- Detta ämne har 46 svar, 7,680 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Norbius.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2012 kl. 12:05 #28282OphanWitehallDeltagare
Har köpt D2 coilovers från StreetPerformance till min STi, men problemen började redan innan jag startat bilen efter montering.
Försäljaren säger att han har sålt hundratals av dessa kitt till Impreza så någon här borde ju ha D2 på en STi 03-05?
Om man ställer coilovern i “grundläge” nederkant på hubb jämns med nederkant på stötdämpare så skiljer det hissnande 12!cm mot original Kayaba coilover. Hubben är 11,5cm hög varav det är ca 8cm gängat i din. Hur långt vågar man skruva upp dämparen i hubben utan att det blir försvagningar pga brytningarna som uppstår vid körning? jag har skruvat upp dämparna 2,5cm i hubben och då går bilen inte att köra med för det skrapar i skärmarna.
Så finns det någon av dessa hundratals som köpt D2 coilovers till Impreza STi 03-05 här som kan ge mig tips?
8 maj, 2012 kl. 12:35 #242315OphanWitehallDeltagareDet låter fullt normalt, dina D2 ben har mycket kortare slaglängd än org benen och fjädrar därför inte ut lika mycket som org när du tex lyfter bilen, så skillnaden i längd när du har benen jämte varandra är inget att vara orolig för. Själv hade jag nog velat ha iaf minst 5cm igängat i hubben.
Har du monterat och provat dom? Du ska inte behöva ha bilen så låg att det skrapar i, du ska kunna ställa in höjden så du får den ungefär lika hög som bilen är original.
Ja dom är moterade och demonterade, gick ju inte att köra bilen när dom satt på 🙁
14 maj, 2012 kl. 14:03 #242314JoakimgabrielssonDeltagareJa dom är moterade och demonterade, gick ju inte att köra bilen när dom satt på 🙁
Löste det sig? Funderar nämligen på att köpa dessa till min -07:a. De ska ju gå att ställa så det blir lika höga som original. Dock ej högre.
15 maj, 2012 kl. 09:12 #242312EvetsDeltagareMonterar mina i helgen så skall bli kul o se 🙂
15 maj, 2012 kl. 09:14 #242293Christian SDeltagareHar köpt D2 coilovers från StreetPerformance till min STi, men problemen började redan innan jag startat bilen efter montering.
Försäljaren säger att han har sålt hundratals av dessa kitt till Impreza så någon här borde ju ha D2 på en STi 03-05?
Om man ställer coilovern i “grundläge” nederkant på hubb jämns med nederkant på stötdämpare så skiljer det hissnande 12!cm mot original Kayaba coilover. Hubben är 11,5cm hög varav det är ca 8cm gängat i din. Hur långt vågar man skruva upp dämparen i hubben utan att det blir försvagningar pga brytningarna som uppstår vid körning? jag har skruvat upp dämparna 2,5cm i hubben och då går bilen inte att köra med för det skrapar i skärmarna.
Så finns det någon av dessa hundratals som köpt D2 coilovers till Impreza STi 03-05 här som kan ge mig tips?
Det tror fan att den blir tok låg om du sätter på dom i den höjden som dom kommer för dom är ju ihop skruvade för att få plats i kartongen, mig veteligen så är det ingen annan som ens kommit på tanken att göra så utan alla andra gör som man ska dvs. jystera förspänningen på fjädern så att dem inte ligger löst och sen skruvar isär benen och provmontera för att se hur höjden blev.
15 maj, 2012 kl. 23:44 #242287AnderssonDeltagareMitt tips är att sätta en tejp på skärmen och mäta mellan tejpen och nederkant på fälgen o anteckna måtten så ni vet hur mycke det sänker innan man skruvar bort något.
16 maj, 2012 kl. 07:12 #242316OphanWitehallDeltagareDet tror fan att den blir tok låg om du sätter på dom i den höjden som dom kommer för dom är ju ihop skruvade för att få plats i kartongen, mig veteligen så är det ingen annan som ens kommit på tanken att göra så utan alla andra gör som man ska dvs. jystera förspänningen på fjädern så att dem inte ligger löst och sen skruvar isär benen och provmontera för att se hur höjden blev.
Har haft dom 5,5cm upp skruvade i hubbarna, dock skrapar bilen i i alla fartgupp samt om det sitter någon i baksätet. Bilen går inte att använda som en vanlig bruksbil med dessa coilovers, alldeles för låg för det… 🙁
16 maj, 2012 kl. 07:14 #242317OphanWitehallDeltagareLöste det sig? Funderar nämligen på att köpa dessa till min -07:a. De ska ju gå att ställa så det blir lika höga som original. Dock ej högre.
Mina går inte att ställa så dom blir som original…
I basläge skiljer det 12cm mellan D2 och original KYB. Hubbarna på D2 är bara 11,5cm vilket gör att det inte går att ha dom lika höga som standard…16 maj, 2012 kl. 15:04 #242294Christian SDeltagareHar haft dom 5,5cm upp skruvade i hubbarna, dock skrapar bilen i i alla fartgupp samt om det sitter någon i baksätet. Bilen går inte att använda som en vanlig bruksbil med dessa coilovers, alldeles för låg för det… 🙁
exakt var tar det i? för jag kan inte tänka mig att det tar i inneskärmen uppe i hjulhuset utan det måste vara i skärmkanterna som det tar i och isåfall så har du fel dimension på däcken och/eller fel ET på fälgarna.
du har inga bilder på hur det ser ut samt vad det är för avstånd ifrån skämkantrerna till centrum på fälgen?
tänkte för det är ju fler i klubben som kör STI ´03 med D2: or, tex Vincent (Vince) monterade sina för inte så länge sedan och det verkar fungera alldeles utmärkt och han använder ju sin bil iprincip dagligen.mot original Kayaba coilover.
måste bara fråga vad det är för coilovers för det sitter inga orginal iallafall.
