› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem med dålig motorgång
- Detta ämne har 14 svar, 1,367 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Stefan Palm.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2005 kl. 11:40 #2966
Strat
DeltagareKan absolut vara lmm. Det första man bör kolla.
14 juni, 2005 kl. 16:27 #55785Stefan Palm
DeltagareNågon mer som kan tillägga något
15 juni, 2005 kl. 13:47 #55786Stefan Palm
DeltagareDet var lmm.
Att den var trimad med superchips med höjt tryck kan väl inte påverka att den har gått sönder?
Den var ju lite småryckig innan den blev trimmad.15 juni, 2005 kl. 13:52 #55776SecretAgentMan
DeltagareHalvdana luftfilter är skadliga, lätt höjning av laddtrycket med standardprylar är inte det.
Superchips är ett bra sätt att spela rysk roulette med motorn, visst kompenserar luftmassemätaren ett ökat flöde, och tändningen backas när det spikar, men det finns gränser…och når man dem är stakarna snart ute i det fria och vevar.
…och på äldre bilar så fungerar inte knacksensorn alls i stort sett över 6000 rpm…farliga grejer..
/J
15 juni, 2005 kl. 18:57 #55787Stefan Palm
Deltagareden är servad med subarus grejer.
Och trycket är ställt enligt superchips rekomendation som var 1,4 bar.
Har alldrig ställt det över det och kör lugnt för det mesta.
utnyttjar inte hästarna fullt varje dag.
ska man se saker krasst så är ju all trimning roulette.
Är man medveten om riskerna så är det en annan sak.15 juni, 2005 kl. 19:48 #55777SecretAgentMan
Deltagare1,4 bar på standard mappning är fel-fel-fel-fel-fel-fel-fel-fel (ursäkta att jag säger det).
Superchipset ställer inte om något, det är enbart en liten krets som lurar laddtrycksspärren, det borde vara skottpengar på firmor som pillar i sådant i Imprezor.
Det är inte något personligt mot dig eller din bil, men det är precis så fel man kan göra på just Imprezan.
/J
15 juni, 2005 kl. 20:48 #55788Stefan Palm
DeltagareNaturligtvis är den byggd för att lura ecu:n.
det är ju det piggybackboxar gör.
Dom ändrar ju inget i ecu:n.
Men en sådan laddtrycksökning är inget ovanligt när man höjer effekten med antingen ändrad programvara i ecu eller om man monterar en piggyback.
Tvärtom så är det en mycket vanlig ökning när man ökar effekten i en motor via elektoniskt trim.
Så är det på alla universaltrimningar oavsett vilket företag man kollar med.
Sedan får man tänka på att vad används bilen till.
kommer man att köra hårt med den eller kommer den att användas som pendlarbil där man inte utnyttjar bilen till hälften utan bara vill ha lite mer knuff i den vid tillfälle.
Sedan måste man tänka på det logistiska problemet när man nu ska trimma.
Visst mappning är optimalt men om man bara har den bilen och jobbar varje dag och måste ha bilen så är det sådana aspekter man tar in också.
Jag har haft ständig kontakt med trimfirmor och div motorbyggare både standardbilar och rena tävlingsbilar så jag har skaffat mej en bra bild om vad som funkar och inte funkar, och har haft turbobilar sedan jag fick mitt körkort.
Som jag som bor på västkusten.
jag åker hellre och gör en universalgrej i gbg på en timme än att åker upp till sthlm och är av med bilen i två dagar när man måste jobba.
Allt kan inte vara optimalt hela tiden det går inte.
Är man medveten om vad man gör så hanterar man allt på ett annat sätt när man brukar fordonet.
Kör man som en stolle så går bilen sönder ändå även om den är otrmmad.
Ingen bil är heller byggd för att gå på fullt spätt hela tiden.
Inte ens en helt ombyggd och optimerad motor klarar det hur än gärna man skulle vilja.
Dom pangar igen med en gång ändå.Och förresten så är det inte min bil utan min farsas, jag frågar för hans skull.
Skulle i princip alldrig köpa en subaru.
Visst dom är roliga och snabba men det är ju som att sitta i en konservburk.
Detaljkvaliten är ju högst i frågasatt.16 juni, 2005 kl. 06:21 #55778SecretAgentMan
DeltagareGött att folk tar till sig goda råd.. 🙂
Riktiga piggybacklösningar (Unichip, etc) ger möjligheten att justera både tändkurva och bränsletillförsel, vilket är pudelns kärna, att köra högre laddtryck är inget problem – OM man ser till att motorn går som den skall, och att allt görs på rätt sätt.
