SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med felkod äntligen löst!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32263
    GDB2003
    Deltagare

      Har sedan jag köpte bilen haft en återkommande P0302 ”Misfire Cylinder 2”. Efter att ha bytt stift, spole, LMM, spridare osv. osv upptäckte jag i samband med byte av downpipe en lös värmesköld på up pipen.

      Efter att ha svetsat denna värmesköld har koden inte återkommit!

      Teorin är att motorn misstagit den skramlande värmeskölden för knackning, därpå skruvat upp bränslet vilket orsakat feltändning och vilket då kastat koden ifråga. En kanske långsökt kedjereaktion men faktum är att koden inte återkommit sedan skölden gjordes fast igen.

      Så med antagande om att jag har rätt här så skulle jag rekommendera alla med misfire att kolla efter lösa motordelar som skramlar innan de lägger tusenlappar på andra ställen.

      #268186
      Igge
      Deltagare

        Låter galet långsökt men bra att du löste det och att du delar med dig! 🙂

        #268185
        Christian S
        Deltagare

          låter välldigt konstigt, fram för allt med tanke på att cyl2 är på motsatt sida av motorn. hade känts mer troligt om det varit cyl 1 eller 3 då dom iallafall är på samma sida av motorn som uppipen.

          #268187
          GDB2003
          Deltagare

            låter välldigt konstigt, fram för allt med tanke på att cyl2 är på motsatt sida av motorn. hade känts mer troligt om det varit cyl 1 eller 3 då dom iallafall är på samma sida av motorn som uppipen.

            Förvisso 😉
            Nu vet jag inte hur det fungerar, men om tändning/soppa ändras på alla cylindrar vid knack, så kanske det är så att min tvåa hanterar det sämst helt enkelt, och kastar koden ifråga(?)

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.