16 maj, 2012 kl. 19:46 #242318OphanWitehallDeltagareexakt var tar det i? för jag kan inte tänka mig att det tar i inneskärmen uppe i hjulhuset utan det måste vara i skärmkanterna som det tar i och isåfall så har du fel dimension på däcken och/eller fel ET på fälgarna.
du har inga bilder på hur det ser ut samt vad det är för avstånd ifrån skämkantrerna till centrum på fälgen?
tänkte för det är ju fler i klubben som kör STI ´03 med D2: or, tex Vincent (Vince) monterade sina för inte så länge sedan och det verkar fungera alldeles utmärkt och han använder ju sin bil iprincip dagligen.Det tar i i skärmkanterna… Och jag har Original fälgar med 225/40 däck.
måste bara fråga vad det är för coilovers för det sitter inga orginal iallafall.
Coliover heter det när fjädern sitter runt stötdämparen. Som det gör på nästan alla bilar. Men du kanske har lös fäjäder bredvid dämparen? Typ som på gamla jänkare där fjädern sitter mellan övre och undre bärarm… Coilover sitter det väll original fram iaf på kanske 90% av bilarna idag. Dock förekommer det ju att det är separat stötdämpare och fjäder bak på en del bilar.
16 maj, 2012 kl. 19:47 #242319OphanWitehallDeltagareexakt var tar det i? för jag kan inte tänka mig att det tar i inneskärmen uppe i hjulhuset utan det måste vara i skärmkanterna som det tar i och isåfall så har du fel dimension på däcken och/eller fel ET på fälgarna.
du har inga bilder på hur det ser ut samt vad det är för avstånd ifrån skämkantrerna till centrum på fälgen?
tänkte för det är ju fler i klubben som kör STI ´03 med D2: or, tex Vincent (Vince) monterade sina för inte så länge sedan och det verkar fungera alldeles utmärkt och han använder ju sin bil iprincip dagligen.Det tar i i skärmkanterna… Och jag har Original fälgar med 225/40 däck.
måste bara fråga vad det är för coilovers för det sitter inga orginal iallafall.
Det tar i i skärmkanterna… Och jag har Original fälgar med 225/40 däck.
Coliover heter det när fjädern sitter runt stötdämparen. Som det gör på nästan alla bilar. Men du kanske har lös fäjäder bredvid dämparen? Typ som på gamla jänkare där fjädern sitter mellan övre och undre bärarm… Coilover sitter det väll original fram iaf på kanske 90% av bilarna idag. Dock förekommer det ju att det är separat stötdämpare och fjäder bak på en del bilar.
16 maj, 2012 kl. 19:50 #242320OphanWitehallDeltagarehttp://sv.wikipedia.org/wiki/Coilover
För er som inte vet vad Coliover är16 maj, 2012 kl. 20:08 #242295Christian SDeltagarejag vet väll också att det heter coilovers när fjädern sitter ovanför dämparen MEN man säger aldrig det när man pratar om orginal dämpare utan när det först när byter ut dom till riktiga coilovers som är ställbara i höjdled och dämpning som man skriver/säger det.
om du nu har orginal fälgar med dom däcken så ska det inte ta i så frågan är hur har du ställt cambern? drog du bara åt är dom hängde i sitt ändläge eller tryckte du in den lite i ovankant? om du bara drog åt så är det inte konstigt om det tar i för det hamnar välldigt när skrärmkanten på min med om jag gör så.
17 maj, 2012 kl. 10:31 #242321OphanWitehallDeltagarejag vet väll också att det heter coilovers när fjädern sitter ovanför dämparen MEN man säger aldrig det när man pratar om orginal dämpare utan när det först när byter ut dom till riktiga coilovers som är ställbara i höjdled och dämpning som man skriver/säger det.
om du nu har orginal fälgar med dom däcken så ska det inte ta i så frågan är hur har du ställt cambern? drog du bara åt är dom hängde i sitt ändläge eller tryckte du in den lite i ovankant? om du bara drog åt så är det inte konstigt om det tar i för det hamnar välldigt när skrärmkanten på min med om jag gör så.
Har du själv D2 eller bara antar du att dom passar felfritt?!
Jag har satt upp bilen och mätt vinklarna bak i verkstaden där jag jobbar… Jag har 2mm negativ camber. Problemet är inte hjulvinklarna utan att dämparen är x-antal cm för kort, alt för korta hubbar som gör att det inte går att skruva upp dom tillräckligt i höjd. Vågar inte skruva upp dom så mycket så att dämparen sitter i mindre gods än sin egen diameter.17 maj, 2012 kl. 13:12 #242288AnderssonDeltagareRing mig om du vill, sitter just nu med en -01 STi i verkstan som vi finjusterat D2 på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.