SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med bilen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3444
    Trotte E
    Deltagare

      Tjena!

      jag har en impreza gt -00 som har gått bra, fram tills igår.

      var ute och körde och så plötsligt började det att vibrera i bilen och den började gå ojämt. stannade bilen och hörde ett högt ticknde ljud från mototn höger fram nånstand, och att motorn vibrerade ovanligt mycket. bilen gick att köra med men den gick ojämt och väldigt dåligt och man kände vibationer i hela bilen.

      ska lämna in bilen till verkstan imorrn men tänkte höra om det var någon som hade nån idé om vad det kunde vara.

      hämtade bilen från 10.000 milaservicen för ca 10 dagar sedan
      á 14500 :- ;(

      Vore mycket tacksam för tankar och ideér/ Trotte

      #58809
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Hum…aggressivt klonkande som blir värre när du gasar upp den runt 2500 varv, eller lätt rasslande ljud?

        /J

        #58815
        Manor
        Deltagare

          Kan det möjligtvis vara det engelsmännen kallar ”big end failure”…vilket innebär att ett vevaxellager har rasat (tror jag). Jag antar att det är det som innebär ett ”högre klonkande ljud vid 2500 varv” i Jerrys beskrivning här ovan.

          #58826
          Niklas
          Deltagare

            Är det ett resultat av servicen eller helt oberoende av detta?

            #58810
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Det är inte helt ovanligt att ett vevlager kan ge sig direkt efter ett oljebyte faktiskt om man kikar rent historiskt på diverse ras i England.

              Vevstakslager är det som rasar på kokarmotorer som spikar lite lagomt, eller går utan olja/med kass olja.

              /J

              #58816
              Manor
              Deltagare

                Det är inte helt ovanligt att ett vevlager kan ge sig direkt efter ett oljebyte faktiskt om man kikar rent historiskt på diverse ras i England.Vevstakslager är det som rasar på kokarmotorer som spikar lite lagomt, eller går utan olja/med kass olja./J

                OT:
                Det är detta som gör det lite trist att byta olja var 625 mil…att det alltså skulle vara sämre för motorn…

                #58827
                Niklas
                Deltagare

                  SAM: Antar att det är att nya oljan inte letar sig ut överallt då motorn dras igång, eller?

                  #58811
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Tror det inte har med saken att göra hur ofta man gör det, utan att man gör det kanske för sällan, och det byggs upp skräp, som sköljs runt vid ett gediget byte med frisk olja, och sätter igen kanaler.

                    Annars vettefasiken…det kan vara att man inte alltid fyller filtret vid bytet, då finns det en risk att vevlagren inte har smörjning i början.

                    Men, det har inte på långa vägar varit samma tendens på vevras efter service som det var i england ett tag, och där var många direkt relaterade till sönderspikade omappade japanimporter med.

                    /J

                    #58821
                    p_ilis
                    Deltagare

                      det kan vara att man inte alltid fyller filtret vid bytet, då finns det en risk att vevlagren inte har smörjning i början.

                      Är detta viktigt? Skall man alltså fylla ”filter-koppen” med olja innan man skruvar dit den?

                      /Peter

                      #58820
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Låter på pricken som vevlager ras… tyvärr

                        I så fall så lär du ta dig en ordentlig funderar på vad du ska göra med bilen. Verkstadden kommer ta betalt nånting för en renovering tyvärr…

                        #58828
                        Niklas
                        Deltagare

                          Är detta viktigt? Skall man alltså fylla ”filter-koppen” med olja innan man skruvar dit den?/Peter

                          Det är väl den gyllene regeln, när man byter olja så är det nytt oljefilter som gäller som man fyller på i omgångar tills att det inte sväljer mer. Sen skruvar du på det med handkraft och avslutar med att hälla i fyra liter olja i motorn. Brukar gå cirkus en halv liter i ett filter om jag inte missminner mig.

                          #58825
                          Trotte E
                          Deltagare

                            nee det e inget klonkande ljud direkt mer tickande och har inte uppfattat det som att det ökar med takt med varvtalen utan det låter mer konstant.

                            körde den iaf till subaru idag så skulle de titta på den imorrn
                            bilen går ungefär som om den skulle vara utan turbo riktigt segt. Där turbon i vanliga fall brukar dra igång (2900 varv) händer det ingenting. får se imorn vad prislappen kommer att hamna på 🙁

                            #58822
                            p_ilis
                            Deltagare

                              Det är väl den gyllene regeln, när man byter olja så är det nytt oljefilter som gäller som man fyller på i omgångar tills att det inte sväljer mer. Sen skruvar du på det med handkraft och avslutar med att hälla i fyra liter olja i motorn. Brukar gå cirkus en halv liter i ett filter om jag inte missminner mig.

                              Ok, då ska jag göra så hädanefter. 🙂 Sorry för OT..
                              /Peter

                              #58812
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Det låter som att remmen hoppat ett par kugg på någon av kammarna.

                                /J

                                #58817
                                Manor
                                Deltagare

                                  det kan vara att man inte alltid fyller filtret vid bytet, då finns det en risk att vevlagren inte har smörjning i början.

                                  Är detta viktigt? Skall man alltså fylla ”filter-koppen” med olja innan man skruvar dit den?/Peter

                                  Jag byter alltid olja på Fürstenhoffs Motor och de fyller aldrig på någon olja i filtret innan det sätts på plats. Jag har aldrig hört talas om någon annan verkstad som gör det heller. Min har nu gått 15650 mil med oljebyte var 625 mil och inget ras ännu (peppar, peppar ta i trä…).

                                  Kollar man på det engelska forumet så finns det många som tar loss tändstiften (eller liknande åtgärder) för att de ska kunna dra runt motorn utan att den går igång. Detta för att bygga oljetryck innan man startar motorn på riktigt. Jag vet inte vad ni andra säger, men själv tycker jag att det verkar lite överdrivet petigt. En sak som jag dock alltid har praktiserat på min Impreza är att stå still på tomgången ett litet tag efter varje motorstart. Jag läste för läääääänge sedan en notis som sa att detta var väldigt bra/nyttigt för motorn…men det kanske bara är en skröna.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.