SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med bilen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Trotte E
    Deltagare

Tjena!

jag har en impreza gt -00 som har gått bra, fram tills igår.

var ute och körde och så plötsligt började det att vibrera i bilen och den började gå ojämt. stannade bilen och hörde ett högt ticknde ljud från mototn höger fram nånstand, och att motorn vibrerade ovanligt mycket. bilen gick att köra med men den gick ojämt och väldigt dåligt och man kände vibationer i hela bilen.

ska lämna in bilen till verkstan imorrn men tänkte höra om det var någon som hade nån idé om vad det kunde vara.

hämtade bilen från 10.000 milaservicen för ca 10 dagar sedan
      á 14500 :- ;(

Vore mycket tacksam för tankar och ideér/ Trotte

SecretAgentMan
      Deltagare

Hum…aggressivt klonkande som blir värre när du gasar upp den runt 2500 varv, eller lätt rasslande ljud?

/J

Manor
        Deltagare

Kan det möjligtvis vara det engelsmännen kallar ”big end failure”…vilket innebär att ett vevaxellager har rasat (tror jag). Jag antar att det är det som innebär ett ”högre klonkande ljud vid 2500 varv” i Jerrys beskrivning här ovan.

Niklas
          Deltagare

Är det ett resultat av servicen eller helt oberoende av detta?

SecretAgentMan
            Deltagare

Det är inte helt ovanligt att ett vevlager kan ge sig direkt efter ett oljebyte faktiskt om man kikar rent historiskt på diverse ras i England.

Vevstakslager är det som rasar på kokarmotorer som spikar lite lagomt, eller går utan olja/med kass olja.

/J

Manor
              Deltagare

Det är inte helt ovanligt att ett vevlager kan ge sig direkt efter ett oljebyte faktiskt om man kikar rent historiskt på diverse ras i England.Vevstakslager är det som rasar på kokarmotorer som spikar lite lagomt, eller går utan olja/med kass olja./J

OT:
                Det är detta som gör det lite trist att byta olja var 625 mil…att det alltså skulle vara sämre för motorn…

Niklas
                Deltagare

SAM: Antar att det är att nya oljan inte letar sig ut överallt då motorn dras igång, eller?

SecretAgentMan
                  Deltagare

Tror det inte har med saken att göra hur ofta man gör det, utan att man gör det kanske för sällan, och det byggs upp skräp, som sköljs runt vid ett gediget byte med frisk olja, och sätter igen kanaler.

Annars vettefasiken…det kan vara att man inte alltid fyller filtret vid bytet, då finns det en risk att vevlagren inte har smörjning i början.

Men, det har inte på långa vägar varit samma tendens på vevras efter service som det var i england ett tag, och där var många direkt relaterade till sönderspikade omappade japanimporter med.

/J

p_ilis
                    Deltagare

det kan vara att man inte alltid fyller filtret vid bytet, då finns det en risk att vevlagren inte har smörjning i början.

Är detta viktigt? Skall man alltså fylla ”filter-koppen” med olja innan man skruvar dit den?

/Peter

Kvarnis
                      Deltagare

Låter på pricken som vevlager ras… tyvärr

I så fall så lär du ta dig en ordentlig funderar på vad du ska göra med bilen. Verkstadden kommer ta betalt nånting för en renovering tyvärr…

Niklas
                        Deltagare

Är detta viktigt? Skall man alltså fylla ”filter-koppen” med olja innan man skruvar dit den?/Peter

Det är väl den gyllene regeln, när man byter olja så är det nytt oljefilter som gäller som man fyller på i omgångar tills att det inte sväljer mer. Sen skruvar du på det med handkraft och avslutar med att hälla i fyra liter olja i motorn. Brukar gå cirkus en halv liter i ett filter om jag inte missminner mig.

Trotte E
                          Deltagare

nee det e inget klonkande ljud direkt mer tickande och har inte uppfattat det som att det ökar med takt med varvtalen utan det låter mer konstant.

körde den iaf till subaru idag så skulle de titta på den imorrn
                            bilen går ungefär som om den skulle vara utan turbo riktigt segt. Där turbon i vanliga fall brukar dra igång (2900 varv) händer det ingenting. får se imorn vad prislappen kommer att hamna på 🙁

p_ilis
                            Deltagare

Det är väl den gyllene regeln, när man byter olja så är det nytt oljefilter som gäller som man fyller på i omgångar tills att det inte sväljer mer. Sen skruvar du på det med handkraft och avslutar med att hälla i fyra liter olja i motorn. Brukar gå cirkus en halv liter i ett filter om jag inte missminner mig.

Ok, då ska jag göra så hädanefter. 🙂 Sorry för OT..
                              /Peter

SecretAgentMan
                              Deltagare

Det låter som att remmen hoppat ett par kugg på någon av kammarna.

/J

Manor
                                Deltagare

det kan vara att man inte alltid fyller filtret vid bytet, då finns det en risk att vevlagren inte har smörjning i början.

Är detta viktigt? Skall man alltså fylla ”filter-koppen” med olja innan man skruvar dit den?/Peter

Jag byter alltid olja på Fürstenhoffs Motor och de fyller aldrig på någon olja i filtret innan det sätts på plats. Jag har aldrig hört talas om någon annan verkstad som gör det heller. Min har nu gått 15650 mil med oljebyte var 625 mil och inget ras ännu (peppar, peppar ta i trä…).

Kollar man på det engelska forumet så finns det många som tar loss tändstiften (eller liknande åtgärder) för att de ska kunna dra runt motorn utan att den går igång. Detta för att bygga oljetryck innan man startar motorn på riktigt. Jag vet inte vad ni andra säger, men själv tycker jag att det verkar lite överdrivet petigt. En sak som jag dock alltid har praktiserat på min Impreza är att stå still på tomgången ett litet tag efter varje motorstart. Jag läste för läääääänge sedan en notis som sa att detta var väldigt bra/nyttigt för motorn…men det kanske bara är en skröna.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.