› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem med laddtryck
- Detta ämne har 7 svar, 926 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 3 månader sedan av
wrx-01.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2006 kl. 09:36 #3307
wrx-01
DeltagareNu har jag lusläst allt som har med laddtryck att göra på detta forum men har fortf några frågor som kanske någon här kan svara på.
Efter mappning ligger det stabilt på 1.02 bar men ska upp till 1.2-1.3 och frågan är om det kan blöda från antingen wastegaten eller dumpen, allt är org förutom 2.5″ från kat och bak samt KN-insatsfilter.
Vågar man prova att ställa wastegaten lite hårdare för att se om det blir skillnad på ladd eller prova utan dumpen?
Kan det fortf va någon ”spärr” i mjukvaran som inte mappningen rår på?
Lekage från annat håll?
5 maj, 2006 kl. 10:48 #57801specialized
DeltagareHej !
Vilka har mappat bilen ? De som har gjort mappningen bör ju vara de första du vänder dig till om får problem.
Ja, mappa för att få 1 bar låter ju ganska onödigt, det är väl vad den laddar orginal under optimala förutsättningar.
Skulle du ha läkage mellan turbo , WG, T-kors och solenoiden så skulle den, om jag inte är ute och cyklar, ladda MER är normalt.
/ Mattias
5 maj, 2006 kl. 11:31 #57802wrx-01
DeltagareHej !Vilka har mappat bilen ? De som har gjort mappningen bör ju vara de första du vänder dig till om får problem.Ja, mappa för att få 1 bar låter ju ganska onödigt, det är väl vad den laddar orginal under optimala förutsättningar.Skulle du ha läkage mellan turbo , WG, T-kors och solenoiden så skulle den, om jag inte är ute och cyklar, ladda MER är normalt./ Mattias
Hmm menar du att mjukvaran skulle överkompensera för alternativt lekage? Självklart har jag i samrådan med personen som mappade bilen gått igenom tänka scenarior och om jag inte hittar felet själv så blir det tillbaka till firman för felsökning men jag åtgärdar gärna enklare fel själv då man lär sig en massa matnyttigheter + att det går bra mycket fortare.
Och org laddtryck har jag för mig ligger runt 0.7-0.8 så visst blev det skillnad mot tidigare men inte det man förväntar sig efter mappning.
5 maj, 2006 kl. 12:41 #57799Manor
DeltagareMin GT laddar original lite drygt 1.0 (stabilt) utan mickel. SelectMonitorn visade på 1.04, när den testades…men kanske de nyare modellerna laddar mindre, men det låter konstigt.
Jag håller med om att ett läckage borde resultera i ett högre tryck, därför finns det pysventiler, Dawes och liknande produkter.
Om den är mappad med solenoiden kvar så verkar det lite skumt om du inte får det tryck de har mappat för.
Man vad vet jag mitt gamla IT-luder ;)…jag chansar ju mest.
mvh Mats N
Edit: Om inte wastegaten stänger ordentligt så blir det väl sämre tryck…men det borde väl märkas jämt i så fall!!?
5 maj, 2006 kl. 12:46 #57805Niklas
DeltagareLåter lite konstigt att en firma lämnar iväg en kundbil och säger att mappningen är klar när bilen inte når upp i sagd effekt? De borde väl felsöka och se var skon klämmer…eller snarare var luften läcker…om det nu är problemet. Eller säger de att det är korrekt laddtryck?
5 maj, 2006 kl. 12:54 #57803wrx-01
DeltagareLåter lite konstigt att en firma lämnar iväg en kundbil och säger att mappningen är klar när bilen inte når upp i sagd effekt? De borde väl felsöka och se var skon klämmer…eller snarare var luften läcker…om det nu är problemet. Eller säger de att det är korrekt laddtryck?
Nej jag valde själv att ta med mig bilen hem då jag inte vill ha den stående i deras garage en hel vecka, man vet aldrig va de e för folk som ränner runt där …
Har fått ett utomordentligt mottagande av dem och har verkligen inte mist förtroendet, de sa att de självklart skulle ta reda på felet men att de inte hade tid föräns nästa vecka och då tänkte jag passa på att försöka hitta felet själv under den tiden 😀 (om det går d.v.s.) och laddet är inte korrekt, ska ligga runt 1.2-1.3 enligt mappningen om man tittar på siffrorna/kurvorna i mjukvaran.5 maj, 2006 kl. 16:45 #57800Manor
DeltagareVad är det som är gjort med din bil? Används original-ECU:n med EcuTek, eller har du bytt till något annat (Autronic, MoTec etc.) alternativt kör med något piggyback?
Du vill kanske inte nämna namnet på firman…eller?
mvh Mats N
8 maj, 2006 kl. 07:41 #57804wrx-01
DeltagareVad är det som är gjort med din bil? Används original-ECU:n med EcuTek, eller har du bytt till något annat (Autronic, MoTec etc.) alternativt kör med något piggyback?Du vill kanske inte nämna namnet på firman…eller?mvh Mats N
Det är orginalboxen som blivit mappad, men jag kikade lite på wastegaten i helgen och den va lite väl tilltaget öppen så efter justering gick bettan bra mycket bättre!
Har dock inte hunnit kolla va laddet ligger på nu men det går åt rätt håll 😀 Visst kan jag nämna firman men känner lite att ärendet inte är riktigt avklarat än och vill avvakta innan jag säger varken bu eller bä, får se om allt går som de ska så kanske de hinner få in den på verkstaden i veckan för vidare felsökning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.