› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem med min innovate bredbandslamda!
- Detta ämne har 12 svar, 1,431 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Just try.
-
FörfattareInlägg
-
29 mars, 2011 kl. 16:48 #25519
Just try
DeltagareHej på er kära subaru vänner!
Nu har jag äntligen fått ihop bilen efter allt slit i garaget under vintern. Allt verkar fungera precis som det var tänkt.
Nu återstår bara lite små saker innan jag är redo för årets säsong!Nu till mitt problem!
När jag startar bilen kall så verkar bredbandslamdan funger som den brukar den visar typ 7-8 efter en liten stund så börjar den blinka ( tror att det är när den värmer upp sig eller? ) när den slutar blinka då borde den vara varm, går den upp till 22,4 och stannar där, den ligger kvar på 22,4 även om jag ligger på jämn gas eller full gas vilket är riktigt konstigt. Ända gången den ändrar värde är när jag släpper gasen och dumpar ut luften då går den ner för att sen gå upp till 22.4 igen.
Vad jag kan komma ihåg så fungerade den perfekt när jag ställde in bilen i somras.
Kan det vara så enkelt att det är sonden som pajat? Någon som vet om det är en orginal sond eller en bosch? Vore kanon om jag kunde få ett art nr.
Kan vara bra att veta att jag kör bilen på e85, det gjorde jag dock även förra säsongen.Någon som vet om den kan behövas ställas in?
Vad tror ni kan vara felet?
Knack varnaren ger inget utslag, så det borde inte vara möljigt att den går så snålt ovaset gas mängd.Tacksam för seriösa svar.
Mvh Magnus
29 mars, 2011 kl. 17:14 #221170Kvarnis
DeltagareLåter som sondnen är paj alt behöver kalibreras.
Det är en bosch sond, en sån här borde det vara
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300398843754&ssPageName=STRK:MEWAX:IT29 mars, 2011 kl. 17:49 #221175Just try
DeltagareMisstänker också att sonden är paj, lite underligt att den går sönder när bilen står mer eller mindre. Dock har det varit en hel del del kall starter när bilen varmkörts då och då i vinter.
Kvarnis vet du hur man gör för att kalibrera den? Kan ju vara värt att prova.
29 mars, 2011 kl. 20:11 #221181type_ra
DeltagareKan man verkligen kalibrera den. Låter märkligt.. Visste inte att det gick.
29 mars, 2011 kl. 21:32 #221180Mäki
DeltagareHar för mig att dom ska kalibreras med jämna mellanrum. In på innovates hemsida så hittar du nog lite info om hur du gör där.
30 mars, 2011 kl. 05:18 #221179Steewe
DeltagareVar tredje månad ska de kalibreras om man följer riktlinjerna.. 😉
30 mars, 2011 kl. 06:17 #221174Pedersen
DeltagareKänsliga rackare det där. Ogillar fukt å det grövsta (därför de ska monteras pekande neråt). Boschs senaste sensor (4.3) är bättre men Innovate har inte stöd för dem (än?).
30 mars, 2011 kl. 08:41 #221171Kvarnis
DeltagareMisstänker också att sonden är paj, lite underligt att den går sönder när bilen står mer eller mindre. Dock har det varit en hel del del kall starter när bilen varmkörts då och då i vinter.
Kvarnis vet du hur man gör för att kalibrera den? Kan ju vara värt att prova.
Hm vilken typ av har du+
Jag har ju en Lm-1 och den väljer man att göra en kalibering på, lc-1 gissar jag på data kabel+mjukvara för kalibrering30 mars, 2011 kl. 09:29 #221176Just try
DeltagareStort tack för alla snabba svar. Ska ner till garaget ikväll och försöka lista ut vilken variant jag har. Tror det är en lm1. Det är en svart box som kabeln från sensorn går in i och andra ändan sitter i bilens kabelmatta. Sen sitter mätaren inne i bilen.
Med andra ord borde den vara kopplad till mitt apexi eller?
Tror ni det är farligt att köra med bilen på lågt laddtryck?
Knack sensorn till apexit har inte gett några utslag.Mvh Magnus
30 mars, 2011 kl. 12:48 #221172Kvarnis
DeltagareTror inte du har en aktiv wb reglering, nej.
Det brukar man inte ställa in vanliga fall.
Du har bytt turbon lr hur?, så undvik att åka med laddtryck så är det nog lungt.30 mars, 2011 kl. 13:45 #221177Just try
DeltagareNär jag pratade med Per sist så var det ingen aktiv reglering inställd.
Turbon är bytt och laddtrycket ställt till 0.9 bar.
Tänker dock inte ligga och tok kör utan bara få några lugna bil för att kolla att det mesta verkar fungera.Återigen stort tack för hjälpen.
Ska prova att kalibrera mätaren ikväll, funkar inte det så har jag fått tag på en ny sond på vw art nr som stod med på innovates hemsida.30 mars, 2011 kl. 13:54 #221173Kvarnis
DeltagareHåll dig under 0.5bar så är det hyfsat lungt 🙂
30 mars, 2011 kl. 20:41 #221178Just try
DeltagareEfter lite letande, funderande mm så hittade jag hur allt var kopplat. Det verkar som om att en kalibrering gjorde susen!
Tack Kvarnis för snabba svar samt alla andra som engagerat er i mitt problem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
