Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1618
    Oge
    Deltagare

      Hade min Wrx Sti -07 ståendes i varm garage, och startade upp den så den fick stå på tomgång ett tag. Sedan stog den ca 2 veckor tills jag skulle starta upp den igen, då var batteriet helt dött.

      Hade inte glömt något på alls. Men kan det vara så att startströmmen drog så pass mycket och batteriet inte hann laddas upp tillräckligt innan jag stängde av den första gången så batteriet sedan tog skada och självurladdas väldigt fort?

      Hade den påställd i en vecka då jag hade laddat upp batteriet och då var d inga problem. Men så har den stått några veckor nu igen och då är det samma problem.

      Vad kan det vara som drar ur batteriet annars?

      Originalbetteriet är nog bara nå billigt skit som subaru har snålat med. Så nu är jag sugen på att köpa nå värre batteri.

      Är det optima som gäller då och var finns det isf bra priser?

      Tacksam för svar!

      #45852
      camata
      Deltagare

        Mitt batteri började gäcka lite med mig, med liknande symptom som du har, och efter några gångers uppladdning började laddaren lösa ut på säkringarna.
        Jag grävde inte särskilt djupt efter problemet, men till slut började batterifan att koka…

        Då beställdes ett Optima YT R 3.7.
        Kostade någonstans just över 2.500:- på Laitis, men med kundrabatt 2.1xx:-.
        En liten utgift, för mycket kvalitet och säkerhet?

        #45856
        Oge
        Deltagare

          OKeej! Ja batteriet har väll gjort sitt kanske…

          Optima har man hört på flera håll ska vara bra.. så det får nog bli ett sådant! 😀

          #45853
          camata
          Deltagare

            Vad är “fel” laddare?

            #45854
            camata
            Deltagare

              Jag har inte brytt mig särskilt i att kolla på internet efter särskilda instruktioner då det inte kom några instruktioner med batteriet – så jag tänkte helt enkelt att det var PnP och idiotsäkert.
              Bäst att kolla databladet i PDF, then! =)

              Mycket ström har jag själv, iaf, enbart när det behövs, dvs vid starthjälp.
              Annars är det underhållsladdning som gäller.

              Edit:

              Rekommenderad laddning:

              Växelströmsgenerator:
              13.65 – 15,0 volt, ingen strömbegränsning.

              Batteriladdare:
              13,8 – 15,0 volt, max 10 ampere, cirka 6-12 timmar.

              Cykliska tillämpningar:
              14,7 volt, ingen strömbegränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F). När strömstyrkan sjunker under 1 ampere, avsluta laddningen med konstant strömstyrka på 2 ampere under 1 timme.

              Snabbladdning:
              Maximal spänning: 15,6 volt (reglerad).
              Maximal strömstyrka: Ingen begränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F).
              Maximal laddningstid: Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.

              Underhållsladdning:
              13,2 – 13,8 volt, max strömstyrka 1 ampere, obegränsad tid (vid lägre spänningar).

              Observera att alla rekommendationer måste följas noggrant.

              Alltså inte så avancerat…

              #45850
              b20mannen
              Deltagare

                En laddare anpassad för öppna blybatterier laddar med begränsad ström, och toppladdar batteriet till en högre spänning innan den går över till underhållsladdning.

                En laddare anpassad för gel-batterier fläskar på med så mycket ström den kan, och laddar till en lägre toppspänning än för öppna blybatterier, för att inte skada gel-batteriet.

                Problem uppstår alltså inte förrän batteriet är fullt laddat. Gel-batteriet tål grymma laddningsströmmar – typ kortslutning – Men har en aningens lägre så cellspänning när det är fullt. Lägre än vad en laddare för öppna batterier kräver för att gå över i underhållsladdning.
                Den extra strömmen efter batteriet är fullt blir till värme. Som på lite tid kan bli såpass mycket att det skadar batteriet.

                En bra laddare för båda typerna av batterier kan man köpa på OKQ8. Jag har två såna 11 Amperes laddare.

                #45855
                camata
                Deltagare

                  Jag har funderat på en Ctek för permanent montage mot mitt Optima, kopplad på motorvärmarstammen.

                  12V max. 1 A står det ju för underhållsladdning av Optimat.

                  Kandidaterna är två:

                  MULTI XS 3600 är batteriladdaren som alla hushåll borde ha. Den är perfekt för alla dina fordon i garaget med 12V-batterier från 1,2-120Ah. Den har ett speciellt köldläge som laddar perfekt under kalla vinterdagar, samma läge klara även de krävande Optima batterierna.
                  MULTI XS 3600 har 5 års garanti, levererar 0,8A/3,6A och är IP65-klassad (Översköljnings- och damm-säkra).
                  Alla CTEK batteriladdare är elektroniksäkra, gnist-, felkopplings- och kortslutningssäkra.
                  Runt 750:-

                  samt

                  Den är perfekt för alla dina fordon i garaget med 12V-batterier från 1-90Ah. Den har ett speciellt köldläge som laddar perfekt under kalla vinterdagar, samma läge klara även de krävande Optima batterierna. ZAFIR 90 har 3 års garanti, levererar 0,5A/3,3A och är IP65-klassad (Översköljnings- och damm-säkra). Alla CTEK batteriladdare är elektroniksäkra, gnist-, felkopplings- och kortslutningssäkra. IP 65. 230V. Kapacitet 1-90 Ah. Laddström 0,5/3,3A. Mått 165x61x37. Vikt 0,5 kg.
                  495:- på Clas Ohlson

                  Vad är skillnaden, förutom kapaciteten?
                  Jag behöver ju bara 48Ah, så Zafiren borde väl duga?

                  #45851
                  b20mannen
                  Deltagare

                    12V max. 1 A står det ju för underhållsladdning av Optimat.

                    Observera att oavsett om det står 1 eller 720 Ampere på laddaren så kommer den inte att ge den strömmen när den underhållsladdar batteriet.

                    Det viktiga är att laddaren är gjord för att kunna underhållsladda ett gel-batteri.

                    Och en laddare som inte går över till underhållsladdning över en viss cellspänning är skadligare för batteriet än en laddare med större strömkapacitet som slår över till lägre ström för underhållsladdning.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.