SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med Kylningen efter upp start!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28478
    Just try
    Deltagare

      Hej på alla!
      Hoppas någon kan hjälpa mig och Stefan med ett akut problem!
      Vi har med Christians hjälp slitit som djur i garaget den senaste tiden för att om möjligt få bilen att gå innan våran Emmaboda körning.
      Nu är bilen startad och förutom några små problem verkar den kunna funka okej.

      Nu till vårt problem. Vi har haft ur motorn och samtidigt som vi monterade i den igen så passade vi på att uppgradera till ett alu kyl.
      men något är det som är fel tyvärr. Det verkar som vi inte får någon cirkulation på kylar vattnet. Den övre grova slangen blir varm och anslutningen också. Dock är resten av kylet mer eller mindre kallt! Även slangen den nedre är kall och känns mjuk. När vi kör med värme i bilen kommer det värme men inte så super varm luft som jag mindes att det gjort tidigare.

      Vad kan vara fel?
      Nya kylaren är tätt?, termostarten har gått sönder när motorn varit ur?
      Vi har fyllt på ca 7 liter kylarvätska.

      Tacksam för alla förslag och lösningar.
      Vill inte missa körningen hehe!

      Mvh Magnus

      #243553
      adam.b.w
      Deltagare

        Hej på alla!
        Hoppas någon kan hjälpa mig och Stefan med ett akut problem!
        Vi har med Christians hjälp slitit som djur i garaget den senaste tiden för att om möjligt få bilen att gå innan våran Emmaboda körning.
        Nu är bilen startad och förutom några små problem verkar den kunna funka okej.

        Nu till vårt problem. Vi har haft ur motorn och samtidigt som vi monterade i den igen så passade vi på att uppgradera till ett alu kyl.
        men något är det som är fel tyvärr. Det verkar som vi inte får någon cirkulation på kylar vattnet. Den övre grova slangen blir varm och anslutningen också. Dock är resten av kylet mer eller mindre kallt! Även slangen den nedre är kall och känns mjuk. När vi kör med värme i bilen kommer det värme men inte så super varm luft som jag mindes att det gjort tidigare.

        Vad kan vara fel?
        Nya kylaren är tätt?, termostarten har gått sönder när motorn varit ur?
        Vi har fyllt på ca 7 liter kylarvätska.

        Tacksam för alla förslag och lösningar.
        Vill inte missa körningen hehe!

        Mvh Magnus

        ta ur tärmostaten och koka den så du ser om den öppnar som den ska. den nya kylaren kan du väll bara spola igenom för att se om den inte är tät?

        hoppas du hittar felet.
        MVH Adam

        #243552
        goffemannen
        Deltagare

          Borde va nått med termostaten iom det inte blir vart i hela systemet.

          Ja hade inga problem när ja bytte min kylare. Ja fyllde på fullt. Körde bilen varm på tomgång med kylarlocket av. Sen fyllde ja på vid behov.

          / David J – Superior Media

          #243548
          Mumin
          Deltagare

            Luft i systemet? Stryp returen och sätt dit en PET flaska på expansions kärlet och fyll till Max varm kör och hoppas att det bubblar en massa och det löser sig. Annars byt termostaten!

            #243546
            Kvarnis
            Deltagare

              precis, det är luft i systemet som mumin säger.

              Bilen kan med fördel hissat upp/stå lutande, sen pet flaksa lr lämålig tratt.

              Sen finns ett litet trix man kan behöva göra för 2½ med om dom ska gå på bana.

              #243547
              Koffe
              Keymaster

                Jag använde Jerrys gamla knep när jag luftade systemet:

                Koppla loss den smala slangen som sitter högst upp på höger sida på kylaren (vänster när du står framför bilen).
                Tryck ihop övre grova kylarslangen
                Sätt ett finger för rörstumpen där den smala slangen satt (tänk backventil)
                Släpp taget runt kylarslangen och se hur nivån i kärlet sjunker (metallkärlet, inte expansionskärlet i plast).
                Ta bort fingret och komprimera kylarslangen igen, sätt dit fingret och släpp slangen…. upprepa tills det kommer kylarvätska ur lilla slangfästet.

                På så sätt pumpar du manuellt runt kylvätskan i motorn. Funkar toppen!

                #243554
                adam.b.w
                Deltagare

                  Jag använde Jerrys gamla knep när jag luftade systemet:

                  Koppla loss den smala slangen som sitter högst upp på höger sida på kylaren (vänster när du står framför bilen).
                  Tryck ihop övre grova kylarslangen
                  Sätt ett finger för rörstumpen där den smala slangen satt (tänk backventil)
                  Släpp taget runt kylarslangen och se hur nivån i kärlet sjunker (metallkärlet, inte expansionskärlet i plast).
                  Ta bort fingret och komprimera kylarslangen igen, sätt dit fingret och släpp slangen…. upprepa tills det kommer kylarvätska ur lilla slangfästet.

                  På så sätt pumpar du manuellt runt kylvätskan i motorn. Funkar toppen!

                  jag instämmer jag gjorde samma sak när ag hade monterat in min motorvärmare de funkade kalasbra 😉

                  #243545
                  OzO
                  Deltagare

                    Kör ni originaltermostat eller piratkopia som jag lyckades köpa förut? Min termostat dog ju efter ett par dagar bara, köpte sen en original och problemet löst.
                    Så jag sätter en liten peng på termostaten…

                    #243550
                    Christian S
                    Deltagare

                      Jag använde Jerrys gamla knep när jag luftade systemet:

                      Koppla loss den smala slangen som sitter högst upp på höger sida på kylaren (vänster när du står framför bilen).
                      Tryck ihop övre grova kylarslangen
                      Sätt ett finger för rörstumpen där den smala slangen satt (tänk backventil)
                      Släpp taget runt kylarslangen och se hur nivån i kärlet sjunker (metallkärlet, inte expansionskärlet i plast).
                      Ta bort fingret och komprimera kylarslangen igen, sätt dit fingret och släpp slangen…. upprepa tills det kommer kylarvätska ur lilla slangfästet.

                      På så sätt pumpar du manuellt runt kylvätskan i motorn. Funkar toppen!

                      ska prova detd—0.o—b

                      Kör ni originaltermostat eller piratkopia som jag lyckades köpa förut? Min termostat dog ju efter ett par dagar bara, köpte sen en original och problemet löst.
                      Så jag sätter en liten peng på termostaten…

                      ingen aning vad det sitter för någon men det konstiga är att den fungerade alldeles utmärkt när motorn satt i den andra bilen.

                      #243549
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Garanterat luft i systemet, du har vell ful fräs på värmen i alla fall, när du startar så du inte får luft fikor i värme paketet?

                        #243551
                        Christian S
                        Deltagare

                          Garanterat luft i systemet, du har vell ful fräs på värmen i alla fall, när du startar så du inte får luft fikor i värme paketet?

                          japp, fyllde på nästan 1 liter till när jag var i garaget idag.
                          japp, det va full värme på inne i bilen.
                          bilen har varit helt tom då vi även har bytt värmepaketet inne i bilen.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.