha, då var det besiktning igen…
      Inom parentes är max godkända!

      CO: 0.4 (0.5)
      CO 2500: 0.0
      Lambda: 1.02 (1.03)
      HC: 266 (100)

      Gjort på motorn är lite allt möjligt,
      Link G4
      2.5″ med sportkatt
      innovate lc1 bredbandslambda

      ja ni fattar säkert..

      Förra året var det också lite strul med besiktning, men efter en ny katt och ordentlig varmkörning så var det U.A!

      Nu har jag bytt olja, oljefilter och rengjort luftfilter.
      Har efter besiktning bytt stift också.
      Kan stiften göra så stor skillnad på HC värdet? tycker inte direkt bilen gått dåligt innan!

      Kan det vara att jag besiktade sist på vintern och att den nu går lite för fett pga temperaturen utomhus? Ja jag har hur många teorier som helst..

      Hjälp gärna till!

      #256473
      adam.b.w
      Deltagare

        varmkör bilen ordänkligt innan. å då menar jag inte stå på tomgång. de här.händer ganska ofta att folk har problem med detta. men kör som en biltjuv en stund innan å kom ditt sp du knappt hinner parkera så ska de inte vara några bekymmer 🙂

        #256475
        Sjoberg_w
        Deltagare

          varmkör bilen ordänkligt innan. å då menar jag inte stå på tomgång. de här.händer ganska ofta att folk har problem med detta. men kör som en biltjuv en stund innan å kom ditt sp du knappt hinner parkera så ska de inte vara några bekymmer 🙂

          körde som en dåre sist också :/ kan ju hända att katten redan är dålig..
          Men eftersom att värdena var bättre på 2500rpm, kan det hjälpa att höja tomgången till kanske 1000rpm som ett fulknep?
          Den har nu tomgång på 700rpm och tycker man kan ana just lite ojämn tomgång..
          Den låter att gå hur jämnt som helst, men tycker man kan känna att den kan smårycka ibland..

          #256474
          adam.b.w
          Deltagare

            körde som en dåre sist också :/ kan ju hända att katten redan är dålig..
            Men eftersom att värdena var bättre på 2500rpm, kan det hjälpa att höja tomgången till kanske 1000rpm som ett fulknep?
            Den har nu tomgång på 700rpm och tycker man kan ana just lite ojämn tomgång..
            Den låter att gå hur jämnt som helst, men tycker man kan känna att den kan smårycka ibland..

            vad tankar du för.bränsle då? statoils 98sk tydligen ha den bästa kvaliten. annarsbör väll dun kissa urbränd.

            #256476
            Sjoberg_w
            Deltagare

              vad tankar du för.bränsle då? statoils 98sk tydligen ha den bästa kvaliten. annarsbör väll dun kissa urbränd.

              kör alltid 98..
              Var och besiktade idag igen, nya stift och lite sånt, tillochmed snäppet högre hc den här gången..

              blir att kika över mappen imorgon och se om man kan hitta på något!

              #256470
              kleinis
              Deltagare

                hc är oförbränt kolväte, alltså bensin eller olja

                du kanske skulle ta o kolla om det är spår av olja i vevhus och motorblock avluftningen
                även turbon kanske börjar bli glapp och släpper ut lite olja vilket gör värden höga.

                istället för redline så är det nog bättre att tanka E85 ca 30 % av vad du har bensin i tanken,

                annars kanske det är dags att ställa ner bränslemappen lite så den går snålt just under besiktning ?

                #256477
                Sjoberg_w
                Deltagare

                  hc är oförbränt kolväte, alltså bensin eller olja

                  du kanske skulle ta o kolla om det är spår av olja i vevhus och motorblock avluftningen
                  även turbon kanske börjar bli glapp och släpper ut lite olja vilket gör värden höga.

                  istället för redline så är det nog bättre att tanka E85 ca 30 % av vad du har bensin i tanken,

                  annars kanske det är dags att ställa ner bränslemappen lite så den går snålt just under besiktning ?

                  Japp det vet jag.. och om det är spår av olja i slangarna, vad blir slutsatsen av det?

                  Turbon har jag också funderat över..

                  Och ang. e85, gör det skillnad även på HC värdet? Och brukar inte bilen få högre lambdavärde när man snålställer/etanol? Det är ju på gränsen redan nu..

                  Skrev fel om lambdat sist, det är 1.09 (1.10)

                  #256471
                  kleinis
                  Deltagare

                    Japp det vet jag.. och om det är spår av olja i slangarna, vad blir slutsatsen av det?

                    Turbon har jag också funderat över..

                    Och ang. e85, gör det skillnad även på HC värdet? Och brukar inte bilen få högre lambdavärde när man snålställer/etanol? Det är ju på gränsen redan nu..

                    Skrev fel om lambdat sist, det är 1.09 (1.10)

                    Rätta mig om jag har fel men,

                    Olja är svårt att förbränna vilket gör att dina värden är höga,

                    Om du har olja i ventelations slangarna så går oljan in i motorn och så blir värdena höga,
                    Även turbo glapp gör ju att olja åker in i motorn eller direkt ut

                    Har du haft någon koll på om motorn har druckit någon olja ?

                    #256478
                    Sjoberg_w
                    Deltagare

                      Rätta mig om jag har fel men,

                      Olja är svårt att förbränna vilket gör att dina värden är höga,

                      Om du har olja i ventelations slangarna så går oljan in i motorn och så blir värdena höga,
                      Även turbo glapp gör ju att olja åker in i motorn eller direkt ut

                      Har du haft någon koll på om motorn har druckit någon olja ?

                      Lite olja tar den, men inget jag tycker känns onormalt..
                      Ryker inte och luktar ingen bränd olja iallafall..

                      Men en grej jag tänkte på, när jag skulle besikta bilen sist så rullade jag fram till avgastesten, och när man varvat med bilen så står den på 1500rpm i kanske 5-10 sekunder innan den sjunker ner till 750rpm..

                      Och dom sekundrarna den ligger mellan 1000-1500rpm så låg hc kring 40-50, sen när den sjönk så gick HC’n i taket..

                      Kan man fuska lite tro genom att ställa upp tomgången till kanske 1000-1200?

                      #256472
                      kleinis
                      Deltagare

                        Lite olja tar den, men inget jag tycker känns onormalt..
                        Ryker inte och luktar ingen bränd olja iallafall..

                        Men en grej jag tänkte på, när jag skulle besikta bilen sist så rullade jag fram till avgastesten, och när man varvat med bilen så står den på 1500rpm i kanske 5-10 sekunder innan den sjunker ner till 750rpm..

                        Och dom sekundrarna den ligger mellan 1000-1500rpm så låg hc kring 40-50, sen när den sjönk så gick HC’n i taket..

                        Kan man fuska lite tro genom att ställa upp tomgången till kanske 1000-1200?

                        Det betyder att förbränningen är bättre då och kan ju vara så att mappen är lite ”fel” gjord på tomgång, inget mappnings företaget tänker så mycket på säkert,

                        Höjja tomgången vet jag inte vad dom tycker om, antingen provar du eller väntar på svar av någon annan som är villig att hjälpa dig 😉

                        #256469
                        lunkan
                        Deltagare

                          Slå i E85 i tanken som nämdes tidigare så kommer du garanterat igenom utan problem så kollar du upp vad som är galet efteråt för då har du ju gott om tid på dig att lokalisera vad som strular…

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.