› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › problem med kylning STi 96?
- Detta ämne har 14 svar, 1,132 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Rednavas.
-
FörfattareInlägg
-
20 juni, 2011 kl. 19:02 #26146
Rednavas
DeltagareBilen går varm fortfarande…
För att göra en lång historia kort så paja org kylare i höstas och jag köpte och installerade en Mishimoto race kylare. bilen stod under vintern och någon vecka efter den togs ut på vårkanten börja den trycka ut vatten ur bla kylar locket och locket på ”header tank”. kom fram till med hjälp av forumet att locken va på olika tryck. beställde nytt lock och har nu 2st likadana lock från mishimoto på 1.3 bar, men bilen gick fortfarande varm..
öppnade och skulle kolla hur termostaten mådde och hittade endast ingenting, den va alltså bortplockad av tidigare ägare.. köpte en sådan på mekonomen samt beställde kamremskit ink vattenpump samt spoade igenom systemet åt alla håll och kanter. monterat och klart höll bilen temp bättre men läckte lite då jag hade glömt dra slangklämman ordentligt vid termostathuset. drog åt och fick tätt men den går fortfarande varm efter en stunds körning….
Har haft bilen hos en bilverkstad som skulle söka efter CO(avgaser) i vattnet men hittade inget. va dock ingen subaruverkstad så han va inte direkt van vid dessa motorer, men ändå. så det borde ju inte vara topp-packningen som stämplat ut?
Hur ska jag fortsätta min felsökning?? någon som har erfarenhet av liknande problem?? tacksam för alla svar jag kan få..
20 juni, 2011 kl. 19:08 #225374Fricke.w
DeltagareJävligt dum fråga kannske men du har kört med full värme på fläktarna så du fyllt upp allt i värme packetett 🙂
Min höll på att kocka den också nu effter uppstart men löste sig effter jag kom på vad jag gjort för fel, men klart man vart skitnödig när tempen började skena efter lite körning, som tur va så hade jag ju koll på den så de han alldrig bli värst farligt.20 juni, 2011 kl. 19:16 #225380Rednavas
DeltagareHaha! ja, helt klar har jag gjort det! men vet inte om jag fått ut all luft ur systemet, kan det kanske vara där skon klämmer?? :p
tips på att få ur all luft?? 🙂
20 juni, 2011 kl. 19:25 #225375Fricke.w
Deltagareja jag fick på med all värme ett par gånger samt vänta ett tag efter av stängning sedan skruva av tryck locken när temperaturen mojnat lite så kom de bra med luft bubblor i expansions tanken, efter jag gjort så ett par gånger, så vart tempen klipp stabil 🙂
20 juni, 2011 kl. 19:30 #225381Rednavas
Deltagarenär jag öppnar locken sprutar det bara vatten.. hur länge väntade du?
20 juni, 2011 kl. 20:51 #225376Fricke.w
DeltagareDu får ha lite fin känsla 🙂 unge fär som när du öppnar en skakad läske blask 😀
lägg lite tyngd på locket med kroppen och öppna de väldigt sakta, stana till när de börjar pysa lite, sen en mm till och en mm till och så vidare tills locket är hellt löst och du inte har fåt nå kylar vatten på dig, men vänta ett par minuter efter du stngt av bilen i alla fall innan du börjar, så inte tempen står allt för högt, är ju bra om den börjat krypa ner mot sissta strecket i alla fall 🙂
och kom i håg att ta av locket på expansion kärlet först så de är frit spel rum där.21 juni, 2011 kl. 17:45 #225382Rednavas
Deltagareok! blir att testa det då :p tack för hjälpen och hoppas det funkar annars blir jag gråhårig.. 🙂
21 juni, 2011 kl. 19:48 #225383Rednavas
Deltagarenu har jag vart ute och luftat och fick som sagt ut lite luft vid varje stop :p vid det 5e stoppet hade jag en lång vatten linje efter mig på vägen, och expansionskärlet va tomt… enligt temp mätaren har det inte vart varmare än att nålen står i normalt läge i mitten på skalan.
vad kan detta bero på? en sak ja upptäckte under resans gång va att det tog lång tid att komma upp i normal arbetstemp.. kan varmgång skada termostaten?
eller kan det vara nån givare som är paj som styr fläktar och mätare om det är samma??
21 juni, 2011 kl. 22:12 #225377Fricke.w
Deltagarelåter ju som du nästan börjar få bukt med problemet 🙂 eller fattade jag fel?
Men tror du att de verkligen är fel på någon givare då? för den har vell visat att den går varm för, när den varit på väg att koka.
Så att döma av vad du skrev nu att den legat på normal temp, samt att den tog lite tid på sig att komma dit verkar ju normalt, för du är nog van vid hur den var med luft fickorna nu, då blir den ju varm riktigt fort efter som vattnet står stilla och därför vill koka 🙂 bara en teori.22 juni, 2011 kl. 20:11 #225384Rednavas
Deltagarerätt fast fel 🙂 haha! det tog lång tid att få upp temp innan jag hade börjat lufta :p och varför sprutar den ut vatten??
jag vet inte om givaren, tänkte bara om den kunde skicka fel signaler på nå vänster. nja, jag är van vid att köra den utan termostat och nu kändes det typ lika :p
23 juni, 2011 kl. 10:14 #225378Fricke.w
DeltagareVart trycker den ur sig vattnet nu då?
23 juni, 2011 kl. 18:24 #225385Rednavas
Deltagareur det lilla röret från exp kärlets lock :p det blev tomt..
2 juli, 2011 kl. 13:26 #225386Rednavas
Deltagarekan det vara topppackningen som är paj och därför den trycker ur sej vatten sen går varm?
2 juli, 2011 kl. 15:48 #225379matte555
Deltagarekan det vara topppackningen som är paj och därför den trycker ur sej vatten sen går varm?
ja
2 juli, 2011 kl. 17:12 #225387Rednavas
Deltagarebara att börja riva då.. :p
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.