SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Problem med strålkastarspolare & bakrutetorkare

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

GT kombi -99

Strålkastarspolarna fungerar inte av ngn anledning nu. Men jag vet att de fungerade när jag köpte bilen. När jag trycker till på knappen, så klickar ngt relä eller liknande till, men sedan händer inget. (ingen smuts i munstyckena)

Och..

Bakrutetorkaren. Den har fungerat, men emellanåt gick den väldigt trögt och plötsligt en dag fungerade den inte. Samma sak där, det klickar till bak vid rutan men sedan händer inget. Motorn kanske har gett upp?

Någon som har varit med om samma problem? Om motorn till torkaren gett upp: är det ngt man kan ge sig in på själv? Vad kostar en sådan apparat?

Tacksam för svar!

Blåklumpen – Surahammars 2a skräck

Perra
      Deltagare

Problemet med strålkastarspolningen är med största sannolikhet axeln i pumpen som kärvat fast. Detta är ett vanligt problem. Du får ta ur tanken (2 skruvar vid fjäderbenstornet), lossa pumpen (den som sitter in i tanken) och försöka kolla om axeln går att vrida loss. FÖRSIKTIGT! Min funkade att få loss till att börja med men sen funkade den inte så det blev till att köpa ny pump. x( Den är INTE billig, räkna med mellan 1500kr o 2000kr! x( igen…

Ett hett tips är att så fort man använder den vanliga vindrutespolningen så trycker man på knappen för strålkastarspolningen oxå. Då hålls pumpen igång med jämna mellanrum o det hjälper förhoppningsvis till att den inte gror igen.

Lycka till!
        Mvh Perra

Manor
        Deltagare

Jag har problem med spolningen på bakrutan, men inte med bakrutetorkaren i sig. Jag har inte lagt ner så mycket tid på detta då det räcker bra med själva torkaren. Det låter ju onekligen som om torkarmotorn bak gett upp. Det är relativt lätt att plocka ner ”plastinredningen” på bakluckan…och då kommer du åt motor och kablage om du vill mäta upp.

Lycka till / Mats N

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.