Superchips gör *inget* annat än bara plockar bort laddtrycksspärren (som ligger vid 1,2 bar).
Om du har sådan erfarenhet av turbomotorer vet du alldeles säkert hur allvarligt spikning är.
/J
16 juni, 2005 kl. 12:37 #55779OzO
DeltagareSkulle i princip alldrig köpa en subaru.Visst dom är roliga och snabba men det är ju som att sitta i en konservburk.Detaljkvaliten är ju högst i frågasatt.
Kraftigt OT och ett enkelt sätt att reta upp Subaruentusiaster, som mig själv. 🙁
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::16 juni, 2005 kl. 12:46 #55781Strat
DeltagareSkulle i princip alldrig köpa en subaru.Visst dom är roliga och snabba men det är ju som att sitta i en konservburk.Detaljkvaliten är ju högst i frågasatt.
Man köper inte en Impreza för att sitta och smeka och slicka på inredningen. Vi KÖR våra bilar till skillnad från andra 😉 Din kommentar är helt irrelevant.
16 juni, 2005 kl. 12:51 #55780OzO
DeltagareOch svar/lösning på ditt problem har du fått. LMM. Att den ger upp kan ha med massor med anledningar att göra, men förmodligen så är inte förhöjt laddtryck en av dem. Säg åt din farsa att köra vidare på Superchips + 1,4 bar… blir säkert bra.
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::16 juni, 2005 kl. 20:51 #55782ExOrdis
Deltagare😀 😀
19 december, 2005 kl. 06:19 #55783Manor
Deltagare…initialt så ställde du en fråga som du fick svar på (LMM:en var ju paj). Nu har du fått lite heta tips av de som kan Subaru, men då ”tjafsar” du och börjar prata skit om Imprezan.
Go Away…med din trista attityd :(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55784Stefan Palm
DeltagareTjaba.
Har problem med en impreza gt -99.
Det går väldigt ryckigt vid laddtryck mellan 0 till runt 0,5 och den saknar kraft och laddet sänks på en bråkdel för att sedan samma sekund studsa tillbaka upp.
Inga problem vid full tryck och vid körning under 0 bar.
Har bytt lambdasond och symtomen har blivit bättre, det var värre innan bytet då den gick dåligt hela tiden.
Nu kvarstår detta problem.
Var inne på felsökning och dom sa när problemen visade sej att motorn bara fick halva bränslemängden än vad den skulle ha.
Kan det vara lmm som felet kan sitta kvar i?
Vad tror ni?Mvh Stefan
19 december, 2005 kl. 06:19 #55789Stefan Palm
DeltagareGött att folk tar till sig goda råd.. :)Riktiga piggybacklösningar (Unichip, etc) ger möjligheten att justera både tändkurva och bränsletillförsel, vilket är pudelns kärna, att köra högre laddtryck är inget problem – OM man ser till att motorn går som den skall, och att allt görs på rätt sätt.Superchips gör *inget* annat än bara plockar bort laddtrycksspärren (som ligger vid 1,2 bar).Om du har sådan erfarenhet av turbomotorer vet du alldeles säkert hur allvarligt spikning är./J
Kan försäkra dig att jag vet att spikningar är allvarligt.
Därför är det viktigt att köra på 98 oktan och inte gå över det angivna värdet.
ett tryck på 1,4 är inget.
Laddtryckspärren flyttas eller tas bort vid all programering.
Kan också säga att det finns spärrar kvar som bryter om det blir för bra, det kändes under injusteringen.
Men nu är den injusterda som den ska vara.
Det trimning som jag föredrar är flashprogramering.
Fördelen är: inga fysika ingrepp, spärrarna finns kvar men kan flyttas eller tas bort, kompatibelt med verkstäders felsökningsdatorer.
jaja.
det är inte jag som bestämmer för det är farsans bil och farsans pengar.Och till er andra som inte tyckte om när jag skrev att detaljkvaliten var dålig så kan jag säga att det minsta man kan kräva är väl att inredningen ska sitta kvar.
att t,ex få växelspaksknoppen i näven är inte ett bra tecken.
locken till baklamporna som alldrig vill sitta kvar.
Behöver jag fortsätta? listan kan göras lång.
Men det finns saker som jag tycker om om subaru också.
Tycker dock att det är lite synd att dom verkar ha glidit ifrån grejen med hög prestanda för liten peng.
Tycker att det börjar glida iväg lite för mkt nu -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.