› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Problem med styrservon!!
- Detta ämne har 13 svar, 7,523 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
FeA.
-
FörfattareInlägg
-
22 november, 2010 kl. 12:16 #24611
mattias514
DeltagareTjena återigen!
Har tydligen lyckats köpa grisen i säcken som man säger.
Nu har jag fått ytterligare ett fel i min impreza wrx -01!
När bilen står på tomgång så upphör servon helt känns det som, den blir fruktansvärt trög iallafall och direkt man gasar en liten gnutta så fungerar den som den ska. När jag kör med bilen så fungerar den också det är bara på tomgång den upphör helt!:mad: Någon som har en aning om vad det kan vara för fel!?22 november, 2010 kl. 12:18 #214137Myzkoo
DeltagareTjena återigen!
Har tydligen lyckats köpa grisen i säcken som man säger.
Nu har jag fått ytterligare ett fel i min impreza wrx -01!
När bilen står på tomgång så upphör servon helt känns det som, den blir fruktansvärt trög iallafall och direkt man gasar en liten gnutta så fungerar den som den ska. När jag kör med bilen så fungerar den också det är bara på tomgång den upphör helt!:mad: Någon som har en aning om vad det kan vara för fel!?Känt på remmen? Slirar den så att pumpen inte går runt? Kollat oljan i behållaren?
22 november, 2010 kl. 12:26 #214139mattias514
DeltagareKänt på remmen? Slirar den så att pumpen inte går runt? Kollat oljan i behållaren?
Inte kännt på remmen men de ska vara bytt nyligen men ska ta och kolla de.
Kollade oljan och de fanns olja men inte så mycket som det ska vara den var nästan på min. Men kan de göra så mycket för det finns ju olja där?22 november, 2010 kl. 13:48 #214136Turbovin
DeltagareSug upp den gamla oljan, häll i ny och kör till ändlägena några gånger. Ny olja kan göra underverk ibland.
22 november, 2010 kl. 15:41 #214140mattias514
DeltagareSug upp den gamla oljan, häll i ny och kör till ändlägena några gånger. Ny olja kan göra underverk ibland.
okej:) Verkar som det har med snön att göra. Bilen stod ett tag efter de där hände, drog ut och körde senare och då fungerade servon perfekt hela tiden. Drog en ring och efter de vart det likadant igen. Har kommit ca 10cm puder snö. Kommer det kanske snö på remmen och den börjar slira?
26 november, 2010 kl. 16:55 #214141mattias514
DeltagareBytte oljan och det verkar ha gjort susen 🙂
27 november, 2010 kl. 15:15 #214142mattias514
DeltagareBytte oljan och det verkar ha gjort susen 🙂
Blev ingen skillnad 🙁 vad kan det vara för fel…
27 november, 2010 kl. 17:09 #214134SPiKE
DeltagareBlev ingen skillnad 🙁 vad kan det vara för fel…
Problemet är servopumpen, du har precis som jag en oduglig proggresiv pump vilket betyder att under ~3000rpm så har du ett högre tryck (om pumpen behagar fungera sas). Det sitter en fjäderbelastad ventil som ska öppna under nämnda varv och det gör den inte av någon anledning, slitage och värme troligen. Slitaget är svårt att göra något åt men värmen går att fixa till med en oljekylare, det gjorde jag. Jag svarvade även till en distans på 8x15mm som jag satte på fjädern för att öka trycket och det verkar fungera på min bil.
Bakom 19mm bulten sitter fjädern
Här kommer odugligen
M8 bulten som ska få bli distans
Vad som är kvar efter ett par varv i svarven
Klart, bara att montera ihop allt igen.
27 november, 2010 kl. 17:37 #214143mattias514
DeltagareProblemet är servopumpen, du har precis som jag en oduglig proggresiv pump vilket betyder att under ~3000rpm så har du ett högre tryck (om pumpen behagar fungera sas). Det sitter en fjäderbelastad ventil som ska öppna under nämnda varv och det gör den inte av någon anledning, slitage och värme troligen. Slitaget är svårt att göra något åt men värmen går att fixa till med en oljekylare, det gjorde jag. Jag svarvade även till en distans på 8x15mm som jag satte på fjädern för att öka trycket och det verkar fungera på min bil.
Det där lät aningen tjorvigt:) Vad kostar en ny pump?
27 november, 2010 kl. 20:21 #214133alrik
DeltagareDet där lät aningen tjorvigt:) Vad kostar en ny pump?
Garanterat mer än en bult och fikabröd till svarvnissen. 😉
27 november, 2010 kl. 21:29 #214135SPiKE
DeltagareGaranterat mer än en bult och fikabröd till svarvnissen. 😉
Haha ja iom att jag gjorde det själv 🙂
Det är inte så toksvårt att få till, man bör kunna ta en M4 bult med en eller två muttrar och trä i fjädern ist
28 november, 2010 kl. 04:02 #214144mattias514
DeltagareHaha ja iom att jag gjorde det själv 🙂
Det är inte så toksvårt att få till, man bör kunna ta en M4 bult med en eller två muttrar och trä i fjädern ist
Tar man bara ut skruven och lägger dit en skruv t.ex och sen skruvar tillbaka så är de fixat?
28 november, 2010 kl. 10:10 #214138Garagekungen
DeltagareTar man bara ut skruven och lägger dit en skruv t.ex och sen skruvar tillbaka så är de fixat?
Att ersätta fjädern med ett stumt mothåll… 😮
…då finns risken att du får för högt tryck i systemet på höga varv och att detta leder till s.k. sekundär fel (följd fel). 🙁
Dessutom blir jag lite nyfiken på hur du skall göra för att få till längden rätt ?Skulle gärna titta på en sprängskiss/manual över pumpen, men jag kan inte hitta någon på nätet .
Spontant (min erfarenhet från hydraulik system) skulle jag tro att fjädern är för att bypass´a oljeflödet på högre varvtal – vilket på sätt och vis (relativt varvtalet sett) höjer trycket på låga varvtal.
Dock har jag svårt att tro att pumpen skulle ge variabelt flöde per varv vid olika varvtal (dessa pumpar är rätt dyra), vilket krävs för att ge ett högre oljetryck på låga varvtal.Spike får gärna ge lite mer info om detta – då du varit inne och mekat med pumpen. Har du någon funktions-/flödesbild över pumpen skulle denna välkomnas.
Bra bilder och snygg fix 😉 dock torde den inte påverka trycket på tomgång om min teori stämmer (utan endast göra styrningen lättare på högre varvtal).28 november, 2010 kl. 11:20 #214132FeA
DeltagareHar den gått med låg oljenivå så är säkerligen pumpen slut, dom mår inte bra av att gå med för lite olja.
Jag har en beggad liggandes, om din nu är slut så kan du få köpa den för 300kr.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.