› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Problem med vibrationer efter bromsbyte
- Detta ämne har 20 svar, 2,294 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70680NiklasDeltagare
Jepp, det är det.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70668ExOrdisDeltagare>Jepp, det är det.
Kan det vara slitsarna du upplever som vibrationer när skivorna blivit varma? 😛
Pagid är ju ganska ”råa” prylar.10 juni, 2004 kl. 18:40 #70667ExOrdisDeltagare>Han trodde att det kunde vara glapp i ett hjullager men det
>var svårt att säga på telefon. Skulle ta en sväng in till dem
>imorrn förmiddag så skulle vi se vad som var fel, om man kunde
>se något.Max tips om muttern till drivaxeln är helt klart värt att kolla.
Det är flera som har haft det problemet.>Han började också snacka om att det kunde vara skivorna som
>slagit sig men då skulle man ju märka det hela tiden. Även att
>skivorna blev varma och bråkade pga det, men då skulle det ju
>märkts på Gelleråsen tycker jag. Fyra varv var ju mer än vad
>en bil med EBC klarade i lördags. Han kom två-tre varv på
>banan innan det började slå.Märkligt, jag kommer betydligt fler varv än så med orginalprylar
och kör visserligen med god marginal (pga förhöjd självrisk av någon konstig anledning), men banne mig inte för den skull sakta! 😛En fråga, är det slitsade skivor?
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70666ExOrdisDeltagareDet kan ha kommit lite skräp mellan skivan och navet vid
monteringen, då brukar det bli lite ”wobbel” och det känns
oftast mest vid försiktigare inbromsningar. Löses med en demontering av skivorna,
rengöring, återmontering.
Det där med
sneddragningen låter inte bra om det inte bara är inbillning eller
en effekt av vårt ”fina” djupt spåriga vägnät.
Kan det inte vara så att det är du som är ovan vid de nya
prylarna som skiljer sig från orginal och kräver ett högre pedaltryck?
Lufttryck och hjulinställning kan även påverka sneddragning.19 december, 2005 kl. 06:19 #70675eric.uDeltagarehar haft vibrationer i bilen länge nu, först var de frambromsarna, så de byttes på garanti mot nya skivor å nya belägg, blv bättre men inte bra. vibbar fortfarande, hjulinställning gjordes, hjälpte inte. man skyllde på däcken och fälgarna. så nya däck å nya fälgar beställdes, fortfarande vibbar. dessa uppkommer vid konstant motorvägsfart cirka 110-120. hel mysko..
furstenhoffen kliar sig i huvvet å ska få igen bilen efter semestern för dom är över. för nu orkar jag inte med vibbarna längre.. suckar hårt.. några tips till grabbarn på fursten?? det ska inte vara så här.. den har gått så mjukt å fint.. men inte längre..suck
19 december, 2005 kl. 06:19 #70669ManorDeltagareHej !
Jag upplevde vibrationer helt plötsligt med originalskivorna, men dessa försvann helt och hållet i samband med att jag satte på sommardäcken. Vinterdäcken (dubbfria) var då hyfsat slitna, men inte visat några vibrationstendenser tidigare. Ja, som sagt med sommardäcken på har jag inte haft några vibrationer…så att däcken kan orsaka problem är nog sant.
I samband med 10.000 mila servicen ska jag ändå passa på och byta de främre skivorna. Jag funderar på EBC Turbo Groove med de gröna beläggen till. Jag är inte intresserad av att få något ”durrande” ljud pga slitsarna…är detta verkligen fallet…ska man satsa på original skivor igen!!?
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.