› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Problem med kopplingen efter växellåds byte. GT-99
- Detta ämne har 12 svar, 1,132 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2012 kl. 18:57 #28872
kleinis
DeltagareHej
Bil: Impreza 99
Gamla lådan 754
Lätt begagnade (nya) 752Var så att jag fick hem en Impreza som skulle bytas låda på allt gick bra när den togs ner och den nya sattes upp.
TILLS vi skulle ha ut den ur garaget och vi inte fick i några växlar.
Det visad sig att kopplingen låg på hela tiden även att vi inte hade rört något men kopplings cylindern.Nu har vi ändrat under ratten så att det går att köra med bilen men kopplingen tar VÄLDIGT långt ner och hackar när man har den i drag läge.
Vad kan vara fel ?
Vi har luftat hela kopplings systemet 3 gånger ingen luft kvar där !
Kan man få urtrampnings lagret fel på något sätt ?
Kan kopplingsarmen sitta fel i urtrampningslagret ? (Den sitter åt rätt håll)
Är det olika kopplingsarmar till de olika lådorna ?JA förslag tas gärna emot !
gärna snabbt ! 🙂30 juli, 2012 kl. 19:19 #246116Mumin
DeltagareKopplings armarna är olika men största sannolikhet vore att uttrampningslagret hade hoppat ur kopplingen pga fel kopplings arm. Du ska ha samma som följde med lådan. Kolla om slavcylindern har hoppar upp ett snäpp dvs att den tar långt ner..
30 juli, 2012 kl. 19:26 #246121kleinis
DeltagareKopplings armarna är olika men största sannolikhet vore att uttrampningslagret hade hoppat ur kopplingen pga fel kopplings arm. Du ska ha samma som följde med lådan. Kolla om slavcylindern har hoppar upp ett snäpp dvs att den tar långt ner..
Tack för snabbt svar !
Fick ej med någon kopplingsarm till den ”nya” lådan men tänkte att det skulle vara samma efter som att många säger att det är samma svep och då tyckte jag det skulle vara konstigt om det inte var samma kopplingsarm men blev fundersam när det inte ville fungera ordentligt.
Slavcylindern sitter rätt och trycker i det ”urgröpta” hålet
30 juli, 2012 kl. 19:51 #246117Mumin
DeltagareOk… Jag hade problemet när jag blandade ihop kopplings gafflarna sen satte jag ihop skiten och skulle kolla om kopplingen fungerade med då hoppade uttrampningslagret ur och fick riva ner igen. Men hur luftar du kopplingen då? Trycker pedalen i botten sen låter du någon öppna nippeln vid slavcylindern och upprepar detta x antal gånger? Isf borde du känna skillnad.. Testa med de om inte det redan gjort..
30 juli, 2012 kl. 23:07 #246120kleinis
DeltagareOk… Jag hade problemet när jag blandade ihop kopplings gafflarna sen satte jag ihop skiten och skulle kolla om kopplingen fungerade med då hoppade uttrampningslagret ur och fick riva ner igen. Men hur luftar du kopplingen då? Trycker pedalen i botten sen låter du någon öppna nippeln vid slavcylindern och upprepar detta x antal gånger? Isf borde du känna skillnad.. Testa med de om inte det redan gjort..
okej då är det med största sannolikhet skillnader mellan gafflarna.
Vi lufta genom att sätta på en ca meter genomskinlig slang på nippeln vid slaven och upp till kopplingsbehållaren så det gick tillbaka och inget vakum skapades då locket var borta.
sedan pumpa kompisen tills det inte kom mer luft. detta kanske var 20 kopplings tag, sedan drog jag åt nippeln igen och koppla några gånger till för att bygga upp tryck och sedan lufta vi en gång till för att se om det kommit någon mer luft. så detta är seriös gjort enligt mig.
Men urtrampningslagret värkar sitta kvar då det går att koppla och åka med bilen men är nog så att gaffeln är fel och därför fri kopplar den för långt ner.
om du då hade en 752 och bytte till en 754 så betyder det alltså att din koppling tog långt upp men när du då tryckte för hårt så hoppa urtrampningslagret ur ? kan jag ha rätt ? (teorin är inte alltid som praktiken)
31 juli, 2012 kl. 05:23 #246118Mumin
DeltagareNja kopplingen kändes normal tills det sa poff i lådan 😉 testa lufta bara manuellt med att pumpa några gånger sen hålla pedalen ner tryckt någon öppnar nippeln. Sen upprepa detta tills den förhoppningsvis blir bra 😉
31 juli, 2012 kl. 06:56 #246122kleinis
DeltagareNja kopplingen kändes normal tills det sa poff i lådan 😉 testa lufta bara manuellt med att pumpa några gånger sen hålla pedalen ner tryckt någon öppnar nippeln. Sen upprepa detta tills den förhoppningsvis blir bra 😉
vi testa det i början också men den känns bra, har ju även min impreza som vi kollade på och allt är lika
Nu till det roliga var ute och testa bilen igår för att jag hade ställt om hur kopplingen skulle ta (under ratten)
mellan 2an och 3an så försvann kopplingen. och går inte att frikoppla. detta måste bero på att urtrampningslagret hoppade ur eller har jag fel ?31 juli, 2012 kl. 08:44 #246114FeA
DeltagareHade exakt samma problem på min.
Då var det ”låsningen” till urtampningslagret som sitter på tryckplattan, som va slut/förslappad. Så urtrampningslagret låste ej fast som det skulle.
Satte ni dit nytt lager och låsning?
31 juli, 2012 kl. 16:03 #246123kleinis
DeltagareHade exakt samma problem på min.
Då var det ”låsningen” till urtampningslagret som sitter på tryckplattan, som va slut/förslappad. Så urtrampningslagret låste ej fast som det skulle.
Satte ni dit nytt lager och låsning?
Hej
Nej tryckplattan rörde vi inte mer än att vi skruva bort den och svänghjulet för att kolla packningen bakom.
31 juli, 2012 kl. 16:06 #246124kleinis
DeltagareNja kopplingen kändes normal tills det sa poff i lådan 😉 testa lufta bara manuellt med att pumpa några gånger sen hålla pedalen ner tryckt någon öppnar nippeln. Sen upprepa detta tills den förhoppningsvis blir bra 😉
Kolla du hur dom 2 olika koplingsgaflarna såg ut ? vad var det för skillnad ?
31 juli, 2012 kl. 23:05 #246115FeA
DeltagareHej
Nej tryckplattan rörde vi inte mer än att vi skruva bort den och svänghjulet för att kolla packningen bakom.
Men böt du urtramningslagret? Tror iaf att problemet ligger i att lagret inte har gått riktigt i lås.
1 augusti, 2012 kl. 05:29 #246119Mumin
DeltagareOm det inte har gått i lås ska han inte ha någon koppling alls. Då ska pedalen fastna i mattan och inte komma upp igen. Prova luft igen 😉
1 augusti, 2012 kl. 15:25 #246125kleinis
DeltagareMen böt du urtramningslagret? Tror iaf att problemet ligger i att lagret inte har gått riktigt i lås.
Nej vi rörde inte urtrampningslagret det fick sitta i tryckplattan hela tiden och vi slet inte i det på något vis.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.